Gå til innhold

Kritikk fotograf portfolio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan til tider virke som om 90% av alle slike ønsker om kritikk er fra folk som sitter på ganske bedritne og usammenhengende portfolioer, men her var det faktisk ganske mye bra!

 

Jeg synes du ser ut til å ha funnet en slags sammenhengende stil og uttrykk, men likevel evner å variere og leke deg innenfor den. Jeg liker det rene uttrykket, og at du ikke har masse forstyrrende elementer i bildene dine. Du har klart å fjerne en del forstyrrelser og unødvendige detaljer, uten at det går ut over det levende og interessante i hovedmotivene.

 

Når det er sagt så er stilen "din" litt mainstream, og jeg klarer ikke å bestemme meg for om det er fordi det er slik du ønsker den, eller fordi du har lagt deg tett opptil andre ting du har sett, uttrykksmessig. Jeg vil si det slik at din egen stemme kanskje ikke kommer tydelig nok frem, men det kan komme med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke helt kategorisystemet. De to gamle mennene med hatt, damene med slør og ungdommene med byen i bakgrunnen, hvorfor er de i bedriftkategorien? Hvorfor er igjengrodde biler i bybilde-kategorien?

 

Men, det er ikke så viktig. Jeg syns du har for mange bilder, og for mange forskjellige kvalitetsforskjeller mellom dem til at jeg får et inntrykk av deg som fotograf. Dette gruppebildet av 6 folk, for eksempel. Folk er helt ujevnt opplyst, med skygger og skarpt lys om en annen. Fyren med treverket har fake blur bak seg. Kunstnerdamen har en hodeskalle på serviset sitt. Det blir bare litt for tilgjort. Disse tre pologenser-folkene, hvorfor er han ene avspist med en liten hjørneplass når det er så mye luft oppe?

 

Ellers tror jeg lyssettingen din kan ha godt av en større softbox/at du lærer deg om feathering.

 

De beste bildene er sjømannen (god lyssetting), damen med tatoveringen (fint innrammet, men trenger litt cropping for å bli symmetrisk) og han her Brad Pitt-fyren (god lyssetting)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har alt for mange av de samme bildene om igjen.

Du bør ikke vise det samme bildet mer enn 1 gang, så er det på forsiden, skal det ikke være i en annen gruppe heller.

Du har også alt for mange bilder på siden din, pr shoot er det bare 1 som er det beste, vis bare frem det beste.

"you can look like a rock star with 10, or a like a hack with 100"
Joe Edelman

 

:)

Lenke til kommentar

Du klarer å vise din egen stil og ditt eget uttrykk godt, som flere her sier. Du har en dokumentarisk stil som godt passer kundegruppen jeg antar du ønsker å selge mest til, bedrifter. 

 

Jeg synes det blir for mange kategorier, og setter som oftest pris på porteføljer uten voldsom kategorisering. Byråer eller kunder gjør som regel bare en rask kikk, så om du klarer å holde det meste på førstesiden er det best. Jeg skjønner at du ønsker å vise et prosjekt som helhet i tillegg på en underside, så du trenger i så fall ikke så mange bilder fra prosjektet på forsiden.

 

De aller fleste landskapsbildene og enkelte av studiobildene ville jeg nok fjernet fra siden, og heller lagt ut på sosiale medier eller lignende hvis du ønsker å vise det frem. Men de gir meg ingenting om jeg setter meg i en potensiell kundes sko.

 

Alt i alt er det også for mange bilder, jeg ville fjernet en god del. Kvalitet foran kvantitet. Tenk også på blikkretninger og horisontlinjer når du setter opp bildene ved siden av hverandre. Til slutt vil jeg anbefale deg å oppsøke en portfolio review en dag, for å få mer innsikt i ditt eget arbeid - det er alltid en øyeåpner og noe alle burde gjøre.

 

Hilsen tidligere webdesigner og nå reklamefotograf :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...