Gå til innhold

Ansiennitet nivå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Akkurat fått ny jobb på elkjøp, og fikk lønnstrinn 2 ( er 23 år).

 

Før dette har jeg jobbet hvert år innen salg og service siden før jeg var 18. Ville trodd jeg hadde grunnlag for høyere trinn. Eller gjelder dette bare denne jobben?

 

Det kommer helt an på avtalen du går under, les den. 

Lenke til kommentar

No har det vell akkurat komt ny landsovernskomst for handel og kontor, men med mindre ansiennitet fastsettinga har blitt justert så er utgangspunktet at:

 

Dersom ein er 25 år eller eldre så skal ein ha minst lønnstrinn 3 uavhengig av erfaring.

Tilsvarande har ein rett på å få minst lønnstrinn 3 dersom ein kan vise til fullført vidaregåande utdanning som gir studiekompetanse.

 

Dei generelle reglane for å opparbeide seg lønnstrinn er at ein skal opp eit lønnstrinn per år ein har jobba innanfor kontor, butikk eller lager så lenge ein har hatt arbeidstid på minst 15 timar per veke. Dersom ein har hatt mellom 10 og 15 timar per veke så går ein opp eit lønnstrinn anna kvart år, og ved arbeid under 10 timar per veke så får ein ikkje opparbeida seg ansiennitet.

 

I tillegg kan ein bli enige om å også ta med anna yrkespraksis som er relevant for stillinga.

 

 

 

Sidan du er plassert i lønnstrinn 2 så er det eit eller anna som du ikkje har fått uttelling for.

Du bør derfor få klarheit i kva som er brukt som grunnlag for å gi deg lønnstrinn 2, deretter bør du protestere dersom du ikkje har fått uttelling for arbeidserfaring som skal kvalifisere.

 

Her kan det være fornuftig å ta kontakt med tillitsvalgt/fagforeininga for å få hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg var Lærling og IT-Medarbeider i en kommune noen år, og da jeg 7år senere begynte å jobbe som elevassistent på en skole i samme kommune fikk jeg ansinitet for de årene jeg hadde vært Lærling og ansatt i kommunen.

 

Så ansiniteten kommer vel på antall år man har jobbet i Firma/Kommune ikke spesefikk hvilket yrke du har...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Nå er dette kanskje ikke så treffende for din situasjon - jeg har ikke god kjennskap til ditt yrke, men et tips er å bevisst ikke bruke kompetanse fra et relatert yrke dersom ny arbeidsgiver ikke er enig i å gi deg ansenitet/lønnstillegg for relatert erfaring.

 

Eksempelvis har jeg en flerfaglig bakgrunn innen bygg og anlegg men sjefen var ikke enig i å gi meg tillegg for erfaring innen et felt vi ofte var innom og hadde behov for. Jeg valgte da å ikke utføre disse oppgavene da de krever dokumentert kompetanse med fartstid. Sjefen var ikke så fornøyd, men når jeg påpekte at vi hadde hatt en samtale vdr hvorvidt han ville betale for kompetansen så backet han ned.

 

Vet ikke om du kan bruke samme pressmiddel på et vis i din jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...