Gå til innhold

Kineserne tar Ekornes av Børs — tvangsutløser resten av eierne


Anbefalte innlegg

Hvordan det?

Hvordan det? Konflikten handler om dette, ikke sant?:

 

Fk9uT.jpg

 

 

Du mener at du misliker Kina fordi de mener at noen sandhauger er deres slik at deres EEZ vil bli større. Og så putter de soldater der.

 

Så hva med oss da? NATO medlemmer og alt. Hva gjør vi? Vi nøyer ikke oss med å putte soldater på noen sandhauger. NATO har soldater i nesten alle verdens land. Bomber og angriper enhver som ikke gjør som NATO sier. Finnes det noen land i verden som har tatt så mye land som Vesten? Ser du den Norge-flekken helt med sørpolen? Husker du Falklands-krigen? Der UK sloss mot Argentina for å beholde øyen rett utenfor Argentina britisk? Har du sett Japan sin EEZ? Kina har gjennom en rekke kriger blitt strippet for alt de noengang har hatt langs havet. Selv byer I Kina er blitt overtatt av Vesten.

 

Du vet, solen går aldri ned i det britiske riket. Enda. Vet du hvorfor? De har øyer over hele verden. Sett kysten til Morocco? EEZ der eid av Portugal og Spania. Her i Vesten har vi tatt det vi vil i alle tider. Vi har drept enhver som har prøvd å stoppe oss. Og det er ikke bare i "gamle dager". Vi angriper fortsatt ethvert land som vi mener fortjener det. Husker du når vi bombet Libya? For "fred"? Fordi huske på at vi aldri er aggressive og bare snille fredsbringere. Har Kina angrepet noen? Har NATO kriger noensinne gitt fred? Jeg vet ikke om et eneste and som har fått det bedre. Obama har tom sagt at han angrer på bombingen av Libya. Bomber bare et land. Ruinerer det. Gikk horribelt, hvem skulle trodd. Og så går vi over til å bare ignorere den feilen vi gjorde og later som det ikke skjedde. Og så er det å hjelpe de stakkars flyktningene som dør i Middelhavet. Lurer på hvilket land de kommer fra, kan du gjette? Når var sist Kina ødela et land så mye at folk heller ville risikere livet på sjøen enn å forbli i landet?

 

Visste du at i 1902 vant USA krigen sin mot Fillipinene og okkuperte landet? Og så løslatte de Fillipinene i 1946. Vi snakker ikke om et par sandhauger. USA tok HELE Filipinene. "Ingen" i Norge vet det engang. Og snakker noen om det? Aldri.

 

Hva skjer når Kina sender båter for å patruljere sine egne farvann? De kommer nær amerikanske skip. Så da er Kina aggressive. Truer med krig. Har du noengang tenk over det? Hvorfor er USA sin Stillehavsflåte med base i Pearl Harbour rett utenfor kysten av Kina? Pearl Harbour som ligger i Hawaii en øygruppe USA bare kom og overtok med makt fra sine forrige eiere. Den faktiske basen i USA er San Diego og ekstremt langt vekke fra kysten av Kina. Likevel så har det seg slik at når USA sin flåte er rett utenfor kinesisk farvann, og kineserne sender båter bort så er det Kina som er aggressive parten? Det sier media. Du får gjøre opp dine egne meninger, men jeg føler den ene parten har litt større grunn til å ha båter der enn den andre?

 

 

Selvfølgelig er ikke det Kina gjør ok heller, men slik vi holder på mot andre land er enda verre. Og uansett hvordan  du ser det på ingen måte bedre. Så det å mislike Kina pga deres konflikt, men overse alt galt vi gjør i verden er ikke annet enn dobbeltmoral. Når andre gjør det er det galt. Når vi gjør det er det "for å hjelpe" "for fred". Sammen med at de fleste egentlig ikke vet hva som foregår. Hva regionens historie er. Hvilke land som engang er der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://en.wikipedia.org/wiki/Senkaku_Islands

 

