Gå til innhold

ANMELDELSE: Shadow of the Tomb Raider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Anmeldelser kan aldri klassifiseres som rett eller galt, det er ikke sånn det fungerer.

 

Mitt tips er å finne anmeldere som i all hovedsak reflekterer din egen smak i spill, og se hva de skriver/sier om et spill du er interessert i. Hvis du konsekvent er uenig i en anmelders karakter over gjentatte spill, så er ikke det rett anmelder for deg å følge.

 

Det er jo hele poenget mitt. ;) (Seriøst, hvorfor er det så sykt vanskelig for folk å skjønne hva jeg sier? Det skjer jo hele tiden. Jeg snakker da norsk som alle andre?) Det er rent idioti å stole kun på én anmeldelse, eller én anmelder, for den saks skyld. Det er mye bedre å ta så mange som mulig, for å få så mange meninger som mulig. Da får man en mye bedre oversikt hvordan folk flest liker spillet. Noen vil elske det, noen vil hate det.

 

For å si det sånn har jeg fulgt ProJared på youtube i en del år nå, og vi har veldig lik smak når det gjelder spill. Men han presterte å anmelde Project x Zone, og gav det 4/10. Jeg ville glatt ha gitt det 8/10. Hadde jeg stolt kun på ham fordi vi har så lik smak, hadde jeg oversett spillet fullstendig. I stedet sjekket jeg hva folk flest synes, og la spesielt merke til hva de likte og ikke likte. Dermed kunne jeg lett se hvor mye av det som var relevant for meg, og jeg endte opp med å kjøpe spillet og storkose meg i mange timer.

Skjønte det, jeg bare underbygde argumentet ditt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

 

Ikke ta slike tester så seriøst, hadde kjøpt spillet til rundt 200 kr på dagen.

De jeg lurer på er SLI støtte\crossfire og om nyere skjermkort gjør det bedre? Mistenker spillet er konsollspill ergo god maskinvare hjelper ikke alverdens.

https://www.youtube.com/watch?v=KvN0w51xYdY

Digital Foundry har en del gode ting å si om pc versjonen.

Analysene blir ubrukelige for meg da jeg har 2x1080 sli kort. 1070 er det digital foundry kjører i sin test av pc versjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ikke ta slike tester så seriøst, hadde kjøpt spillet til rundt 200 kr på dagen.

De jeg lurer på er SLI støtte\crossfire og om nyere skjermkort gjør det bedre? Mistenker spillet er konsollspill ergo god maskinvare hjelper ikke alverdens.

Digital Foundry har en del gode ting å si om pc versjonen.

Analysene blir ubrukelige for meg da jeg har 2x1080 sli kort. 1070 er det digital foundry kjører i sin test av pc versjonen

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/9fakk4/sli_and_performance_notes_shadow_of_the_tomb/

 

bør vel kunne nå 60-70 FPS i 4K med to 1080, trur eg. Verkar som det er god SLI-skalering med DX12. 

Endret av iR' BR34K
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0

 

 

 

Ikke ta slike tester så seriøst, hadde kjøpt spillet til rundt 200 kr på dagen.

De jeg lurer på er SLI støtte\crossfire og om nyere skjermkort gjør det bedre? Mistenker spillet er konsollspill ergo god maskinvare hjelper ikke alverdens.

https://www.youtube.com/watch?v=KvN0w51xYdY

Digital Foundry har en del gode ting å si om pc versjonen.

Analysene blir ubrukelige for meg da jeg har 2x1080 sli kort. 1070 er det digital foundry kjører i sin test av pc versjonen

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/9fakk4/sli_and_performance_notes_shadow_of_the_tomb/

 

bør vel kunne nå 60-70 FPS i 4K med to 1080, trur eg. Verkar som det er god SLI-skalering med DX12. 

Jo men de kunne ha vist spillet på ultra med sli kort.

Lenke til kommentar

Det var ikkje eg som skreiv den posten om DF, men eg vil tru at det blir veldig mykje ekstraarbeid for dei å lage testar med SLI på slikt. Det er det omtrent ingen som gjer lengre. Dessverre har NVIDIA satsa lite på SLI dei siste åra, så det er langt mindre brukarar no enn før. Difor er det vel avgrensa kor interessant det blir for lesarane/sjåarane.

