Gå til innhold

Carnivoredietten, kun animalske produkt


Anbefalte innlegg

bshagen skrev (1 time siden):

@Cruzhernandez21

Alle de tre makroene er energi for kroppen vår. Karbohydrater er 4kcal, protein er 4kcal mens fett er 9kcal per gram (noe du sikkert visste). Fett er faktisk den makroen med mest energi per gram, slår karbs og proteiner med en faktor av over to. Videre så kan man fint leve uten karbohydrater (les: i ketose) og det er en eldgammel myte at "fett blir til fett", da man like gjerne kan si at karbohydrater også blir til fett, da den mekanismen er svært enkel for kroppen vår å gjøre. Fett er essensielt i vårt kosthold (essensielle fettsyrer - dvs du *MÅ* ha det) men det er ikke karbohydrater, det finnes ingen essensielle karbohydrater og du kan fint overleve uten en eneste karbohydrat da kroppen fint kan lage glykogen fra proteiner via gluconeogenesis. Dette er veldokumentert. Videre så er forskjellen mellom de forskjellige karbohydratene på minutter, det er mye mindre enn du tror, selv forskjellen mellom typiske polysakkarider og monosakkarider. Proteiner og fett får deg til å føle deg mett, særlig i ketose, da man ikke spiser karbohydrater som ellers spiker blodsukkeret. Du føler deg f.eks mer mett av 200g kylling enn 200g sjokolade, og næringsverdien er en dramatisk forskjell. Jeg sier ikke at karbohydrater nødvendigvis er dårlige, jeg bare sier at ingen av de essensielle. 
 

Jeg er enig med deg i det at vi trenger fett. Det er helt nødvendig. Ja, fett gir også energi. Det trenger dog ikke å komme fra dyr nødvendigvis. Du hadde ikke trengt å nevne sjokolade i denne sammenhengen. Sjokolade er en veldig usunt matvare som absolutt ingen trenger å spise. En salat med noen grønnsaker, bønner, kanskje litt ris og noen skiver avokado er både sunt og gjør deg mett. Der har du både proteiner, fett og karbohydrater. Spiser du kun ris og isbergsalat blir du sulten igjen etter halv time offc. Men det er fortsatt stor forskjell mellom det, sjokolade og syltetøy som jeg nevnte. Poenget mitt var at man kunne få i seg nødvendig næring gjennom et vegansK kosthold til det mennesket som jeg svarte på. 

"Fett blir til fett" er en annen diskusjon. Det spørs i hvilken sammenheng det er snakk om. Er det vektnedgang eller sunn kosthold generelt? Det er klart at når du spiser kun fett og du fører kroppen inni denne slags selvforsvar mekanismen så går du ned i vekt fordi kroppen blir nødt til å jobbe på kun en type drivstoff.  Men det er lettere for kroppen å forbrenne karbohydrater vs fett. Så derfor. Skal du ned i vekt så er det lurt å utsette avokadoen noen timer etter at du har spist poteter f.eks.  Det jeg mente med at karbohydrater var selve drivstoffet til kroppen var at kroppen har det godt av sunne karbohydrater med utgangspunkt i hvordan det mennesket argumenterte for mot karbohydrater. Jeg sier ikke at du skal kun spise karbohydrater. Havre f.eks har mye karbs men også fiber og proteiner som holder deg mett. 

Endret av Cruzhernandez21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cruzhernandez21 skrev (12 timer siden):

 Men det er lettere for kroppen å forbrenne karbohydrater vs fett. Så derfor. Skal du ned i vekt så er det lurt å utsette avokadoen noen timer etter at du har spist poteter f.eks.  Det jeg mente med at karbohydrater var selve drivstoffet til kroppen var at kroppen har det godt av sunne karbohydrater med utgangspunkt i hvordan det mennesket argumenterte for mot karbohydrater. Jeg sier ikke at du skal kun spise karbohydrater. Havre f.eks har mye karbs men også fiber og proteiner som holder deg mett. 

Ser du også snakker om det samme her, som i den andre undertråden. Den termiske effekten av karbohydrater er litt høyere enn fett, dvs det koster kroppen litt mer å forbrenne karbohydrater sammenlignet med fett.

Når det kommer til "lettere", så tilpasser kroppen seg. Leveren produserer lave nivåer av ketonlegmer hele tiden og de fleste vev (eksludert leveren) oksiderer disse bra. DVS alle vev også hjernen (men ikke celler uten mitokondrier oksiderer ketoner uproblematisk). Om du tenker utnyttelsen, så er det biokjemisk litt mindre effektivt pga maks-kapasitet for å forbrenne ketonene, slik at det blir opphopning i blod/skilles ut i urin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cruzhernandez21 skrev (12 timer siden):

Fett er essensielt i vårt kosthold (essensielle fettsyrer - dvs du *MÅ* ha det) men det er ikke karbohydrater, det finnes ingen essensielle karbohydrater og du kan fint overleve uten en eneste karbohydrat da kroppen fint kan lage glykogen fra proteiner via gluconeogenesis. Dette er veldokumentert.

Fett er essensielt, men minstekrava av essensielle fettsyrer (dvs w3 og w6), er forsvinnende liten målt i energiprosent. I praksis så betyr det at energi er essensielt (duuh), hvor en bittelite mengde av fettet må enten være direkte kilde eller ha forløpere til w-3 og w-6. :)

Lenke til kommentar
Dukien skrev (34 minutter siden):

Ser du også snakker om det samme her, som i den andre undertråden. Den termiske effekten av karbohydrater er litt høyere enn fett, dvs det koster kroppen litt mer å forbrenne karbohydrater sammenlignet med fett.

Når det kommer til "lettere", så tilpasser kroppen seg. Leveren produserer lave nivåer av ketonlegmer hele tiden og de fleste vev (eksludert leveren) oksiderer disse bra. DVS alle vev også hjernen (men ikke celler uten mitokondrier oksiderer ketoner uproblematisk). Om du tenker utnyttelsen, så er det biokjemisk litt mindre effektivt pga maks-kapasitet for å forbrenne ketonene, slik at det blir opphopning i blod/skilles ut i urin. 

Dukien skrev (8 minutter siden):

Fett er essensielt, men minstekrava av essensielle fettsyrer (dvs w3 og w6), er forsvinnende liten målt i energiprosent. I praksis så betyr det at energi er essensielt (duuh), hvor en bittelite mengde av fettet må enten være direkte kilde eller ha forløpere til w-3 og w-6. :)

Det er rundt 5% forskjell i den termiske effekten så vidt jeg husker. Altså jeg tror vi er i det store bildet enige med hverandre men at jeg uttrykker meg dårlig. Jeg utfordrer ikke vitenskapen. Fett er essensielt. Jeg vet ikke om du repliet meg eller ikke der. Jeg er ikke imot fett altså. Du kan leve på lav karbo. Men da må det også hensyntas konsekvensene av det. Man er veldig naiv hvis man går rundt og tror at å spise kjøtt 3 ganger om dagen ikke er forbundet med økt risiko for kroniske sykdommer  

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...