Gå til innhold

Skal effektivisere plasstøping av betong


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kutte kostnader ja.

Jeg tror man kan vinne stort på å holde maskinparken i gang istedenfor at det meste av den står stille hele fellesferien, en periode anleggsarbeid kan gjøres mest effektiv.

Overalt jeg reiser rundt omkring i landet står maskiner stille.i ferietiden.

Jeg reagerer også på at det skjer fryktelig lite på anlegg selv utenom ferier. Ofte går et par man rundt og suller mens maskinparken står, og jeg ser knapt framgang på anlegg i det hele tatt.

På anlegg i USA så jeg framdrift fra dag til dag. Maskiner var i gang og det var mange arbeidere i konstant vigør. Noe jeg aldri har observert i Norge.

I Oslo ble tre mindre veikryss erstattet med tre rundkjøringer. Det tok 13 måneder å fullføre jobben. I lange perioder så jeg ingen som jobbet, og på det meste så jeg tre mann i vigør og én anleggsmaskin som rørte på seg.

Denne form for "aktivitet" må da koste samfunnet enorme beløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Behovet for mindre veitransport er en hypotese uten kvalifisert begrunnelse. Alt som skal inn i bygget må tas med i transportberegninger.

 

Forskalingsmaterialer, støpeutstyr, armering og verktøy skal også kjøres til byggeplassen, Ved tradisjonell forskaling er det ofte behov for permanent stillas ved arbeider i høyder, men prefab kan benytte mobile arbeidsplattformer som sikring under montasje og utstøping.

 

Å kalle dette for et forskingsprosjekt er en overdrivelse.

 

Og svarene på endringene i arbeidsoperasjonene avdekkes sikkert ikke før om 10 - 30 år da aldringen har fått satt sine spor på konstruksjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kutte kostnader ja.

Jeg tror man kan vinne stort på å holde maskinparken i gang istedenfor at det meste av den står stille hele fellesferien, en periode anleggsarbeid kan gjøres mest effektiv.

Overalt jeg reiser rundt omkring i landet står maskiner stille.i ferietiden.

Jeg reagerer også på at det skjer fryktelig lite på anlegg selv utenom ferier. Ofte går et par man rundt og suller mens maskinparken står, og jeg ser knapt framgang på anlegg i det hele tatt.

På anlegg i USA så jeg framdrift fra dag til dag. Maskiner var i gang og det var mange arbeidere i konstant vigør. Noe jeg aldri har observert i Norge.

I Oslo ble tre mindre veikryss erstattet med tre rundkjøringer. Det tok 13 måneder å fullføre jobben. I lange perioder så jeg ingen som jobbet, og på det meste så jeg tre mann i vigør og én anleggsmaskin som rørte på seg.

Denne form for "aktivitet" må da koste samfunnet enorme beløp.

 

Absolutt helt enig med deg.

Men vi møter på en utfordring i det norske samfunnet ved å holde ting i gang: Vi mangler arbeidskraft.

Det er rett og slett ikke nok mennesker med rett utdannelse til å kunne utføre et slikt arbeid tilnærmet 24 timer i døgnet. Derfor må man forholde seg til 8-timers dager som alle andre.

 

Alternativet er å kutte antall prosjekter som er aktive i 3, og jobbe 3x så kjapt på de som er i gang.

Dette er nok i sum en bedre løsning for samfunnet, siden konsekvensene for samfunnet ellers blir mindre og 2 av prosjektene blir ferdig mye tidligere mens det 3. blir ferdig til dagens "normale" tid.

Lenke til kommentar

Synes det er bra at folk har ferie og slipper å arbeide om natta. Det at maskinene står i ro er også tegn på at det er lokale entreprenører som arbeider på prosjektene og at de har en familie å reise hjem til hver dag. De helsemessige utgiftene er sannsynlig større en gevinsten.

Er det noen her i kommentarfeltet som ønsker å arbeide i 24/7?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kutte kostnader ja.

Jeg tror man kan vinne stort på å holde maskinparken i gang istedenfor at det meste av den står stille hele fellesferien, en periode anleggsarbeid kan gjøres mest effektiv.

Overalt jeg reiser rundt omkring i landet står maskiner stille.i ferietiden.