 

Får sjå kva som skjer med NVLink. Tilkoplinga kostar jo ein formue slik som det er no, men det må vel kome noko nytt med 20-serien. Kanskje dei spyttar litt liv i det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvilken pris syns dere er riktig? rundt 400 kr på cdkey? Mistenker prisen vil falle noe.

Men usikkert på når. Om man må vente til januar eller ligdene? Cdkeys vil ikke så om de har planer å øke prisen eller ikke.

Ville kjøpt spillet hvis jeg viste det kom mere utvidelser eller vet hvor bra 4k spillet er? Mistenker det ikke er store forskjeller.

Lenke til kommentar

Gleder meg til dette, men er litt skeptisk. Elsket rebooten, men hatet Rise. Så da blir jo spørsmålet om Shadow gjør samme tabbe som Rise? Hvor mye action snakker vi her? I Rise dukket jo fiendene opp hvert femte minutt helt til jeg ikke gadd mer. Det ble for kjedelig i lengden. Løs en gåte, fiender dukker opp. Gå rundt i tyve sekunder, og fiender dukker opp. Klatre opp en liten klippe, og fiender dukker opp. Gå inn i en hule, og fiender dukker opp. Dra ned i et tempel ingen har vært på flere tusen år, og fiender dukker opp. Så gørr.

 

En annen ting jeg gjerne vil vite er hvordan vanskelighetsgraden fungerer denne gangen. Vet kamper, utforsking og gåter har hver sin vanskelighetsgrad. Hvordan fungerer dette i praksis? Når anmelder sier gåtene er for enkle, hvilken vanskelighetgrad snakker vi?

 

Dette spillet ble uansett sendt av gamezone i dag, så har det vel på onsdag. Ikke at jeg bryr meg om anmeldelser, og én eneste anmeldelser overser jeg glatt. Jeg vil heller vite hvordan folk flest mottar dette, og selvsagt spille det selv og gjøre opp min egen mening om det før jeg sier om det er bra eller dårlig. Er bare litt forvirret av anmeldelsen. Selvsagt er det jo "tredne identiske spill på rad". Det er Tomb Raider. Hva annet er å forvente? Et bilspill? :p

 

EDIT:

GameReactor har en drøss anmeldelser, alle fra 7 til 9. 

 

https://www.gamereactor.eu/reviews/692093/Shadow+of+the+Tomb+Raider/?page=2

 

Sitter igjen med følelsen av at d er mindre action i dette enn det var i Rise. Føler også det er litt mer utfordrende at du kan kjøre litt mer Assassin's Creed stil: Du kan renske området for fiender i full stealth uten tonnevis av respawn eller du kan kjøre full YOLO Swaggins med eksplosiver og hva verre er.

 

Når det kommer til vanskelighetsgrad på puzzles har jeg merket litt forskjell. På easy vil Lara gi direkte hint og det som du skal interagere med der og da er merket med blått på survival instinktet.

På normal er alt som du kan interacte med merket i oransje i survival instinct, og du må da tenke deg frem til hva du må gjøre i hvilken rekkefølge etc. Lara gir deg og litt grovere hint, som "I need to clear the debris" blir sagt, men du må selv finne ut av hvordan du skal fjerne det. Ikke prøvd hard, men der skal visstnok ingenting være merket i survival mode, så då må du tenke selv hva du kan interagere med. Synes vanskelighetsgraden ligger litt på samme nivå som i Rise føler jeg. Kjører du på easy er det betraktelig lettere.

 

Har brukt 8 timer til nå og synes det er et helt OK spill. Ja, det går på mye av den samme formelen som tidligere i hvordan man traverserer områder osv. Spillet føles ikke som en revolusjon, slik som første gang jeg prøvde første spillet eller Uncharted. Det er den samme trygge formelen som funker, dog med til tider en halvåpen verden. Skal si meg enig i at det føles litt rart til tider når verdenen er "halvåpen", at man noen steder spiller akkurat som i AC på et mye mer begrenset område, mens man noen områder igjen spiller som et typisk linært spill. Føles nesten kunstig til tider. Og av og til er ikke waypointsene til sidequests til stede, som igjen gjør at jeg bare dropper hele greia. Spiller nok igjennom, men blir lenge til neste gjennomgang.