Du har også disse øyene. Japan tok dem i sine imperialistiske kriger, før de tapte dem til USA. Merk Japan tok blant annet Taiwan også. Og så gav USA kontrollen til Japan igjen. Og nå begynner Japan å bygge der. Samtidig bygger de opp militæret sitt. Alle kan se at dette er utrolig mye nærmere Taiwan enn Japan. Så naturligvis mener både Taiwan og Kina at dette tilhører Taiwan. Hvor er mediaoppslag om dette angående Japan? Om noen har historie om å drepe og overta alt i Asia er det Japan. Igjen eksempel på dobbeltmoral. Om Japan tar noe så er det null problem fordi de er nå "snille", men uansett hva Kina gjør så er de "slemme" så det er galt uansett.

 

Kjøper noen fra Kina Ekornes? Kina er slemme, dette er galt. Det er jo ikke engang regjering, men en privatperson... Liksom kontrollerer nå regjeringen i Kina alle 1,3 milliarder innbygger i detalj og bestemmer alt de skal gjør i livet? For Ekornes kan de kanskje doble salget sitt med salg i Kina. Det er et enormt marked der de kan selge bra, men det er vanskelig med salgskanaler og promotering. 

 

Det at kineserne flytter alt til Kina er jo og bare beviselig feil. Se eksempelvis Huawei. De har kontorer og R&D over hele Europa. Og de er stiftet i Kina. Altså de har opprettet masse jobber i Europa. Fordi de ser selvfølgelig verdien av disse kontorene. Hvorfor bare ansette de smarte flinke folkene i Kina, når du kan ansette fra hele Europa i tillegg? 

 

Sannheten er at Kina hverken er "snille" eller "slemme" Kina som alle andre har interesser. Selvfølgelig ønsker Kina å tjene penger til Kina med sine investeringer i Europa. Akkurat som europeiske selskap forsøker det samme. Kontinent som Afrika er jo et kontinent som blir utnyttet av alle sterke parter. Men Europa og Kina er rimelig likestilt økonomisk. Det betyr at vi sammen begge kan tjene mer penger på hverandre. Jeg forstår ikke folk som absolutt skal krige med alle? Skape konflikt hvor det ikke er? Vi kan sammen skape større verdier og rikdom i begge økonomier, eller vi kan krige mot hverandre og alle oppleve dårlige tider.

 

Istedenfor går folk rundt og bare sier Kina er så slemme, vi er snille, så vi kan ikke handle med hverandre??? Bare lett ignorerer alt galt vi gjør... Og overfokuserer på hva enn galt Kina gjør.

Lenke til kommentar

Du mener at du misliker Kina fordi de mener at noen sandhauger er deres slik at deres EEZ vil bli større. Og så putter de soldater der.

 

 

Visste du at i 1902 vant USA krigen sin mot Fillipinene og okkuperte landet? Og så løslatte de Fillipinene i 1946. Vi snakker ikke om et par sandhauger. USA tok HELE Filipinene. "Ingen" i Norge vet det engang. Og snakker noen om det? Aldri.

Spanjolene eide først Filippinene frem til 1898 da de tapte krigen mot USA. Men er noe av dette relevant?

Disse sandhaugene du snakker om har Kina konstruert.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spanjolene eide Filippinene frem til 1898 da de tapte krigen og landet til USA.

Disse sandhaugene du snakker om har Kina konstruert.

 

 

Ja, det at Spania først invaderte Fillipinene for at USA så invaderte det gjør det jo mye bedre. Og det var faktisk to kriger. Den du sier, men folk i Filipinene synes av en eller annen grunn ikke det var ok at USA fikk Filipinene. Så da gikk USA til krig og drepte de folkene som ikke synes det var greit USA kontrollerte Filipinene.

 

Landreklamasjon gjøres av så godt som alle land i hele verden, Norge inkludert. Er det en grunn til å mislike Kina? At de bygger land i sjøen? Det må være den merkeligste grunnen for å mislike noen...

 

Og du svarer heller ikke på spørsmålet mitt. Hvis du mener dette er så ille, hva tenker du da om det Vesten gjør? Mener du det er null problem å bombe Libya, men det å drive landreklamasjon er galt? Hva med når Norge fyller masse i sjøen? Er det og galt? Eller bare når Kina gjør det?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig synest de ikke det var greit at noen andre tok over landet. De likte ikke spanjolene heller. Som alle andre ønsket de garantert å styre seg selv.

