Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

9-åringen fikk ikke dratt i bursdag pga. hodepine


Kalevala

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

9-åring fikk ikke dratt i bursdag pga. han ikke klarte å knyte skoene fordi migrenen ga ham midlertidig redusert kognitiv evne etter å ha fått et nytt spill på nettbrettet sitt.

 

Og sånn for sikkerhets skyld så kommer mor på banen og foreslår at han har migrene....  Tipper det er en helt annen diagnose som burde stilles her: hypokondri by proxy. 

 

Har en bitteliten mistanke om at det nok ikke bare er "migrene" denne ungen har, men også noen intoleranser og allergier, diagnostisert av mor selvsagt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne niåringen er diagnostisert av lege:

 

https://www.facebook.com/HodepineNorge/videos/220089288864797/

 

 

Det er jo samme ungen i begge filmene, og det går ikke frem at barnet er diagnostisert av lege. Og uansett så er migrene ikke noe man kan ta en blodprøve for, eller på annen måte påvise fysisk. Hvor mor i årevis har nøret opp under dette så er det klart ungen føler seg syk.

 

Og i Norske klasserom er det overhode ingen tabu å si at man har vondt i hodet. Og lærere er ofte veldig obs på dette fordi det kan være et tegn på noe helt annet... samme med magevondt.

 

Og selv om denne filmen er skuespill, så har denne ungen en veldig snodig atferd. De fleste som har vært i kontakt med barn over litt tid vet at unger av og til får vondt i hodet, og denne ungens atferd er etter min mening veldig veldig annerledes enn det jeg noengang har sett når unger har vondt i hodet. Unger klarer dessuten som regel meget fint å si ifra at de har vondt i hodet.

 

 

Når mor har trykt nok ganger på placebo knappen så kan det bli en realitet med virkelige konsekvenser og virkelige symptomer som leger må ta stilling til.

 

Her er det vel heller snakk om nocebo, ikke placebo? 

Lenke til kommentar

Og i Norske klasserom er det overhode ingen tabu å si at man har vondt i hodet. Og lærere er ofte veldig obs på dette fordi det kan være et tegn på noe helt annet... samme med magevondt.

 

Og selv om denne filmen er skuespill, så har denne ungen en veldig snodig atferd. De fleste som har vært i kontakt med barn over litt tid vet at unger av og til får vondt i hodet, og denne ungens atferd er etter min mening veldig veldig annerledes enn det jeg noengang har sett når unger har vondt i hodet. Unger klarer dessuten som regel meget fint å si ifra at de har vondt i hodet.

 

 

Det er så fint at du åpent forteller hva du tenker om videoen, for dette viser hvor viktig det er med informasjon om migrene.  Du er ikke alene om å tro at migrene = hodepine. 

 

Migrene er en nevrologisk sykdom hvor det mest kjente symptomet er intens hodepine, men når CSD sprer seg forover langs hjernehinnen opplever mange også andre symptomer, som synsforstyrrelser, kognitive utfall, irritasjon etc. 

 

Når Julian på 9 i starten av CSD, før hodepinen setter inn plutselig ikke klarer de mattestykkene han greide fint i går, og har glemt hvordan han knyter skolisser, er det ikke så lett for ham, lærerne hans eller foreldrene å forstå hva som skjer. 

Lenke til kommentar

Det er så fint at du åpent forteller hva du tenker om videoen, for dette viser hvor viktig det er med informasjon om migrene.  Du er ikke alene om å tro at migrene = hodepine. 

 

Migrene er en nevrologisk sykdom hvor det mest kjente symptomet er intens hodepine, men når CSD sprer seg forover langs hjernehinnen opplever mange også andre symptomer, som synsforstyrrelser, kognitive utfall, irritasjon etc. 

 

Når Julian på 9 i starten av CSD, før hodepinen setter inn plutselig ikke klarer de mattestykkene han greide fint i går, og har glemt hvordan han knyter skolisser, er det ikke så lett for ham, lærerne hans eller foreldrene å forstå hva som skjer. 

 

Nå skrev vel ikke jeg ordet hodepine gjorde jeg vel? Når 95% av de med migrene opplever sterke smerter i hodet så er vel tallenes tale klare.... 

 

Jeg setter pengene mine på hypekondri by proxy...... 

Lenke til kommentar

Vokste du det av deg?  En del gutter blir kvitt migrenen i løpet av eller etter puberteten.  Rare greier. 

 

Virkelig rare greier. Det er nesten så rare greier man lett kan tro at det er psyko-somatisk... Det er nesten så man kan tro at det har en sammenheng med mødre som sykeliggjør sine sønner de ikke helt forstår, og når de kommer i puberteten så snur fokus fra å tilfredsstille mamma, til å tilfredsstille seg selv....  Rare greier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig utenkelig at folk kan ha vondt i hodet? Jeg har aldri opplevd å bli sykeliggjort, holdningen hjemme har heller vært at å bite sammen tennene og ikke engang ta ibux er karakterbyggende. Kan telle på en hånd gangene jeg har vært hos legen som barn. Har forøvrig hatt migrene etter å ha flyttet hjemmefra og, sist forrige uke, selv om det har blitt sjeldnere og sjeldnere med årene.

Endret av Han Far
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det virkelig utenkelig at folk kan ha vondt i hodet? Jeg har aldri opplevd å bli sykeliggjort, holdningen hjemme har heller vært at å bite sammen tennene og ikke engang ta ibux er karakterbyggende. Kan telle på en hånd gangene jeg har vært hos legen som barn. Har forøvrig hatt migrene etter å ha flyttet hjemmefra og, sist forrige uke, selv om det har blitt sjeldnere og sjeldnere med årene.

 

Neida, migrene er en anerkjent nevrologisk lidelse. Forskerne har også påvist deler av det som skjer i hjernen ved migreneanfall, bl.a. ved bruk av MR.

 

Denne kunnskapen har gjort det mulig å lage spesifisert, forebyggende migrenemedisin, som Aimovig. Den hemmer opptak av proteinet CGRP (Calcitonin Gene-related Proteine) som vi med migrene har for mye av. 

 

Aimovig kommer til Norge i løpet av høsten. 

 

https://hodepinenorge.no/aimovig-godkjent-i-europa/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...