Gå til innhold

Boliglån - finansieringsgrad og topplån


Gromle

Anbefalte innlegg

Har kjøpt bolig, og har forsåvidt finansiering i orden. Men vil shoppe rundt for best mulig betingelser.

 

Ser mange banker opererer med ett topplån på beløpet som overskyter 75% av boligverdi.

 

Vi har tenkt å gå inn med 19% egenkapital. Har mer, men vil bruke noe på interiør og på å banke ned ett billån.

 

Noen som har tatt denne runden før og kan si noe om hvor villig bankene er på å gi samme vilkår på 81% belåningsgrad som på 75%?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alder, betalingsevne og -vilje og lånebeløp er normalt det bankene ser på i tillegg til inntekt og belåningsgrad.

Førstehjemslån kvalifiserer "alltid" til bankens beste rente på hele lånebeløpet. Både topplån og boligkreditt/fleksilån bør du unngå om du kan. Shopper du litt rundt finner du mest sannsynlig en bank som er villig til å gi deg samme vilkår på hele lånet, såfremt belåningsgraden er under 85%.

Lenke til kommentar

Termingebyret er jo uansett innbakt i den effektive renten, så dette skal jo ikke ha noe å si for deg?

 

Utan topplån så har du kun bruk for eitt lån og difor eitt termingebyr per månad. Med to lån kan du risikere å måtte betale to termingebyr kvar månad.

 

Det sagt, så betyr ikkje termingebyret spesielt mykje på store lån. Eit lån som går over 25 år med 12 terminar i året og 50 kroner i termingebyr vil koste deg 15 000 kroner. Er lånet på 3 millionar så utgjer termingebyret heile 0.18% av dei totale utgiftene på lånet (renter og gebyr) og du har betalt like mykje i renter i løpet av dei tre første månadane av lånet enn du kjem til å betale gjennom dei tre åra, eller 375 månadane du har lånet.

 

Kjekt med ein femtilapp ekstra i månaden? Ja.

Er det ei stor utgift? Nei.

 

I tillegg kan topplånet bli nedbetalt fortare dersom du har kapasitet til å betale ekstra avdrag.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte min første bolig for et par år siden hadde jeg 90% belåning og fikk samme rente på begge lånene hos DnB, vet også andre som har fått det så tror det er vanlig praksis hos de. Avdragsfrihet på hovedlånet og kort nedbetalingstid på topplånet så er du kvitt det i løpet av et par-tre år :-) 

Lenke til kommentar

Litt avhengig av banken du har og rundtmliggende omstendigheter kan du kanskje klare å refinansiere topplånet og det vanlige lånet, slik at du sitter igjen med et lån som er innenfor 75% av verdi.

Forutsetningen for at det skal gå er f.eks. en forhåndsverdivurdering ifm. oppussing eller utbygging.

 

Jeg gjorde dette i 2016 i forbindelse med noe renovering. Ble kvitt topplånet og fikk låne opp ekstra samtidig som verdien av huset oversteg 75% av lånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...