 

Har du sett kartet til Kina?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nine-Dash_Line#/media/File:1947_Nanhai_Zhudao.png
 

På det nermeste er den bare noen få hundre km fra Filippinsk land.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig synest de ikke det var greit at noen andre tok over landet. De like opprinnelig ikke spanjolene heller. Som alle andre ønsket de garantert styre seg selv.

 

Har du sett kartet til Kina?

https://en.wikipedia.org/wiki/Nine-Dash_Line#/media/File:1947_Nanhai_Zhudao.png

 

På det nermeste er den bare noen få hundre km fra Filippinsk land.

Fortsatt du svarer ikke på spørsmålet. Du prøver bare å skrive mer om at Kina er så ille. Bare ignorerer spørsmålet.

 

Så du kunne ikke finne på noen grunn til at det er galt å fylle på sand i havet. Så dette er åpenbart ikke så ille lengre etter du fikk tenkt deg over hva andre land og gjør.

 

Nå er det Kina gjør galt er at de har laget et kart. Hvordan våger de. Ikke er det laget av det nåværende styret i Kina engang. Det er laget av det foregående, som de slo i borgerkrigen. Det finnes kart av Norge der noen områder som er Sverige i dag er Norge. Tror du svensker misliker Norge, fordi slike kart ble laget?

 

 

Har du telt hvor mange hundre kilometer det er fra USA til Fillipinene? Har du telt kilometer mellom Norge og Sørpolen?

 

Japan har EEZ ca 100 km fra Taiwan sin kyst. 100 km. Basert på din logikk, burde ikke Japan gi disse øyene over til Kina? Hvordan kan de ha kontroll over havet rett utenfor Kina? Eller teller det ikke når det er Japan som eier sjøområder rett utenfor Kina, fordi det er greit når Japan gjør det? Derimot galt om Kina gjør det?

 

Og fra wikipedia-artikkelen DIN:

 

 China has not (as of 2018) filed a formal and specifically defined claim to the area within the dashes

Så det finnes et kart. Mange kart her i verden. Kina har ikke kommet med noen offisielle krav for disse områdene. Og pga dette kartet så misliker du dem? Fordi en annen stat for 60 år siden laget et kart? Dette er din grunn til å mislike Kina(PRC)? Hva synes du om ROC da? Misliker du og ROC?

Lenke til kommentar

Eh.... Kartet viser hva Kina mener er deres.
Det du sier gir lite mening og hvilke spørsmål skal svares på? Er ufattelig mye sprøyt som kommer fra deg. Hva har nå hva Svenskene dette å gjøre?

At andre nasjoner ikke er snille legitimiserer ikke hva Kina gjør.
 

Det er mange nasjoner som har krav på Sørkinahavet, men det er ingen av kravene som er like høl i huet som Kina sitt.

Kina lager kunstige øyer og plasserer folk og baser på dem så de kan kreve havområdet rundt. Skjønner du virkelig ikke det?

 

Er det Yonaguni utenfor Taiwan du griner over?
https://en.wikipedia.org/wiki/Yonaguni

In the 15th century, the island was incorporated into the Ryūkyū Kingdom. By 1879, the island was formally annexed by imperial Japan.

Så at Japan har EEZ like utenfor Taiwan kommer ikke som noen bombe. Øyene der har tydeligvis vært tilknyttet Japan i omkring 400 år.


pr02-photo01.jpg

 

Ser da mange ganger mer fornuftig ut enn det Kina har kommet med i Sørkinahavet. Grensene møtes i hvertfall noenlunde på midten, i motsettning til Kina sine kart av Sørkinahavet.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kina i dag er PRC. PRC har IKKE laget kartet. PRC har heller ikke kommet med noen krav på disse områdene iforhold til kartet.

