Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Hei! Har gått på et studie i Bergen i cirka 1 og en halv uke nå og har ingen venner. Var med på nesten alt i fadderuka, og det var helt greit. Hadde noen og snakke med og henge med. I fadderuken og etter har jeg sittet med folk fra faddergruppen i forelesninger og slikt noen ganger, men aldri til lunsj og slikt. Er redd for at alle mine betjentskap skal være knyttet til studiet. Vil ha noen å dra ut med og slike ting så det.

 

Har som sagt bare gått her i en og en halv uke, men føler at alle rundt meg allerede har funnet seg en gjeng eller har en person å henge med, mens jeg ankommer forelesningsalen alene og må finne meg noen kjente ansikt. Skal melde meg på noen foreninger, men er redd at folk også har dannet interne grupper der også.

 

Jeg er flink til å slå av en prat med en tilfeldig person, men det blir aldri noe vennskap ut av det for min del. Som bakgrunnsinformasjon kan jeg si at jeg aldri har hatt behov for å knytte dype vennskap, da jeg har gått på samme barneskole, ungdomsskole og videregående skole som mine venner. Men, her, i en ny by og ny skole er jeg helt alene. 

 

Jeg er så lei meg, vet at det bare har gått maks en uke, men føler at alle andre allerede har noen. 

 

Noen tips? Skal melde meg på studentforening, men noe annet enn det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slapp av. Det stemmer nok ikke at alle andre har etablert seg med venner ennå. Antakelig føler 20 - 50 % av de andre nye studentene i Bergen i stor grad det samme som deg, mens resten i noen grad i hvert fall ønsker å utvide kretsen sin.

 

Et tips er å fortsette å snakke med nye mennesker og prøve å holde kontakten hvis dere kommer godt overens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle bekjentskap er jo overfladiske i begynnelsen. Så må man være bevisst på å følge dem opp og utvikle dem videre.

 

Det er ingen som får nære venner på halvannen uke. Vennskap tar måneder eller år å bygge opp. Jeg kom selv til Bergen som ny student for seks år siden uten å kjenne noen på utdanningsinstitusjonen min og knapt nok noen fra min videregående som også begynte på studier der. De fleste finner seg en omgangskrets.

Lenke til kommentar

Har akkurat startet selv. Er halveis i uke 2 nå. Jeg har pratet med mange mennesker i gruppa mi og alle er veldig hyggelige. Jeg setter meg med de jeg kjenner fra gruppa i forelesninger også. Men jeg merker at de jeg sitter med ikke er min type mennesker, altså, jeg føler ikke en så bra "connection".

 

For meg er dette heeelt ok, for jeg vil ikke ha venner som jeg egentlig ikke vi ha. Ikke se på det som et problem å sitte alene på forelesninger (det er mange som gjør det). Og ikke bry deg med mennesker som ikke viser noe interesse tilbake.

 

Du får venner! Men det kan noen ganger ta tid.

Jeg føler det er som med kjærester, man bør ikke lete aktivt, da går det som regel dårlig. La det skje naturlig.

 

Det er bare kult å være selvstendig og tørre å være litt for seg selv uten å måtte støtte seg på andre for å kunne fungere

Lenke til kommentar

Alle bekjentskap er jo overfladiske i begynnelsen. Så må man være bevisst på å følge dem opp og utvikle dem videre.

 

Det er ingen som får nære venner på halvannen uke. Vennskap tar måneder eller år å bygge opp. Jeg kom selv til Bergen som ny student for seks år siden uten å kjenne noen på utdanningsinstitusjonen min og knapt nok noen fra min videregående som også begynte på studier der. De fleste finner seg en omgangskrets.

Ja, det er sant! Har du noen tips til hvordan man kan følge dem opp? Har tenkt å spørre noen fra fadddergruppa mi om de skal på noe kick-off vors, er dette innafor? Er bare så redd for å bli avvist, har veldig dårlig tro på meg selv når det gjelder det sosiale... 

Lenke til kommentar

Har også flyttet til Bergen og begynt på nytt studie, og har det på akuratt samme måte som deg. Kun overfladiske bekjentskap, selv om jeg som deg er flink til å slå av en prat.

 

Skulle gjerne fått noen tips selv.

Hvilken skole i Bergen studerer du hos?

Endret av 999922
Lenke til kommentar

Heihei folkens! Takk for svar! Er betryggende å høre at det tar litt tid, selv om jeg vet det. Er jo bare det at når man erfarer det der og nå så føles det så innmari vondt og vanskelig ut. 

 

Har et til spørsmål. Nå i starten av semesteret så har mange foreninger såkalte kick-off vors. Er det rart å gå på disse alene? 

Lenke til kommentar

Ja, det er sant! Har du noen tips til hvordan man kan følge dem opp? Har tenkt å spørre noen fra fadddergruppa mi om de skal på noe kick-off vors, er dette innafor? Er bare så redd for å bli avvist, har veldig dårlig tro på meg selv når det gjelder det sosiale... 