 

Summa summarum så anbefales det om du likte de forrige spillene og er TR fan. Dersom det er et "meh" spill for deg så plukk det opp på salg.

Lenke til kommentar

Takk for anmeldelsen. Jeg er nok ganske uenig her. Siden du trekker spillet såpass mye pga. det er for likt tidligere spill og bringer lite nytt så lurer jeg på hva dere kommer til og gi Forza Horizon 4, 6/10 her også?

 

Man kødder ikke med Tomb Raider formelen. Vi vil ha mer av det samme og ikke masse nyvinninger. Er jo nettopp det som gjør serien så bra. Dette er etter min mening bedre enn de 2 forrige spillene. Det er helt vilt og spille dette på 55 " 4k HDR med full Dolby Atmos støtte. Lyden i dette spillet er helt vidunderlig og de har virkelig lekt seg med Atmos effektene. Settingen er ganske varriert selv om det er mye jungel. Anmelder kan umulig være glad i single player opplevelsesspill. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Takk for anmeldelsen. Jeg er nok ganske uenig her. Siden du trekker spillet såpass mye pga. det er for likt tidligere spill og bringer lite nytt så lurer jeg på hva dere kommer til og gi Forza Horizon 4, 6/10 her også?

 

Man kødder ikke med Tomb Raider formelen. Vi vil ha mer av det samme og ikke masse nyvinninger. Er jo nettopp det som gjør serien så bra. Dette er etter min mening bedre enn de 2 forrige spillene. Det er helt vilt og spille dette på 55 " 4k HDR med full Dolby Atmos støtte. Lyden i dette spillet er helt vidunderlig og de har virkelig lekt seg med Atmos effektene. Settingen er ganske varriert selv om det er mye jungel. Anmelder kan umulig være glad i single player opplevelsesspill. Løp og kjøp!

Du syns ikkje det er litt søkt å samanlikne Tomb Raider med eit bilspel? Alle forstår at sportsspel ikkje kjem til å endre seg noko særleg frå år til år. Det er ein heilt anna sjanger.

 

Det er òg ganske tøvete å seie at alle vil ha meir av det same. Godt mogleg du syns formelen her fungerer og det er flott, me er alle forskjellege. Likevel trur eg mange av oss set pris på litt endring. Eg elska det første reboot-spelet nettopp fordi det gjorde så mykje nytt. Både Rise og dette har blitt ganske keisame affærer for meg, på grunn av at dei er så like det første.

 

Eg skulle verkeleg ønskje at dei brukte meir tid på spela og laga noko som er unikt, men utviklarane har openbert sett at dei har potensiale til å tene raske pengar.

Endret av iR' BR34K
Lenke til kommentar

Takk for anmeldelsen. Jeg er nok ganske uenig her. Siden du trekker spillet såpass mye pga. det er for likt tidligere spill og bringer lite nytt så lurer jeg på hva dere kommer til og gi Forza Horizon 4, 6/10 her også?

 

Man kødder ikke med Tomb Raider formelen. Vi vil ha mer av det samme og ikke masse nyvinninger. Er jo nettopp det som gjør serien så bra. Dette er etter min mening bedre enn de 2 forrige spillene. Det er helt vilt og spille dette på 55 " 4k HDR med full Dolby Atmos støtte. Lyden i dette spillet er helt vidunderlig og de har virkelig lekt seg med Atmos effektene. Settingen er ganske varriert selv om det er mye jungel. Anmelder kan umulig være glad i single player opplevelsesspill. Løp og kjøp!

 

Er ganske enig med deg, det var en evig gnålende om at det var likt det tidligere spillet. Det holder med å nevne det en gang - og det trenger ikke være negativt.

 

Flott at du nevner lyd og bilde - det derimot, er veldig viktig - og er ikke en gang nevnt i anmeldelsen. Men som nevnt tidligere i tråden, dette er BotW anmelderen, snm!

Lenke til kommentar

 

Takk for anmeldelsen. Jeg er nok ganske uenig her. Siden du trekker spillet såpass mye pga. det er for likt tidligere spill og bringer lite nytt så lurer jeg på hva dere kommer til og gi Forza Horizon 4, 6/10 her også?