 

De fleste land har kart fra tidligere tider som vise hva det landet anser som sitt. Så det du sier er at du misliker PRC, fordi de som styrte Kina før laget et kart som viser at områder som i dag ikke er kinesiske burde vært?

 

Beklager, men du kommer til å ha en laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang liste med land å mislike. Misliker du andre land og da? Hva har svenskene med dette å gjøre? Jo fordi det finnes norske kart som viser norske territorielle krav på dagens Sverige. Altså basert på din logikk så anser Norge deler av Sverige som norsk. Dermed må vel og Sverige mislike Norge?

 

Nei, at noen gjør galt legitimerer ikke at andre gjør. Derfor spør jeg deg om du også misliker Norge? Europa? USA? Fordi om dette er ditt grunnlag for å mislike Kina må du følgelig mislike Vesten også. Det er spørsmålet jeg spurte deg. Som du nekter å svare på. Unviker som bare det.

 

Du forstår åpenbart fortsatt ikke at det kartet ikke representerer Kina sine territoriale krav. Les din egen kilde vær så snill. Du kan ikke bare ta et kart og si, dette er det X land mener er deres.

 

K_E00004.png

 

 

Og så begynner du å gå på person nå? Og mener jeg griner når jeg påpeker at andre land har områder som de faktisk kontrollerer 100km utenfor Kina? Kunne ikke komme med noe bra svar på det, så du måtte ty til å prøve å dra ned min troverdighet med at dette er noe jeg "griner" over? Jeg har ikke sagt noe, jeg bare spør deg. Utfordrer logikken din. Jeg lurer på hvorfor er det greit om Japan faktisk eier de øyene, men det at det finnes et kinesisk kart som viser at Kina bør være større er verre? Hvordan er det logisk? Spør jeg.

 

Og Ryukyu var ikke japansk....................... De var tributary til Ming, altså Kina. Så dvs at de hvert år vil gi noe til Ming, det Ming gav dem i bytte mot at Ming beskyttet dem. Eksempelvis om noen kom fra Japan. Så dvs at Ryukyu var under Kina. Og så annekterte Japan øyene. Så invaderte de Taiwan, så invaderte de alle andre øyer Kina eide. Så invaderte de Kina. Japan har bare tatt alt dette i krig. Det var aldri japansk. Så det er faktisk ingen grunn til at Japan skal ha disse øyene. Det mest riktige er selvstyre. Så nei, ikke tilknyttet Japan i 500 år. Og du vet åpenbart ikke hva du snakker om.

 

Og så har vi de ubebodde øyene da. De har ikke hatt tilknytning til noen, men ligger altså rett utenfor Kina. Hva er argumentasjonen for at Japan skal ha disse områdene, mens Kina er slemme om de vil ha slike øyer andre steder?

 

Så det er som jeg sier, dobbeltmoral og mangel på logikk. Det er greit når Vestlige land eller Japan gjør noe, men når Kina gjør det så misliker du det. Selv om altså alle disse landene har gjort langt verre mot selve Kina ignorerer du dette. Og bare kritiserer Kina. Jeg sier ikke du ikke kan kritisere Kina, men om du skal kritisere Kina for dette så kan du ikke ignorere oppførselen til land som er langt verre. Som kjøper opp selskap i Norge stadig vekk. Det er definisjonen av dobbeltmoral. En moral for land som er i din "liker" gruppe og en annen moral for andre som du har bestemt deg av ukjente grunner for å ikke like. Så ditt argument for at du ikke liker dette er totalt ulogisk. Og Norge er en rettsstat. 

Lenke til kommentar

Du kommer med mye vås som ikke har noe som helst med denne diskusjonen å gjøre. Jeg gidder ikke diskutere alt mulig annet som ikke har noe som helst med denne tema å gjøre.
Jeg vet godt at opp gjennom historien har grenser (og kart) skiftet linjer, men dette rettferdiggjør ikke hva Kina gjør i dag!
Jeg er generelt imot krig og konflikt og ja, jeg misliker mye annet Men denne diskusjonen handler om KINA.

