Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Knuse fjell?


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite råtefjell på tomten som jeg gjerne vil fjerne. Det er så svakt at det tok ikke mer en et par timer med slegge før jeg fikk fylt opp flere hengerlass.

 

Men enkelte steder er det hard stein, og jeg kommer ikke i mål meg bare sleggen.

 

Så da har jeg sett litt på jule og biltema etter ey billig verktøy som kan klare å slå det i stykker.

 

Men, jeg vet ikke hva som kreves av kraft.

Er det noen som vet hva som kreves?

 

Ser på enklere slagborer med kraft på 5J og kraftigere saker med 50J kraft.

 

Noen som har tanker?

 

Kjenner til "trollkraft", men for å bruke det trenger jeg også å kjøpe en kraftig bor i samme prisklasse, og vil da heller ha et verktøy for litt mer "presisjon"

 

 

Kan også nevne at dette er litt på hobby/treningsbasis, så verktøy til titusener eller minigravere er ikke aktuelt ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakk med noen som leier ut noe slikt som dette her (bensindrevet fjellbormaskin) eller en kraftig type «Hilti maskin», og noen sett med kiler, så ordner du nok det ganske så greit.

 

Det er jo forsåvidt greit å ha litt verktøy, men dette kan bli relativt dyrt å kjøpe inn om du skal ha noe som er kraftig nok til å borre i skikkelig fjell. Det kommer selvfølgelig an på hvor mye fjell det er som skal bort, men er dette et verktøy du kommer til benytte til noe annet senere?

Om det ikke er det, så er det vel såpass unødig å kjøpe det bare for dette, at det vil være mer hensiktsmessig å leie det når en trenger det. Skikkelig bor er også kostbare, og slites fort ned om det virkelig «moder jord» altså granitt du skal borre i.

Så min anbefaling til dette er at du heller ser på noe du kan leie.

 

post-360398-0-98550700-1532119048_thumb.png

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Hvis du har noen håndverkere i familien har de helt sikkert mulighet for å låne fra firmaet sitt for privat bruk. Gjort det selv mange ganger.

Har du vurdert å brenne et stort bål et par timer på berget, for så å slå på store mengder vann?

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...