 

Man kødder ikke med Tomb Raider formelen. Vi vil ha mer av det samme og ikke masse nyvinninger. Er jo nettopp det som gjør serien så bra. Dette er etter min mening bedre enn de 2 forrige spillene. Det er helt vilt og spille dette på 55 " 4k HDR med full Dolby Atmos støtte. Lyden i dette spillet er helt vidunderlig og de har virkelig lekt seg med Atmos effektene. Settingen er ganske varriert selv om det er mye jungel. Anmelder kan umulig være glad i single player opplevelsesspill. Løp og kjøp!

 

Er ganske enig med deg, det var en evig gnålende om at det var likt det tidligere spillet. Det holder med å nevne det en gang - og det trenger ikke være negativt.

 

Flott at du nevner lyd og bilde - det derimot, er veldig viktig - og er ikke en gang nevnt i anmeldelsen. Men som nevnt tidligere i tråden, dette er BotW anmelderen, snm!

Hei! Fint at du husker meg. Jeg skjønner du er en av de som ikke var enige med meg i Breath of the Wild-anmeldelsen - og det er helt greit - men så er det også bare én anmeldelse. Jeg har skrevet 95 anmeldelser som ikke er av Zelda-spill, som du kan finne her: https://www.gamer.no/forfattere/272539?articleType=Anmeldelse Du kan jo ta en titt på dem og se om du er uenige i alle sammen. Du kan jo også se litt på hvordan jeg anmelder spill og hva jeg ser etter og nevner, og finne ut av om vi har samme smak, eller om vi er fullstendig forskjellige. Så minner jeg på å lese om hvordan Gamers karakterskala fungerer, noe du kan gjøre her: https://www.gamer.no/artikler/slik-vurderer-gamer-no-spill/151188 Lykke til!

Endret av Andreas Bjørnbekk @Gamer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Fint at du husker meg. Jeg skjønner du er en av de som ikke var enige med meg i Breath of the Wild-anmeldelsen - og det er helt greit - men så er det også bare én anmeldelse. Jeg har skrevet 95 anmeldelser som ikke er av Zelda-spill, som du kan finne her: https://www.gamer.no/forfattere/272539?articleType=Anmeldelse Du kan jo ta en titt på dem og se om du er uenige i alle sammen. Du kan jo også se litt på hvordan jeg anmelder spill og hva jeg ser etter og nevner, og finne ut av om vi har samme smak, eller om vi er fullstendig forskjellige. Så minner jeg på å lese om hvordan Gamers karakterskala fungerer, noe du kan gjøre her: https://www.gamer.no/artikler/slik-vurderer-gamer-no-spill/151188 Lykke til!

 

Uff, det er ikke hyggelig å bruke den BotW anmeldelsen mot deg. Synes samtidig ikke at du skal ta det som negativ kritikk mot deg som anmelder - heller som kommentar/innspill. Det er bare en markering om uenighet - som ikke trenger å gjøres noe mer ut av.

 

Men ellers i mitt innlegg (og tidligere i tråden) etterspurte jeg kommentarer om eye-candy/hdr og Atmos lyd, i spillet - det derimot er veldig interessant. Brukte du vanilla PS4 så skjønner jeg mangelen. Kanskje en annen konsoll er bedre egnet for å teste slike spill en annen gang?

Lenke til kommentar

Synes samtidig ikke at du skal ta det som negativ kritikk mot deg som anmelder - heller som kommentar/innspill. Det er bare en markering om uenighet - som ikke trenger å gjøres noe mer ut av.

 

Kommentarer og innspill er vel og bra. Men så er du også personen som skrev dette:

 

Men som nevnt tidligere i tråden, dette er BotW anmelderen, snm!

 

Snm!

Lenke til kommentar

Har du to forskjellige brukernavn?

 

Uansett, du glemte å ta med dette:

 

Uff, det er ikke hyggelig å bruke den BotW anmeldelsen mot deg. 