 

Hvor har du det fra at Kina ikke krever noe i Sørkinahavet?
Territorial disputes in the South China Sea

 

Summary of disputes

Area of dispute Brunei China Indonesia Malaysia Philippines Taiwan Vietnam

1# The nine-dash line area claimed by the Republic of China, later the People's Republic of China (PRC), which covers most of the South China Sea and overlaps the exclusive economic zone claims of Brunei, Indonesia, Malaysia, the Philippines, Taiwan, and Vietnam.
2# Maritime boundary along the Vietnamese coast between the PRC, Taiwan, and Vietnam.
3# Maritime boundary north of Borneo between the PRC, Malaysia, Brunei, Philippines, and Taiwan.
4# Islands, reefs, banks and shoals in the South China Sea, including the Paracel Islands, the Pratas Islands, Macclesfield Bank, Scarborough Shoal and the Spratly Islands between the PRC, Taiwan, and Vietnam, and parts of the area also contested by Malaysia and the Philippines.
5# Maritime boundary in the waters north of the Natuna Islands between the PRC, Indonesia and Taiwan[9]
6# Maritime boundary off the coast of Palawan and Luzon between the PRC, the Philippines, and Taiwan.
7# Maritime boundary, land territory, and the islands of Sabah, including Ambalat, between Indonesia, Malaysia, and the Philippines.
8# Maritime boundary and islands in the Luzon Strait between the PRC, the Philippines, and Taiwan.

 

Så var det Japan da:

Og Ryukyu var ikke japansk....................... De var tributary til Ming, altså Kina. Så dvs at de hvert år vil gi noe til Ming, det Ming gav dem i bytte mot at Ming beskyttet dem. Eksempelvis om noen kom fra Japan. Så dvs at Ryukyu var under Kina. Og så annekterte Japan øyene. Så invaderte de Taiwan, så invaderte de alle andre øyer Kina eide. Så invaderte de Kina. Japan har bare tatt alt dette i krig. Det var aldri japansk. Så det er faktisk ingen grunn til at Japan skal ha disse øyene. Det mest riktige er selvstyre. Så nei, ikke tilknyttet Japan i 500 år. Og du vet åpenbart ikke hva du snakker om.

 

Ryukyu Kingdom

Tributary state of the Ming dynasty

(1429–1644)
Vassal state of Satsuma Domain
(1609–1872)

Vassal state of the Empire of Japan
(1872–1879)

Satsuma Domain;

 

Satsuma Domain, also known as Kagoshima Domain, was a Japanese domain of the Edo period.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Standard strategi. Når noen kommer med kritiske spørsmål til logikk og argumenter en kommer med hva gjør du? Du skriver at alt bare er "vås" og du ikke "gidder" svare på det. Selv om du åpenbart "gidder" å svare på andre punkter. Morsomt.

 

Du misliker krig og konflikt, men det er bare når Kina er i en konflikt at du føler for å skrive om det?

 

Hvorfor er det spesielt ille at noen fra Kina kjøper Ekornes? Hva tenker du om at Mondelez kjøpte Freia til sammenligning? Hva synes du om Nestle produkter i norske butikker?

 

Og ja Ryukyu ble invadert av Japan. Det gjør det ikke japansk. Det er en egen etnisk gruppe som bor der. Og de er ikke happy når en japaner står i Tokyo og sier i Japan er alle japanere. Det stemmer ikke. Samme med Ainu i nord. Som jeg sa det mest riktige her er jo selvfølgelig at disse øyene blir uavhengige. Selvfølgelig ting er som de er så de vil jo forbli japanske. Og jeg synes ikke det er riktig Kina skal ha EEZ så nærme Filipinene. Filipinene bør ha sin 370 km EEZ som er standard. Derimot det å si at det er ekstremt av Kina å be om så mye basert på en øy der er faktisk likt det eksempelvis land som Japan har gjort. Kom med militæret. Ta øy. Krev EEZ. Det er sånn alle har gjort det. I alle tider. I disse tider derimot prøver vi jo å løse ting fredelig. Og faktum er Kina har ikke gått til krig eller truet noen over noe som helst. Det er mange nasjoner, inkludert europeiske, som har aktive krav på andre lands EEZ og landområder. Detter er uproblematisk. Kina går ikke inn i andre nasjoners territorium heller. Jeg mener der ligger jo USA sin Stillehavsflåte, så i kjent USA stil ville de selvsagt senket kinesiske skip om de nærmet seg.