 

Ja, det er greit å spørre om det. At noen av dem kanskje ikke er interessert i å tilbringe mer tid sammen, må du bare forsone deg med. Det dreier seg ikke om at noen ønsker å avvise deg. Jeg hadde selv ikke noe særlig kontakt med faddergruppen min etter fadderuken for seks år siden. På den andre siden fant jeg andre venner på studiet som jeg hadde god kontakt med i begynnelsen, men siden jeg av forskjellige grunner ikke klarte å finne tid til å prioritere å opprettholde kontakten med akkurat dem, ble det etter hvert til at vi bare sporadisk tilbrakte tid sammen hvis jeg møtte dem på treningssenteret eller i forbindelse med større sosiale tilstelninger, selv om de var (og er) hyggelige folk.

 

I tillegg til å ta initativ til å tilbringe tid sammen, må du holde kontakten mellom de gangene dere planlegger å møtes. Hils hvis du ser kjente i gangene eller i forelesninger. Send en melding av og til hvis ikke du ser dem. Om det så bare er en tørr vits de kan sette pris på. Eller spør om noe som foregår i livet deres eller som de bryr seg om. Alle liker jo å snakke om seg selv.

 

Jeg vet ikke hva kick-off vors i forbindelse med foreninger går ut på, men hvis det er et åpent arrangement, er det helt greit å gå alene, snakke med og bli kjent med de andre som er der. Mange andre gjør det samme på åpne arrangementer, spesielt i begynnelsen av studieåret.

Lenke til kommentar

Det virker som du er flink til å innlede kontakt, men ikke flink til å forfølge det videre...? Er det noen av disse du har blitt litt kjent med du kunne gjort dette med? 

 

Jeg foreslår at du spiser lunsj med disse menneskene og så hører du for eksempel hvilke planer de har for helgen gitt at du kunne tenke deg å bli med på disse planene. Hvis du ikke får en direkte invitasjon, så spør gjerne om det er greit at du joiner.

 

Essensen er å være imøtekommende, åpen, hyggelig og selv ta initiativ. 

Lenke til kommentar

Folkene har antakelig signalisert om de ønsker kontakt eller ikke.

 

Sett at det sitter to mennesker ved et bord, så joiner du dette bordet sammen med to andre som du kjenner. Etter en time med livlig prat og skåling av glass så blir dine to bekjente spurt om kontaktdetaljer, men ikke du. Skal man da si "Hei, dere glemte å få mine kontaktdetaljer.", eller skal man skjønne at de ikke er interessert i videre bekjentskap? (Retorisk spørsmål)

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det virker som du er flink til å innlede kontakt, men ikke flink til å forfølge det videre...? Er det noen av disse du har blitt litt kjent med du kunne gjort dette med? 

 

Jeg foreslår at du spiser lunsj med disse menneskene og så hører du for eksempel hvilke planer de har for helgen gitt at du kunne tenke deg å bli med på disse planene. Hvis du ikke får en direkte invitasjon, så spør gjerne om det er greit at du joiner.

 

Essensen er å være imøtekommende, åpen, hyggelig og selv ta initiativ. 

Takk for svar! Hvordan skal jeg få til å spise lunsj med dem? Sikkert dumt spørsmål det her, møter jo bare folka i forelesning? Og i det siste så har jeg mista kontakt med faddergruppen, grunnet ikke no' fadderuke lengre. Har derimot møtt folk på seminarer og i arbeidsgrupper, men som sagt, det er mest i forhold til studiene. 

Lenke til kommentar

Når du ser dem i forelesning, kan du spørre om de vil bli med til kantina etterpå. Ellers er det lov å spørre på melding på messenger eller hva ungdommen nå til dags bruker.

Jeg drar hjem etter forelesning, så det funker ikke så godt. Men spurte nettopp en jeg møtte på forelesning om jeg kunne være med på yoga, så skal se hvordan det funker! 

 

oppdatering: Hun sa ja!

Endret av 999922
Lenke til kommentar

Takk for svar! Hvordan skal jeg få til å spise lunsj med dem? Sikkert dumt spørsmål det her, møter jo bare folka i forelesning? Og i det siste så har jeg mista kontakt med faddergruppen, grunnet ikke no' fadderuke lengre. Har derimot møtt folk på seminarer og i arbeidsgrupper, men som sagt, det er mest i forhold til studiene. 

 

Hva gjør disse folkene etter forelesning da? Går de hjem? Stikker de en plass og leser?

 

Om dette er folk som du har pratet med i fadderuken og har pratet med før, så er det vel ikke verre enn å gå bort og spørre hvordan studiet går eller om noe annet faglig. Så kan du spørre hva de skal nå. Hvis de skal lese en plass, så bare slå følge eller spør om det er greit at du joiner.

 

Du trenger jo heller ikke avtale lunsj, men om du ser folk fra klassen sitter der, så bare gå bort og sett deg ned...? 

 

Gå også på studentkro om dere har det. Jeg ble kjent med folk der.

 

Men egentlig er jeg en person som veldig lett blir kjent med nye mennesker. Oppskriften min er stort sett:

 

1) Smil

 

2) Vennlig øyekontakt

 

3) Spørsmål og genuin interesse

 

Det er essensen. Men man må nesten åpne kjeften og ta initiativ skal det skje noe. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...