Gå til innhold

Anbefalt backupløsning for Windows maskiner


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Usikker på om dette er riktig sted, men jeg prøver (og egentlig overrasket over at det ikke finnes egen kategori for backup ? Det burde jo være veldig interessant for de fleste)

 

Jeg har brukt CrashPlan for Home i noen år og har vært storfornøyd. Jeg har installert software på alle maskiner som er berørt og alle pc'er kjører kontinuerlig backup mot egen server. Denne løsningen fungerer uansett hvor man er i verden og har til og med vært gratis. Så det var vel bare tidsspørsmål før jeg måtte betale for dette, men CrashPlan ville det annerledes og har rett og slett fjernet hele løsningen.

 

Alternativet CrashPlan anbefaler er enten CrashPlan for små bedrifter eller Carbonite. Jeg har sjekket ut begge og jeg synest det blir for dyrt (jeg har ansvar for backup av 5-10 pc'er). Ingen av de har heller mulighet for backup til egen server.

 

Så.. spørsmålet er:

1) Kan noen anbefale backup software ala CrashPlan for Home som tar backup til min egen server ? Jeg har pc'er som er off-site så de må kunne nå serveren globalt.

2) Dersom jeg må bite i det sure eplet og kjøre på med backup til skyen. Hvilken løsning er best for en overkommelig pris ? Jeg har sett litt på jottacloud og de har en relativt akseptabel pris for opptil 5 brukere og 5TB lagring som burde være greit med plass.

 

Innspill mottas med takk :-)

Endret av Illus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det koster penger for en jobb jeg klarer fint å gjøre selv. I tillegg så ønsker jeg primært å ha kontroll på det som skjer. Men som nevnt så er det et alternativ om det ikke finnes noe erstatter for CrashPlan for Home.

 

PS: Lurer litt på hvorfor denne havnet i Bedrift - IKT ? Dette er snakk om private pc'er

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Sånn jeg forstår det så er det snakk om bare-metal backups?

 

Har du sjekket ut Veeam? De har en gratis "endpoint backup"-sak som tar baremetal, godt med alternativer og man lager et restore-media.

 

https://www.veeam.com/windows-endpoint-server-backup-free.html

 

Om det er enkeltmapper og filer, så kan duplicati og cobian være noe som passer?

Endret av Kimelimm
Lenke til kommentar

Filer og enkeltmapper. Jeg ønsker primært at maskinene skal tas kontinuerlig backup av valgte kataloger uansett hvor i verden de befinner seg.

 

Jeg holder på å se litt på https://www.urbackup.org/ som ser ut til å være det jeg er ute etter. Skal sjekke ut duplicatia og cobian også :)

 

Det som jeg har som absolutt krav er at slettede filer skal beholdes så lenge som mulig. Helst til jeg sletter dem manuelt fra backup. Jottacloud f.eks. legger alle slettede filer i en søppelbøtte som slettes automatisk etter 30 dager. Dette er ikke akseptabelt.

Endret av Illus
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg bruker en miks selv. Bruker veeam på windowsmaskinene som tar backup til lagringen min. Rsync av hele lagringsløsningen min hjemme til en annen lagringsløsning samme sted hver natt. I tillegg går det rsync hver natt av alt ut av huset til en lagringsløsning ca 2 km. unna. Til slutt går det timesbackup av alle bildene mine samt viktige filer til S3. S3 flytter filene ut til Glacier etter 24 timer. Du kan fint bruke gratisversjonen av Veeam til filer og mapper. Testet duplicati og jeg synes den var altfor treg.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...