Gå til innhold

Carnivoredietten, kun animalske produkt


Anbefalte innlegg

All mat, både fra dyre- og planteriket inneholder naturlige giftstoffer. Det går med andre ord ikke an å spise seg "giftfri". Videre er absolutt alle stoffer giftige i en gitt mengde, så jeg ser ikke hvordan dette skal være et argument mot plantemat. Skrev om det for noen år siden: http://www.ntfe.no/i/2016/3/c-10

 

Hvilke giftstoffer finner man i kjøtt?

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En hel rekke tungmetaller og miljøgifter før slakt, mens overdrevet varmebehandling introduserer stekemutagener.

 

Tungmetaller og miljøgifter (sprøytemidler?) finner man vel i planter også. Er jo bare å steke kjøttet forsiktig så det ikke blir svart ;)

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar

Jepp, og fordi dyra enten spiser planter, eller spiser andre dyr som spiser planter, hvor plantene absorberer tungmetaller fra jordsmonnet, så er det uunngåelig. Det positive er at vi har et godt utviklet forsvarsystem mot disse giftene. De små restene av syntetiske plantevernmidler var ikke det jeg tenkte på, men plantenes egne naturlige "plantevern" dominerer uansett. Eksempel koffein, nikotin, capsein (i chilli) er velkjente.

 

Det er mer gunstig som du er innpå, å varmebehandle kjøttet forsiktig og ikke for lenge, en kan eksempel ved grille pakke inn kjøttet. Dessverre er det også andre mekanismer som fører til at for mye kjøtt over tid er ugunstig.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi trenger da noen av disse i maten, gode eksempler er jern og sink - men det betyr ikke at man skal overkonsumere de. Hvilke er dere dere tenker på som man bør være vare for når det kommer til kjøtt? Eneste jeg har hørt man skal være redd for når det kommer til direkte over-konsumering av tungmetaller er kvikksølv, som man kan få endel av i fisk. Derfor lurt å velge en fisk med lave verdier av dette, som f.eks sardiner :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

snip

 

Dette blir litt på siden av ting, men jeg går på ketose om dagen. Det er mest for bare å teste litt ut, og jeg har hatt en umiddelbar effekt når det kommer til magen, og det er at den er dønn stabil. Jeg promper nesten ikke mer en gang, og jeg føler meg rett og slett - bra. Men jeg inkluderer bittelitt grønnsaker, rett og slett fordi jeg ikke tørr annet. Men jeg unngår grønnsaker med for mye karbohydrater selvsagt pga ketose. Uansett, digresjon.

 

Vi snakket om inflammasjon her for litt siden, og jeg som ikke akkurat er belært på emnet, så har jeg har slitt med å forstå dette skikkelig. Du nevnte at inflammasjon er nødvendig og er en immun-respons til alt mulig i kroppen, og det er svært logisk. At man f.eks trener og skader muskelfiber så vil det vel være inflammasjon som gir den legene effekten som igjen fører til økt muskelmasse, om jeg har forstått dette riktig. Og da er inflammasjon svært positivt

 

I går kom Thomas Delauer ut med en video som forklarte det ganske bra, men jeg ville bare spørre deg om du følte du var enig eller uenig med det han sier her? Det er mer snakk om inflammasjon i forhold til kosthold, fedme osv. 

 

 

Grunnen til at jeg spør er, som sagt - jeg har ikke sååå peiling, og jeg verdsetter dine meninger på slike ting. Dessuten så ser jeg endel på den kanalen, så det er greit å vite om jeg får riktig informasjon også. Jeg skulle gjerne skrevet ned alt som går igjen i videoen, men han snakker fort og det er for komplisert til at jeg kan formidle det på en skikkelig måte. Håper du greier å lide deg igjennom en video. Du kan sikkert skippe de først 3-4 der han forklarer en ned-dummet versjon av det du allerede veit  :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Litt dårlig tid,  så fort igjennom. :)  Han gir en grei introduksjon, det med AGE (avanserte glykolyserte endeprodukter) er forsåvidt greit forklart, men han må sette det i riktig kontekts, det er her snakk om overvektige grupper som spiser godt stekt usunt mat - ellers gjør man den samme tabben som Fedon gjorde for 13 år siden når emnet var "poppis": https://www.nrk.no/livsstil/karbohydrater-gjor-deg-gammel-1.1318108


Dette med fettvev:  før antok man at fett var "døde" celler,så viste seg at fettvev er metaboliske aktive vev - ved overvekt er det slik som han er innpå, kroppen går inn i et konstant "lavinnflammatorisk" tilstand, som kan forverres av ugunstig mat. 

