Gå til innhold

iPhone X eller XR?


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg skal ha ny telefon. Oppgraderer fra iPhone 7+ som jeg nå er drittlei av. Den er alt for stor for den lille hånda mi, og har utrolig dårlig batterilevetid nå som jeg har hatt den i 1,5 år. Jeg bruker telefonen ganske mye, så må ha litt stor skjerm og godt batteri. iPhone XR virker jo som en flott telefon, men jeg lurer på om kameraet og skjermen vil være en vesentlig downgrade fra 7+ og at jeg heller burde gå for X, selv om jeg er redd for at jeg kanskje vil synes den er litt liten. Innspill? Noen som vet noe, eller har antakelser om kameraet på XR? Jeg er absolutt ingen fotograf, men liker å ta fine bilder av hunden og sånn ?

Jeg har også funnet ut at jeg trenger to mobiltelefoner fordi jeg spiller så mye Pokémon Go og Ingress (...), så jeg vurderer en XR og en Huawei P20 pro, som et slags kompromiss. Da kan jeg leve med dårlig kamera på XR og primært bruke P20 pro til å ta bilder med. Jeg går enten for en slik kombinasjon, eller en ny iPhone og en ny gammel modell (6s, kanskje).

Tanker? Setter pris på alle innspill! Er så vanskelig å velge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kameraet er en upgrade, uten tvil, men skjermen vil kanskje være en downgrade. Det er samme PPI på XR som på en vanlig 7 (og 8), så om du kan sammenligne din telefon med en sånn, vil du se om forskjellen er viktig for deg.

 

Merk at XR er så og si samme størrelse som 7 Plus, bare med mer skjerm (dog færre piksler).

Lenke til kommentar

Kameraet er en upgrade, uten tvil, men skjermen vil kanskje være en downgrade. Det er samme PPI på XR som på en vanlig 7 (og 8), så om du kan sammenligne din telefon med en sånn, vil du se om forskjellen er viktig for deg.Merk at XR er så og si samme størrelse som 7 Plus, bare med mer skjerm (dog færre piksler).

Så det du sier er at XR's single linse vil slå 7+ sin doble? Da virker det svært lovende for XR altså! Jeg trenger egentlig ikke en upgrade på kameraet - jeg vil kun unngå en downgrade. Angående skjermen så er jeg ikke sånn veldig bekymret, av en eller annen grunn. Skjermen har kanskje større betydning enn den har i hodet mitt akkurat nå, da jeg primært tenker størrelse og batteri, dernest kamera.

Jeg har sammenlignet målene på alle tre telefonene ganske nøye, og XR er jo litt mindre enn 7+. Det viktigste for meg er at den er et par cm mindre bred, noe som gjør at jeg kan skrive med kun en hånd. Det klarer jeg ikke med 7+. Har holdt i X, og den føles nesten for liten ut.

Aller helst skulle jeg hatt X(S) i størrelsen til XR, men det er vel for mye å be om

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Altså iphone X er da OLED mens 7+ som du har er LCD. Så velger du Xr igjen får du lcd. OLED vinner over lcd !!

 

Det vet jeg :) Men jeg tenker at det ikke er så krise ettersom 7+ også har LCD, og det vil ikke være så stor forskjell på skjermene sånn sett? En upgrade er egentlig ikke så viktig, jeg ønsker dog ikke en veldig stor downgrade. Takk for svar!
Lenke til kommentar

Iphone xr har vesentlig større skjerm en iphone 7+ 5.5tommer mot 6.1 på xr. Telefonen er noe mindre men skjermen er større. Er ikke det det som er viktig eller foretrekker du mer ramme?

 

Ang kamera er hovedkamerat på xr bedre en både iphone x og 7+. Den doble linsen gir ikke bedre bilde på hovedkamera. Den gir dybdefokus og zoom. Iphone xr er også kraftigere en iphone x eneste er at den har litt dårligere skjerm men funker fortsatt helt ok:)

Lenke til kommentar

At noen gidder å betale nesten 9000 for en telefon med så lavoppløst LCD-skjerm kommer jeg aldri til å begripe :wow:

Vel, nå har jeg som sagt 7+ som jo har LCD skjerm, og jeg er ikke misfornøyd med skjermen i seg selv. Har lekt meg med basic 7 og 8 også (med samme oppløsning som XR) uten at dårlig skjerm er noe jeg har merket meg ved noen av dem. Kanskje skjerm bare ikke er så viktig for meg da? I dunno.
Lenke til kommentar

Iphone xr har vesentlig større skjerm en iphone 7+ 5.5tommer mot 6.1 på xr. Telefonen er noe mindre men skjermen er større. Er ikke det det som er viktig eller foretrekker du mer ramme?

 

Ang kamera er hovedkamerat på xr bedre en både iphone x og 7+. Den doble linsen gir ikke bedre bilde på hovedkamera. Den gir dybdefokus og zoom. Iphone xr er også kraftigere en iphone x eneste er at den har litt dårligere skjerm men funker fortsatt helt ok:)

Jo, det er akkurat det som er viktig for meg :) Mer skjerm, men mindre rent fysisk.