 

Du vet flyet som ble skutt ned over Ukraina av ukrainske separatister som brukte våpen levert av Russland? USA sendte båt inn helt opptil Iran. Så skjøt de ned et passasjerfly helt uten grunn. Bryr noen seg? Nei. Men det er så uberegnelige USA kan være. Så kineserne kan aldri vite når en amerikansk kaptein plutselig vil vise han er sjef og begynner å senke skip, skyte fly ut av himmelen.

 

Men har du dermed problem med amerikanske oppkjøp i Norge? Amerikanske selskap på norsk sokkel? Burde folk fra USA forbys investering i Norge?

Lenke til kommentar

Hva var poenget? Att vi ikke kjøper kina varer?

Poenget hans er at han er konspirasjonsteorist. Og siden logikken hans var elendig stilte jeg spørsmål med den. Og da var det visst ingen svar å få. Som er vanlig da konspirasjonsteorier ofte er svært ulogiske. Så om du ikke kan logiske komme med noen argumenter så kommer du bare med konspirasjonstriks nummer 1. Den du diskuterer med er "fienden" og med på konspirasjonen. Så alle som argumenterer mot er da følgelig kinesisk agent :) :) :)

 

Så er bare standard konspirasjons-svada.

Lenke til kommentar

Nåja, vente på svar. Men konspirasjonsteorist?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1824794&p=24603963

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1824794&p=24604292

 

Så kort fortalt så sa jeg "fin konspirasjonsteori" og missi fulgte ikke opp med å benekte at det var konspirasjonsteori. Heller med et spørsmål som liksom skulle bevise at denne teorien stemmer. Så ja, da er det konspirasjonsteorist.

 

Når jeg påpekte at Norge endrer politikk basert på mange land så var det ingen svar. Når jeg påpekte at andre land endrer sin politikk basert på Norges vilje, ingen svar. Unntatt å kalle meg kinesisk agent da :) Igjen noe konspirasjonsteoretikere gjør. Stille du spørsmål ved teorien så er du en del av fienden.

Lenke til kommentar

Det er KINA diskusjonen handler om. Ikke alle andre verdens nasjoner, kart og konflikter. Holy diver...

Jeg prøver bare å finne ut hvorfor du mener det ikke er bra at en kineser kjøper en norsk bedrift. Og så kommer du med grunner som konflikt i Sør-Kinahavet. Og så når jeg spør deg om når en amerikaner kjøper f.eks Freia, synes du og det er ille? Og basert på argumentene dine så synes du det er ille med nesten alle utenlandske oppkjøp i Norge.

 

Så jeg spør deg om disse, men du nekter jo å svare. Tingen er, jeg tviler på at du har noe imot når europeiske eller amerikanske selskaper kjøper i Norge. Bare kinesiske. Jeg mener innleggene dine er jo fylt til randen med dobbelmoral. Så du nekter å svare, fordi du vet jo at det blir rimelig åpenbart at du ikke akkurat dømmer land rettferdig da. Det er jo og klassisk taktikk og prøve å dra diskusjonen inn på noe annet, når du får en rekke ubehagelige spørsmål en ikke kan svare på.

 

Men jeg får vel aldri vite hvorfor du er så spesielt imot at en kineser kjøper dette selskapet. Du nekter jo alltid å forklare det. Og du snakker om at jeg liksom ikke diskuterer det artikkelen handler om...

Lenke til kommentar

Og så når jeg spør deg om når en amerikaner kjøper f.eks Freia, synes du og det er ille? Og basert på argumentene dine så synes du det er ille med nesten alle utenlandske oppkjøp i Norge.

Jeg har ikke sagt noe om oppkjøp av det ene eller andre. Så hvordan du har kommet frem til at jeg synest det er ille med nesten alle utenlandske oppkjøp i Norge er en gåte.