Hva han snakker om at "kunstige søtningstoffer" ødelegger tarmfloraen, det har han ikke belegg for å hevde og er feil. Han kan samtidig ikke klandres for det, for publikasjonen det som ofte siktes til, er elegant utført, men må tolkes riktig.

Probiotika er et felt hvor det har vært mye usikkerhet - og jo mer en skraper overflaten av tarmbiotikaen og mat, jo mer spørsmål har vist seg å komme - se eksempel denne meningskronikken i tidskriftet for den norske legeforeningen. Jeg nevner det i min ferske kronikk (scroll ned til mat og tarm): http://www.ntfe.no/i/2019/2/tfe-2019-02b-26

 

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva spiser dere som spiser ren carnivore?

 

Inntrykket mitt er at det fort blir dyrt å spise slik. Samtidig usikker på om det totalt blir dyrere enn annet kosthold. Noen som har regnet på det? 

 

Spiser du fornuftig ellers er det å spise carnivore mye dyrere.

 

Nå er jo mennesker genetisk søkende etter mat man kan overleve på i harde tider, dvs fettrik og kaloririk mat (kjøtt har i snitt rundt 30% fett), så problemet i dag er den overfloden av mat som finnes i industriland og rare trender en kan hoppe på fordi det er tigjengelig nok mat for alle og som regel kjøpekraft til å matche.

Lenke til kommentar

Hva spiser dere som spiser ren carnivore?

 

Inntrykket mitt er at det fort blir dyrt å spise slik. Samtidig usikker på om det totalt blir dyrere enn annet kosthold. Noen som har regnet på det?

"hovedproblemet" er at du går bort fra mel/ris som ikke koster alt for mange kronene per kilo. Fort 10kr/kg med god komplimenterende utvanning, hvor f.eks pizzabunner fort bare koster 6kr/kg.

Poteten ligger ikke mye over mel i pris, ei gjør mange av grønnsakene som brukes som byggestein for matlaging. F.eks gulerøtter og brokkili, osv.

 

Ost og kjøttdeig ligger fort på 100kr/kg. Kjøtt med ben er en del billigere.

Lever mener jeg å huske til rundt 50kr/kg. Egg ikke alt for langt unna.

Fisk varierer etter kvaitet, utsalg og type.

Det sier seg selv at carnivore blir dyrt vis du hoppe fra poteteter til 15kr/kg til biff à 220kr/kg.

Lenke til kommentar

snip

 

Takk for svar :)

 

Men når det gjelder innflammasjon, hva tenker du? Ok, hypotetisk, la oss si at Carnivore ikke er "svaret" som en type livslang livstil. Men vil den ikke kunne fungere bra som en type eliminerings-diet? Jeg tenker da, man spiser kjøtt i noen dager/uker, for så å reintrodusere andre matvarer igjen for å se om man reagerer positivt/negativt. For det er jo ingen hemmelighet at man er i ketose når man spiser carnivore, og ketose er jo svært godt dokumentert etterhvert - det er jo egentlig den primære formen tilstand vi har. Er det noen "must" å trykke i seg karbohydrater i det heletatt? Leveren greier jo fint å produsere det hjerne og resten av kroppen trenger. Kan kun snakke for meg selv, men etter at jeg startet på keto (vanlig med under 20g karb, med litt grønnsaker), som sagt, så er jo magen min plutselig helt dønn stabil

Lenke til kommentar

 

Om du reagerer på et eller flere matvarer som fører til magebesvar, så er det jo en forsåvidt en grei måte å elimenere alle mistenkte, for så å reintrodusere en og en matvare. Er det IBS/FOODMAP-relaterte syndromer du har utfordringer med så er det forståelig, for dette kan oppleves som både utforderende og frusterende for dem det gjelder. Har du i tilfelle tatt en titt på FOODMAP-listen? Her kan du se på matvaregrupper med et høyt og lavt innhold av disse stoffene som er kjent for å gi magesmerter og lignende.