Takk for fyldig svar! Jeg er som sagt absolutt ingen fotograf, og kan ikke så mye om kamera og sånn :p Tror jaggu det blir en iPhone XR jeg altså. Føler jeg får mye mer for pengene der enn for XS. Altså, det står ikke på pengene ettersom jeg skal kjøpe en P20 pro også, men jeg synes det er helt uaktuelt å betale så mye penger for en XS som bare er marginalt bedre enn en X. Og en X er uansett bedre enn min 7+, så jeg kan liksom ikke kjøpe noe dårligere enn det jeg allerede har (ikke at 7+ er dårlig heller).

Lenke til kommentar

Xr har lavere oppløsning på skjerm og bare en kamera linse. Ellers enig i at den gir mest for pengene, sammen med model X.

 

Her er en sammenligning

https://www.phonearena.com/phones/compare/Apple-iPhone-XR,Apple-iPhone-X,Apple-iPhone-XS/phones/10765,10414,10766

 

Her kan du også sammenligne:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s333966417&o=produkt_pris_inkmoms

 

Her er Android telefoner med "gode specs" og med bredde opp til 77mm:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s333967702&o=produkt_pris_inkmoms

(Huawei P20 pro er sikkert et godt valg på Android)

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Er vel heller iOS som er utdatert :lol:

»android» leveres jo utdatert. Se på Note9 som blir lansert med gammel android og trolig ikke får ny på månedsvis. iPhone får man oppdatert samme dag om den er 1mnd eller 2år gammel. Som nevnt er det mange andre grunner enn selve hardware til å gå får iPhone.

 

Det med PPI er jo en hype. Når man kommer over en viss grense så ser man ikke disse pixlene i det daglige uansett. Tviler på at man ser pixelforskjell på XR og XS i praksis, men det har jo blitt en marketing hype hele greia. LCD/oled vil du nok se forskjell på, men Apple sine LCD. Det artige er jo at toppmodeller blir annonsert med svært høy PPI, men når de leveres så står de default med en lavere oppløsning for å spare batteri og de fleste beholder denne oppløsningen. Altså biter vi på hypen om høy PPI, men bruker den ikke :p

Endret av minim
Lenke til kommentar

Xr har lavere oppløsning på skjerm og bare en kamera linse. Ellers enig i at den gir mest for pengene.

 

Her er en sammenligning

https://www.phonearena.com/phones/compare/Apple-iPhone-XR,Apple-iPhone-X,Apple-iPhone-XS/phones/10765,10414,10766

 

Her kan du også sammenligne:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s333966417&o=produkt_pris_inkmoms

Det vet jeg. Jeg har sett på specsene. At den kun har en linse gjør ikke kameraet dårligere da (tydeligvis), noe som var det jeg egentlig lurte på.
Lenke til kommentar

Og folkens, dropp adroid vs iphone diskusjonen her da. Jeg driter i at dere mener at iOS er utdatert og iPhone er overpriset og bla bla bla. Apple haterne kan lage sin egen tråd i stedet for å kuppe min.

 

Og hadde dere lest hovedinnlegget hadde dere sett at jeg skal uansett ha begge deler lulz

 

Men thanks for the free bump!

 

Edit: fant forresten en fin artikkel som sammenligner X og XR, som tar opp det jeg lurte på og som flere av dere har svart på her. Nesten alle de andre artiklene jeg har funnet har sammenlignet X og XS eller XS og XR, og/eller Max, dog aldri X og XR, så tenkte jeg skulle lime den inn her til andre som skulle være interessert i sammenligning av disse to telefonene utover Apple sin enkle "sammenlign modeller"-funksjon. Please don't buy an iPhone X right now: https://bgr.com/2018/09/15/iphone-xr-vs-iphone-x-which-to-buy-price-specs/

Endret av Anonymous821
  • Liker 1
Lenke til kommentar

»android» leveres jo utdatert. Se på Note9 som blir lansert med gammel android og trolig ikke får ny på månedsvis. iPhone får man oppdatert samme dag om den er 1mnd eller 2år gammel. Som nevnt er det mange andre grunner enn selve hardware til å gå får iPhone.

 

Det med PPI er jo en hype. Når man kommer over en viss grense så ser man ikke disse pixlene i det daglige uansett. Tviler på at man ser pixelforskjell på XR og XS i praksis, men det har jo blitt en marketing hype hele greia. LCD/oled vil du nok se forskjell på, men Apple sine LCD. Det artige er jo at toppmodeller blir annonsert med svært høy PPI, men når de leveres så står de default med en lavere oppløsning for å spare batteri og de fleste beholder denne oppløsningen. Altså biter vi på hypen om høy PPI, men bruker den ikke :p

 Det er derfor jeg kjøper Pixel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...