Gå til innhold

Samle fakturaer på ett sted


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har litt gjeld rundt omkring, og det er mange krever penger her og der (ikke bare gjeld, men alle dagligdagse ting som Bhg, strøm osv)

 

Men sliter litt med at det ender opp med at ikke alle har samme forsendelsesmåte på disse fakturaene. Skulle gjerne hatt alt på f.eks efaktura, men det er det ikke alle som tilbyr i 2018.

 

Per nå får jeg fakturaer direkte i nettbanken (efaktura/avtalegiro), i postkassa (som ofte koster et lite gebyr), på mail og Digipost. Hvis noe går ubetalt får jeg gjerne purring på sms ofte.

 

Dette blir bare rot og fører ofte til at fakturaer ikke blir betalt fordi jeg glemmer å sjekke det ene eller andre stedet f.eks, i tillegg skal jeg være den første til å innrømme at jeg er ganske sløv på dette og gjerne tar et røsk en gang i mnd. f.eks. Noe jeg absolutt må bli bedre på.

 

Jeg har et Excelark på Onedrive, som da syncer mellom enheter, hvor jeg følger opp og gjerne skriver opp alle fakturaer med beløp, kid og forfallsdato etc. Dette gir jo en viss oversikt, men det blir litt tungvindt i lengden.

 

Jeg ser etter et program/app (har Android) hvor jeg kan samle alle fakturaene på ett sted og gjerne med en litt enklere måte og følge opp hva som må betales etc. 

 

Budsjett og tracking av utgifter etc. hadde jo også vært flott, men ikke et must.

 

Kunne bare slengt alt inn i nettbanken med en gang jeg får fakturaene, men jeg synes ikke nettbanken er spesielt oversiktilig sånn den er lagt opp i dag, så skulle gjerne hatt et mer oversiktlig system. Dessuten får jeg ikke noe varsel om kontoen plutselig er overskredet e.l. 

 

Kan godt betale gjerne "vanlig" app-pris på dette, men trenger ikke noe tungt regnskapsprogram til mangfoldige tusen akkurat. Kikka på Play store og googla litt, men vanskelig og finne noe synes jeg. Må forsåvidt gjerne være noe til PC også, men for all enkelhets skyld tenker jeg noe på mobil er det enkleste.

 

Noen som har tips til noe som dette?



Anonymous poster hash: 18b75...731
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Siden man får de aller fleste regninger med kombinasjon e-faktura og avtalegiro går de jo av seg selv via nettbanken. På regningene som ikke har dette er det vel mulig å få et e-postvarsel om ny faktura, og du kan da legge disse i egen mappe på telefonen og behandle dem en gang pr. mnd eller oftere. På denne måten vil ingen regninger unnslippe. Dette forutsetter at du setter opp varsling til e-post fra digipost og at du arkiverer denne e-posten som fakuraoppfølging.

For øvrig kan en app som heter Payr håndtere e-faktura samt scanne regninger. Det er ikke helt feilfritt og man får enda en "bank" å forholde seg til. Fordelen med appen er at du kan betale regningene med kredittkort og enkelt scanner regningene fra pc-skjerm eller papir (virker ikke alltid like bra, men...)

Det er ikke alltid forfallet er langt nok frem til å betale en gang pr. mnd, og ofte bare 14 dager frem i tid. Man bør derfor logge inn og behandle regninger en gang pr. uke. Kanskje det blir lettere å holde oversikten i tillegg.

I enkelte tilfeller kan det være greit å bytte leverandør slik at man får regningene på den måten man ønsker. Lite hensiktsmessig med papirfaktura i postkassen om man feks. er mye ute å reiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...