 

Jeg er usikker på hva du sikter til mtp på ketose og hva som spesifikt er godt dokumentert. Tenker du på at kroppen skifter til å hovedsakelig forbruke fett som brensel, så er det riktig. Mtp på innflammasjon så er det derimot her godt dokumentert at et ketogent kost med mye bearbeidet kjøtt øker de vanligste innflammasjonsmarkørerene som C-reactive protein, TNF etc. Et fersk eksempel er denne publikasjonen fra Mai. Her må det nevnes at på et lavkarbo-kost hvor fettkildene hovedsakelig kommer fra planter (avocado, raps etc) og litt/noe ikke-bearbeidet kjøtt, så observeres ikke dette. 

 

Karbohydrater er ikke essensielle, men for øvrig er miniummengden av essenielt fett i rent inntak ikke stort, uten at det er et for- eller mot-argument for noen av makronæringstoffene.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på hva du sikter til mtp på ketose og hva som spesifikt er godt dokumentert. Tenker du på at kroppen skifter til å hovedsakelig forbruke fett som brensel, så er det riktig. Mtp på innflammasjon så er det derimot her godt dokumentert at et ketogent kost med mye bearbeidet kjøtt øker de vanligste innflammasjonsmarkørerene som C-reactive protein, TNF etc. Et fersk eksempel er denne publikasjonen fra Mai. Her må det nevnes at på et lavkarbo-kost hvor fettkildene hovedsakelig kommer fra planter (avocado, raps etc) og litt/noe ikke-bearbeidet kjøtt, så observeres ikke dette. 

 

Skal kikke på listen, takk for link :)

 

Når jeg mener at keto er godt dokumentert, så mener jeg altså effekten av ketose som man også får via carnivore. Jeg opplever også at de som spiser slik også er SVÆRT opptatt av å spise så rent de kan, dvs organisk i form av både kjøtt/fisk og planter - der det lar seg gjøre og alt etter som hvor "lat" man er mtp kostholdet. Og det er her jeg mener kanskje carnivore har noe for seg. For *om* man kjører carnivore en stund, og samtidig spiser kjøtt/fisk/egg som man vet er i fra gode kilder (dyr som beiter, fisk som er fanget vilt) så ville jeg tro at man kan senke den potensielle innflamasjonen ned til et minimum. Og det er her jeg også svinger litt tilbake til ketose, for det du nevner om C-reactive protein f.eks vil jo da falle vekk? 

 

Og om man sammenligner dette med en standard "balansert kosthold" så kan jo den også potensielt forårsake inflammasjoner man gjerne ikke er klar over, ikke sant? 

 

På et makronivå, der vi snakker hele populasjoner og hvordan brødfø disse (snakker om myndighetene og befolkningen, subsidier og helseråd) så forstår jeg godt hvorfor man gjerne gjør det som man gjør det, men det er ikke det samme som at carnivore ikke kan passe for noen. Jeg sier ikke alle - men for noen, så kan det jo da ha nytte? 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

NHI har en praktisk artikkel om FODMAP (sukkertyper og sukkeralkoholer som gjæres i tarmen) om du vil teste dette ut en periode for å se om det fungerer bra for deg.

 

De fleste får seg nok en overraskelse om hva som har relativt høye verdier når dem går igjennom sitt eget kosthold.

 

Eple for min del er omentrent instant bloat som varer i timesvis om jeg spiser det.

 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/dette-er-fodmap-reduserte-matvarer/

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

*snip*

Er det en spesiell diett du anbefaler for en person med Ulcerøs Kolitt? Leger anbefaler fodmap i forbindelse med ibs, det har jeg prøvd og det funket vel sånn halveis. Hva annet burde prøves, eventuelt noe studier på emnet?

 

Har også lest mye om at vsl#3 probiotika virkelig hjelper for UC, men er blitt veldig skeptisk fordi det er så mye misinformasjon på nettet om dietter og probiotika. 

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Er det en spesiell diett du anbefaler for en person med Ulcerøs Kolitt? Leger anbefaler fodmap i forbindelse med ibs, det har jeg prøvd og det funket vel sånn halveis. Hva annet burde prøves, eventuelt noe studier på emnet?