Jeg reagerer også på at det skjer fryktelig lite på anlegg selv utenom ferier. Ofte går et par man rundt og suller mens maskinparken står, og jeg ser knapt framgang på anlegg i det hele tatt.

På anlegg i USA så jeg framdrift fra dag til dag. Maskiner var i gang og det var mange arbeidere i konstant vigør. Noe jeg aldri har observert i Norge.

I Oslo ble tre mindre veikryss erstattet med tre rundkjøringer. Det tok 13 måneder å fullføre jobben. I lange perioder så jeg ingen som jobbet, og på det meste så jeg tre mann i vigør og én anleggsmaskin som rørte på seg.

Denne form for "aktivitet" må da koste samfunnet enorme beløp.

Du har noen poenger men virker å ha lite inngående kjennskap til hvorfor det er sånn. Det er nok en blanding, alt fra tidsplan fra utbygger, entreprenørs plan for bemanning og logistikk med maskiner og deler. Samarbeid med andre aktører som går for tregt. Mange faktorer her. Men ja, mange slike maskiner som gravere, dumpere, hjullastere, bulldozer, veiskrape koster i området 2-5 mill å kjøpe. I tillegg er det drifts og service avtale i tillegg til daglig vedlikehold, drivstoff, bemanning, nedetid pga maskinfeil eller brukerfeil. Man ser fort at enhver utforutsett hindring koster store summer. Feilen med veiprosjekter er nok at det tenkes for lite helhetlig, det bygges en par kilometer her, og senere et par kilometer der. Lapping på veiene overalt men ingen sammenhengende tankegang.

Lenke til kommentar

Alternativet er å kutte antall prosjekter som er aktive i 3, og jobbe 3x så kjapt på de som er i gang.

Dette er nok i sum en bedre løsning for samfunnet, siden konsekvensene for samfunnet ellers blir mindre og 2 av prosjektene blir ferdig mye tidligere mens det 3. blir ferdig til dagens "normale" tid.

Jeg skulle til å si det samme som Oddvar. Det er enkel matematikk men elendig familiepolitikk. Barnehager og skoler har ikke åpningstider som tillater noe annet enn 8-16 arbeid. Det sagt så finnes det åpning i AML til å gjøre både kvelds og nattarbeid, men det brukes ikke mer enn nødvendig på grunn av lønnsutgifter. Det kan godt hende vi burde finne andre kompromisser mellom matematikk og familieliv dersom det har store samfunnsmessige gevinster. Dette burde egentlig være en del av de vanlige anbudsprosessene. Altså økt premiering for redusert byggetid, under forutsetning av at ikke AML brytes (reelt). Framskyndet framdrift er selvsagt noe som må koordineres godt for at det skal være noen hensikt.

 

Feilen med veiprosjekter er nok at det tenkes for lite helhetlig, det bygges en par kilometer her, og senere et par kilometer der. Lapping på veiene overalt men ingen sammenhengende tankegang.

Delvis enig der. De mer langsiktige planene bør komme mer fram i lyset slik at det blir mer synlig at de mindre prosjektene er en del av noe større og mer langsiktig. Noen ganger virker det som de langsiktige planene rett og slett mangler. Det bør selvsagt ryddes opp i. Jeg savner også grundigere forarbeid for de langsiktige planene. Det virker som politikerne stemmer for og mot uten å ha satt seg grundig inn i sakene. Ofte styrt av vedtatte sannheter innen sitt parti. Jeg vil kalle det standpunkts-innavl. Derfor savner jeg mer vitenskapelig grunnlag slik at irrasjonell synsing kan slåes raskt og effektiv ned på.

Lenke til kommentar

Litt uklart hva dem egentlig skal effektivisere. Et problem som gjør at ting tar tid på byggeplass er plassbehov. Det er farlig å drive med for mye ting samtidig på samme plass hvis det i det hele tatt går. For mye kokker blir søl og skaper faresituasjoner. Derfor må ting ta sin tid og helst et eller to fag om gangen i gropa. Hvis arbeidskraft kan erstattes av roboter og intelligent styring som kan jobbe parallelt på samme plass er det klart en del å hente. Problemet i Norge fremover blir mangelen på kvalifisert norsk arbeidskraft, rekruttering til bransjen er dårlig og folk vil ut. De jeg snakker med er overbevist om vi er siste generasjon nordmenn på byggeplasser nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...