 

Jeg sa én settning i denne tråden om hvorfor jeg misliker Kina så blåste du det opp og dro inn alt mulig annet som ikke er det minste relevant for tråden eller det jeg sa.

Eneste jeg har svart på er mitt syn på Kina med konflikten i Sørkinahavet som årsak (og Japan diskusjonen som du selv tok opp). Hvordan du har fått noe dobbeltmoralsk utav dette er en gåte. Det finnes mye urettferdighet begått av mennesker iløpet av menneskehetens historie. Jeg er ikke interessert i å diskutere alt.

 

Jeg har ikke sagt noe om mitt syn på at utlendinger kjøper Norske bedrifter. Jeg kan si nå at jeg ikke liker det, men jeg ser ikke på det som noen krise så lenge det ikke er Norsk jord som selges.

Nye bedrifter kan alltids etableres, det kan ikke jord/land (bortsett fra Kina da som lager kunstige øyer for å gjøre krav på havområder rundt).

 

Fornøyd?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt noe om oppkjøp av det ene eller andre. Så hvordan du har kommet frem til at jeg synest det er ille med nesten alle utenlandske oppkjøp i Norge er en gåte.

 

Jeg sa én settning i denne tråden om hvorfor jeg misliker Kina så blåste du det opp og dro inn alt mulig annet som ikke er det minste relevant for tråden eller det jeg sa.

Eneste jeg har svart på er mitt syn på Kina med konflikten i Sørkinahavet som årsak (og Japan diskusjonen som du selv tok opp). Hvordan du har fått noe dobbeltmoralsk utav dette er en gåte. Det finnes mye urettferdighet begått av mennesker iløpet av menneskehetens historie. Jeg er ikke interessert i å diskutere alt.

 

Jeg har ikke sagt noe om mitt syn på at utlendinger kjøper Norske bedrifter. Jeg kan si nå at jeg ikke liker det, men jeg ser ikke på det som noen krise så lenge det ikke er Norsk jord som selges.

Nye bedrifter kan alltids etableres, det kan ikke jord/land (bortsett fra Kina da som lager kunstige øyer for å gjøre krav på havområder rundt).

 

Fornøyd?

Så du bare leste artikkelen. Og så bare fant du ut at du ville skrive at du mislikte Kina? Og bare dra inn en konflikt som har ingenting med artikkelen å gjøre? Men du hadde egentlig ikke noe imot dette. Du bare følte for å bare fortelle alle at du mislikte Kina? Det virker ikke veldig troverdig. Du må jo ha hatt en grunn for å kommentere på dette oppkjøpet? Eller kom du bare her for å avspore diskusjon?

 

Om du har noengang sett Oslo sentrum? Du vet Tjuvholmen, Operahuset og slik. Har du noengang sett land som er naturlig linjalbent? La meg spørre deg, hva tror du de har gjort? Tror du kanskje de har skapt land?!!! Som åpenbart er verdens største kriminelle handling... som alle land med nok penger gjør.... Grunnene dine for å mislike Kina er så svake. Og ulogiske.

 

Jeg kan og love deg at utlendinger eier jord i Norge.

 

Mener du Norge burde forby oppkjøp av norsk jord da? Mener du at Norge skal begrense oppkjøp fra utlandet? Støtter du dermed en isolering av Norge fra verdensmarkedet og tenker at det å holde oss stort sett for oss selv er det riktige å gjøre?

 

Hva med oljefondet som kjøper land i utlandet? Mener du at andre land burde nekte Norge å gjøre dette? Burde Spania nekte nordmenn å kjøpe ferieboliger?

 

Generelt så går verden mot mer åpenhet og mer handel som har gikk stor global verdiskapning. Så jeg synes det å handle på tvers av landegrenser er veldig viktig. Og med kryss-investering så vil konflikter mellom to parter være noe begge taper på. Dette tror jeg vil minske konflikter og gjøre at land i større grad ser verdien av fredelige løsninger fremfor krig. Din mening virker å være at vi må isolere oss fra alle land som deltar i konflikter i større grad, og det å isolere oss fra dem skal være et virkemiddel som skal få dem til å ønske fredeligere løsninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...