 

Har også lest mye om at vsl#3 probiotika virkelig hjelper for UC, men er blitt veldig skeptisk fordi det er så mye misinformasjon på nettet om dietter og probiotika. 

UC er en klinisk tilstand som kreves tett oppfølging av relevant helsepersonell - jeg har ikke klinisk bakgrunn innen ernæring, selv om jeg kjenner patelogien, så er det klinisk ernæringsfysiolog sitt særfelt - her jeg råder deg til å forhøre deg/følge Mari Eskerud som har spesialisert seg innen dette emnet ( https://www.marieskerud.com/ ).

 

Du er innpå det med probiotika - nyere publikasjoner finner miksende resultater og meg bekjent er det ikke sterke nok holdepunkter til å anbefale probiotika annet enn "at det er verdt å prøve.  

Lenke til kommentar

 

NP :) 

 

Generelt så er det slik at de som endrer og gjør store kostendringer er mer nøye på å spesifikt følge den respektive dietten så godt som mulig - det samme gjelder for de som følger et ketogent kost, men her viser publikasjoner dårlig etterlevelse av å følge et ketogent kost over tid (> 2 år) er utfordrende. Som eliminasjonsdiett i en begrenset periode for å kartlegge hvilke type matvarer en reagerer på ser jeg få betenkeligheter med. 

 

Mtp på en "ugunstig innflammasjon", så vil vektnedgang ved etablert overvekt og uavhengig av type kost redusere relevante markører. Ved normalvektige ser vi at bearbeidet kjøtt og i mindre grad rødt kjøtt øker nivåene; det samme gjelder sukker, raffinert hvete etc. Det nærmeste per dags dato som du kommer en kost som vi vet senker innflammasjon er kostrådene som legger vekt på fullkorn, belgvekster, frukt, grønt med begrenset/noe kjøtt/fisk. Nå vet jeg at kostrådene i disse dager blir revudert og i de kommende kostrådene vil usaltede nøtter også bli fremhevet (gode fiber og fettkilder). 

 

Det jeg skrev ovenfor er kanskje ikke så nyttig for deg med mage-relaterte ufordringer. Lenken til Vidor er verdt å ta en titt på, for  enkelte matvarer er notoriske kjente for de med IBS-utfordringer, men få reagerer likt og ikke alle dessverre opplever bedring selv på en streng FODMAP-diett over tid. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Spiser du fornuftig ellers er det å spise carnivore mye dyrere.

 

 

Det sier seg selv at carnivore blir dyrt vis du hoppe fra poteteter til 15kr/kg til biff à 220kr/kg.

 

Ja.

 

Er karbonadedeig "godkjent" på Carnivore? Tror guruene i USA er veldig opptatt av at det skal være kjøtt fra 'organisk' og 'grass-fed' dyr. Mistenker at dyreholdet på det jevne er bedre i Norge enn i USA. I hvert fall for storfe. Så kanskje man kan slippe unna med 'vanlig' norsk biff.

 

Skal man spise organisk kjøtt i Norge eller bare generelt storfe, så tror jeg 220 kr/kg er for beskjedent. 400 kr/kg er vel mer realistisk og da ikke engang organisk, men "vanlig" storfe/biff.

 

La oss si du trenger 1 kg kjøtt per dag.

 

400 x 7 = 2800 kr i uken på mat.

 

2800 x 4 = 11 200 i måneden på mat.

 

De færreste har vel råd til et slikt matbudsjett?  :ohmy:

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Selvfølgelig kreves det store landområder for å drive en kjøttproduksjon, noe som bekoster jorda for enorme ressurser. Men dette ville ikke ha vært nødvendig dersom over 90% av dyrelivet på jorda ikke ble utryddet. I gamle tider, besto våre forfedres diett hovedsakelig av jakting og fisking. Deres mat tilgang var så tilstrekkelig at det ikke var nødvendig å produsere maten selv. I dag er ikke dette lenger mulig, ettersom moderne landbruk og teknologi har utryddet en betydende del av den ville naturen. Dette gjør at dagens befolkning på 7,7 millarder mennesker MÅ overleve hovedsakelig på kun domestikerte dyr og plantevekster, noe som taper jorda for flere landområder. Med andre ord, ville vi det ikke ha vært et spørsmål om det er bærekraftig å spise kjøtt dersom vi ikke tuklet med naturen.

Endret av Marcon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...