Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Bytting av vannlås til servant


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Skal bytte bunnventil i servante på badet og har litt vanskligheter å få av vannlåsen. Viser til bilde her.

 

De sakene jeg skal sku av går rundt, men kommer ikke av. Har prøvd å dra I dem litt, mens jeg skrur, men til ingen nytte. Har skrud ganske mye og de rikker seg ikke. Er dette et vanlig problem og er det noen nyttige tips til når dette oppstår?

 

Vil helst ikke ødelegge noe, så tenkte å høre med dere.

 

 

 

post-313877-0-38329800-1535216840_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere sett en sånn type vannlås før? er det bare å skru hele den av så vil den løsne fra toppen?

 

Når det ikke er en lang skrue i midten som holder det som er hhv. over/under hullet sammenskrudd, så skulle en tro det må være gjenger?

 

eksempel:

10998_Korsbakken_trading_Bunnventil_Free

 

 

driver å klør meg i hodet over samme issuet, med en brukt servant jeg kjøpte som jeg bare skal ha blandebatteriet og bunnventilen fra. Den type bunnventil jeg har vært borte i tidligere, har skrue i midten av risten og ned i bunnventilen. Mens den "nye" bare virker å være presset sammen, så jeg la det vekk med uforrettet sak.

 

Mulig jeg skal prøve meg med polygrip/rørtang å se om det er skruing.

Lenke til kommentar

Sikker på at bunnen ikke kan skrus av?

Tror aldri jeg har sett at man må demontere pp delene for å kunne komme til vannlåsen. Den skal jo kunne rengjøres.

 

Kanskje det egentlig bare er et fancy deks

 

Var inne på den samme tanken, så prøvde å dra  litt i den, men tør ikke å dra for hardt. Men tror jeg må få av rørene for å kunne fysisk begynne å skru den av. 

post-313877-0-09057200-1535296853_thumb.jpg

post-313877-0-35567800-1535296864_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når det ikke er en lang skrue i midten som holder det som er hhv. over/under hullet sammenskrudd, så skulle en tro det må være gjenger?

 

eksempel:

10998_Korsbakken_trading_Bunnventil_Free

 

 

driver å klør meg i hodet over samme issuet, med en brukt servant jeg kjøpte som jeg bare skal ha blandebatteriet og bunnventilen fra. Den type bunnventil jeg har vært borte i tidligere, har skrue i midten av risten og ned i bunnventilen. Mens den "nye" bare virker å være presset sammen, så jeg la det vekk med uforrettet sak.

 

Mulig jeg skal prøve meg med polygrip/rørtang å se om det er skruing.

 

Jeg har aldri gjort noe sånn før. Men ser at det er ikke helt likt som det som kommer opp på guider og videoer jeg ser om hvordan man bytter dem. 

Lenke til kommentar

Jeg fant nettopp ut av det på min type (Oras) bunnventil, del 2 i denne videon (bunnventil med oppløftstang)

 

https://www.billigvvs.no/video/bunnventil-hvordan-monterer-man-push-open-ogloeftopp-bunnventiler/

 

dvs. skrudd sammen.

 

må være noe i samme stilen hos deg. Kan det være den ringen øverst med spor (mot undersiden av servanten) som du skal løsne på mon tro? Eneste er at det er plastikk og går vel lett biter av den, men ville kanskje brukt litt makt på den (du skal jo uansett hive den forstod jeg)

Lenke til kommentar

Jeg fant nettopp ut av det på min type (Oras) bunnventil, del 2 i denne videon (bunnventil med oppløftstang)

 

https://www.billigvvs.no/video/bunnventil-hvordan-monterer-man-push-open-ogloeftopp-bunnventiler/

 

dvs. skrudd sammen.

 

må være noe i samme stilen hos deg. Kan det være den ringen øverst med spor (mot undersiden av servanten) som du skal løsne på mon tro? Eneste er at det er plastikk og går vel lett biter av den, men ville kanskje brukt litt makt på den (du skal jo uansett hive den forstod jeg)

 

Nei tror ikke det, hele den hvite er en stor del. eneste sted jeg kan se spor er på bunn, men da må jeg eventuelt inn med en kniv, så tror ikke det er det, heller. Tror jeg bare må prøve å koble av det røret som går inn i vannlåsen for så å prøve sku på hele.

Lenke til kommentar

Tror jeg bare må prøve å koble av det røret som går inn i vannlåsen for så å prøve sku på hele.

 

ja, er første bud, eller så er det vel ikke særlig langt du får vridd vannlåsen.  :grin2:

 

Jeg har tatt fra hverandre disse plastrørene under servant flere ganger, for rengjøring. Da har jeg løsnet på ringene, og dyttet røret enten frem eller tilbake og fått vippet det ut i motsatt ende. Er jo ikke akkurat finmekanikk, er vel såpass slark i opplegget at man nesten må greie det.

 

Men kan være greit å ha de nye delene i hus, før man begynner. (f.eks. synes jeg det første røret fra vannlåsen ikke virker helt standard type? så da er det vel greit å skaffe et rør eller kit (koster omtrent ikke noe på jula/biltema/clas) i tillegg til nye bunnventil/vannlås

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

ja, er første bud, eller så er det vel ikke særlig langt du får vridd vannlåsen.  :grin2:

 

Jeg har tatt fra hverandre disse plastrørene under servant flere ganger, for rengjøring. Da har jeg løsnet på ringene, og dyttet røret enten frem eller tilbake og fått vippet det ut i motsatt ende. Er jo ikke akkurat finmekanikk, er vel såpass slark i opplegget at man nesten må greie det.

 

Men kan være greit å ha de nye delene i hus, før man begynner. (f.eks. synes jeg det første røret fra vannlåsen ikke virker helt standard type? så da er det vel greit å skaffe et rør eller kit (koster omtrent ikke noe på jula/biltema/clas) i tillegg til nye bunnventil/vannlås

 

Ja, virker som det er det jeg må gjøre. Skal vente til en dag jeg kan ta det fra hverandre og gå å kjøpe nytt samtidig. Er visst ikke standard størrelse på dette, så vil gjerne ta mål av hullet i servanten før jeg kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...