Gå til innhold

Nytt batteri til MacBook Air mid-2011


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått en MacBook Air mid-2011 (A1369) med gåent batteri (får «Service battery» i batterimenyen, noe jeg mistenker også er grunnen til at den låser seg på lav klokkehastighet). Ønsker å bytte batteriet selv for å gi den nytt liv som reisemaskin, men det ser ikke ut til å være så lett å få tak i et fornuftig batteri til kurant pris (helst under 1000 kr).

 

Snakket med Eplehuset om å selge meg et originalt batteri, men de tilbyr kun å bytte batteriet for meg til 1999 kr. Noen som vet om norske kilder som selger de originale batteriene løst?

 

Tredjepartsbatteriet de har på iFixit.com virker lovende, til 720 kr. Problemet er dyr frakt på hele 425 kroner, og når jeg mest sannsynlig må betale både MVA og fortollingsgebyr i tillegg kommer det fort på 1500-1600 kroner til sammen.

 

Har kikket på tredjepartsbatteri fra pcbatterier.no (http://www.pcbatterier.no/batteri-til-apple-macbook-air-13-2011-og-2012-versjoner-macbookair4-2-og-macbookair5-2.html) også, og det virker foreløpig som den beste løsningen. Hva tror dere om noe sånt? Det er ikke superviktig at kapasiteten er lik/bedre enn originalen, så lenge kapasiteten og levetiden er helt OK og batteriet er trygt. De skriver at batteriet skal være CE-merket i det minste. Noen som har erfaringer fra pcbatterier.no å dele? Merker meg også at de selger ulike batterier til ulike årsmodeller, mens iFixit sitt fungerer i alt fra late 2010 til early 2017.

 

Ebay o.l. ser ut til å ha en hel drøss rimelige batterier, men jeg sliter med å finne selgere jeg kan stole på at har habile batterier som oppfyller kravene til sikkerhet.

 

Alle gode råd tas i mot med stor takk!

Endret av Anfang
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finn ut hvilken model du har. Jeg tenker denne skal passe, uansett:

https://www.ebay.co.uk/itm/263642834659

 

 

Takk, men som jeg nevner avslutningsvis har jeg vært innom eBay, og det jeg sliter med der er å finne sikre batterier. Akkurat når det kommer til ladere og batterier synes jeg det er greit med produkter som oppfyller kravene vårt eget marked krever, for å ikke gå på en smell mtp. brannfare.

Lenke til kommentar

Har du sjekket med Altitech i Fredrikstad ? Jeg har ikke testet dem enda, men de har en nokså bra garanti: "produktet fungerer etter spesifikasjonene og at de ikke gjør skade på ditt produkt. Dersom varene ikke fungerer som anvist, erstatter Altitec varen med tilsvarende ny vare eller reparasjon."

I fjor sommer hadde jeg fått tilsvarende melding på min Mid-2012 MacBook Pro, og vurderte å bruke noe annet enn Eplehuset. Planen var å kjøpe et batteri og enten gjøre det selv, eller å dra innom Eplehjelp å få de til å gjøre byttet for meg. Jeg vil også råde deg til å vurdere å få byttet til nytt batteri i utlandet - jeg gjorde det i (offisiell) Apple Store i Hong Kong, siden jeg var der i ett par dager, og betalte kun for batteriet - både statussjekk og selve byttet var gratis, og det tok kun en dag (uten at jeg måtte betale noe ekstra som jeg vet at Eplehuset tar seg grådig betalt for). Måten jeg gikk frem på var å sende butikken en e-post for å sørge for at de hadde batteriet jeg måtte ha på lager, bestille en "Genus Bar" (som er en gratis sjekk, pluss at du må avtale å levere inn Macen din), og etter kun en dag så var Macen min klar for henting. Jeg har ikke erfaring med andre land, så du bør kanskje sjekke litt ut om priser, og om det er inkludert arbeidet (eller om det kommer i tillegg). Om du får byttet batteriet hos Eplehjelp, så kan det hende at du kan avtale at de gjør det mens du er der - og evnt. kjøpe en fysisk rens av maskinen din samtidig. Eplehjelp tilbyr også gratis Mac-sjekk.

Om du bor i Oslo området så vil jeg råde deg til å skygge unna service-verkstedet til Eplehuset. Der har jeg en del dårlige erfaringer - alt fra at de ikke tar i mot en garanti-sak (selv om de ikke kan forklare at brukeren/jeg har gjort noe feil og de kun kan fikse for mange tusen kroner), noe jeg fikk ordnet med Apple butikken i Hong Kong GRATIS ! Samt at jeg har fått tilbake Macen min en annen gang, hvor det var feil på den og de hadde ødelagt gjengene til skruene til lokket under - pluss mye rot som de aldri fikset eller gjrode opp for seg. Jeg er glad jeg har kommet i kontakt med Eplehjelp, da du får en mer nærmere kontakt med de som skal fikse macen din, samt at de jobber mer kunderelatert og virkelig legger sjelen sin i å få hjulpet deg (og de har kompetanse til å gjøre det) ! Jeg gjorde en rens og byttet harddisk hos dem for snart to årsiden nå, og macen min er som nesten ny nå (bortsett fra at jeg har noe problemer med noen taster nå - som jeg tenkte fikse snart).

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har fått en MacBook Air mid-2011 (A1369) med gåent batteri (får «Service battery» i batterimenyen, noe jeg mistenker også er grunnen til at den låser seg på lav klokkehastighet). Ønsker å bytte batteriet selv for å gi den nytt liv som reisemaskin, men det ser ikke ut til å være så lett å få tak i et fornuftig batteri til kurant pris (helst under 1000 kr).

 

Snakket med Eplehuset om å selge meg et originalt batteri, men de tilbyr kun å bytte batteriet for meg til 1999 kr. Noen som vet om norske kilder som selger de originale batteriene løst?

 

Tredjepartsbatteriet de har på iFixit.com virker lovende, til 720 kr. Problemet er dyr frakt på hele 425 kroner, og når jeg mest sannsynlig må betale både MVA og fortollingsgebyr i tillegg kommer det fort på 1500-1600 kroner til sammen.

 

Har kikket på tredjepartsbatteri fra pcbatterier.no (http://www.pcbatterier.no/batteri-til-apple-macbook-air-13-2011-og-2012-versjoner-macbookair4-2-og-macbookair5-2.html) også, og det virker foreløpig som den beste løsningen. Hva tror dere om noe sånt? Det er ikke superviktig at kapasiteten er lik/bedre enn originalen, så lenge kapasiteten og levetiden er helt OK og batteriet er trygt. De skriver at batteriet skal være CE-merket i det minste. Noen som har erfaringer fra pcbatterier.no å dele? Merker meg også at de selger ulike batterier til ulike årsmodeller, mens iFixit sitt fungerer i alt fra late 2010 til early 2017.

 

Ebay o.l. ser ut til å ha en hel drøss rimelige batterier, men jeg sliter med å finne selgere jeg kan stole på at har habile batterier som oppfyller kravene til sikkerhet.

 

Alle gode råd tas i mot med stor takk!

Hei ! Ikke kjøp fra pcbatteriet.no. Mitt batteri kjøpt fra dem for macbook pro har holdt i 6 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...