 

Edit: Snm!!  :D 

 

Nei, og nesten litt usikker på hvorfor du vil ha med den biten, når det eneste du gjorde i den første kommentaren var å bruke den anmeldelsen på en usaklig måte :|

 

Føler ikke det gjør så mye forskjell hva du føler om din egen kommentar.

Lenke til kommentar

Nei, og nesten litt usikker på hvorfor du vil ha med den biten, når det eneste du gjorde i den første kommentaren var å bruke den anmeldelsen på en usaklig måte :|

 

Føler ikke det gjør så mye forskjell hva du føler om din egen kommentar.

 

Skjønner ikke helt hvorfor du blander deg inn her?

 

Mitt innlegg er faktisk en beklagelse og en markering om at det ikke var ment særlig alvorlig.

 

Synes du heller skal finne noen andre som er mer interessert i å krangle med deg enn meg.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå, godt over et år senere har jeg endelig fått "fullført" Shadow of the Tomb Raider.

 

(måtte bare runde Divinity Original Sin og Assassin's Creed Odyssey først)

 

 

Selv elsker jeg de nye Tomb Raider -spillene, men jeg ble nok litt skuffet over dette, i forhold til hvordan jeg har kost meg med de to forrige.

 

Går nok selv litt i motsatt retning av mange her, men for meg ble det altfor lite kamper mot fiender. Og når de først var, følte jeg meg veldig låst på mange måter i hvordan jeg skulle gå frem, ikke så frie områder som i de ande spillene, så vidt jeg kan huske.

 

Det var flere tombs og sånne ting, som jo er bra, men gikk veldig på bekostning av mine forkjærlighet for stealthy pil-og-bue-approach, som det var altfor lite av, etter min mening.

 

Det hele var litt kjedelig, må jeg innrømme. Føler også at skills og slike ting ikke hadde noe så veldig mye å si. Ja, du fikk bruke dem, men i altfor liten grad. Som et eksempel så kan du investere en del skillpoints i å henge folk i ei grein fra et tre, men det var særdeles begrenset hvor mange ganger dette var mulig.

 

Menysystemet synes jeg var veldig lite oversiktlig også, spesielt for side-oppdragene og sånne ting.

 

 

Spillet skal ha for å være litt mer "mørkere og gritty" enn før. Mange av tombs-ene så virkelig "hjerjet" ut, og den grafiske stilen og miljøene var on point. 

 

Likte Lara og hennes selvreflekterende karakter denne gangen, men synes nok historien var litt så om så.

 

Ble litt for mye med de store landsbyene som inneholdt litt for mye collectibles.

 

Dette er det første av de 3 spillene hvor jeg nok ikke gidder å gå for 100 % (og med det mener jeg å gjøre alle side missions, finne alt av hemmeligheter og skatter, osv..)

 

 

Kort oppsummert; For lite stealth (action), litt kjedelig, for store "hubs", bra grafisk stil og områder, ikke engasjerende, ble ikke opptatt av historien, halvuvesentlige skills..

 

 

Det er ikke slik at jeg ikke ble underholdt, fordi jeg koste meg med spillet, men i forhold til de andre 2 ble jeg en del mindre entusiastisk og ja, noe skuffet. Ser allikevel frem til mer Tomb Raider, fordi de 2 første av rebooten, er noe jeg koser meg virkelig med.

Lenke til kommentar

Jeg har selv rundet spillet for en stund siden. Jeg etterspurte fra spillanmelder om hva han synes om Atmos og HDR/eyecandy på spillet - fikk ikke noe svar, men Tommykrem steppet jo inn... 

 

For det som er poenget - er at dette spillet gjorde meg veldig glad for at jeg har et Atmos oppsett hjemme. I visse miljøer er bruken av takkanalene og resten av surroundanlegget noe helt spesielt. Du er til stede på en måte som jeg aldri har opplevd i noe annet spill.

 

I for eksempel jungelen, er det lyder fra alle kanter i en "lydboble" som omslutter deg fullstendig. Kanskje apelyder høyt over deg bakfra - når du så snur deg i spillet, flyttes denne lyden rundt til å komme høyt forfra.

 

Ganske fantastisk, dette er veldig høyt på ønskelisten for fremtidige spill. Så ser spillet også veldig lekkert ut med hdr.

 

Selve spillet - jeg likte det veldig godt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...