Gå til innhold

Kjøpt en defekt fitbit


Anbefalte innlegg

Jeg er veldig spent nå.

 

Jeg kjøpte en fitbit fra en privatperson i mai. Denne skulle være en gave til min sønn som har bursdag i august. Da jeg hentet den satt barna mine i bilen og kunne se meg, slik at jeg ikke undersøkte den. I tillegg er mannen en godt respektert mann i området, som gjør mye for nærmiljøet og eier et eget firma. Jeg stolte derfor på at han sa den var brukt lite, komplett og fungerte ok.

 

Nå har det seg slik at vi skal på campingtur i noen dager. Ble billigferie i år, som alenemamma har man ikke så mye å rutte meg (også derfor grunnen til at jeg kjøpte en brukt klokke, fremfor ny). Jeg satte den på lading i går før jeg la meg, men i dag fikk jeg opp et utropstegn på ladingen, og da jeg undersøkte klokka nærmere var skjermen knust (på siden, så det er ikke så synlig), og knappen virker ikke som den skal. I tillegg er den ekstremt skitten på innsiden av klokken. Dvs at det er rester av hud og sikkert noe krem igjen i kantene på klokken. Det er rett og slett ekkelt.

 

Jeg sendte fyren en melding der jeg spurte om det hadde skjedd en feil (lot tvilen komme han til gode), og hvis ikke så ønsket jeg å heve kjøpet.

 

Håper derfor på hjelp herfra hvis fyren slår seg vrang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du kommer noen vei her. Det er to måneder siden du kjøpte den, og dette er noe du burde undersøkt mye tidligere. Med mindre han med viten solgte ei ødelagt klokke, vil det virke mistenktsomt at noen kommer to måneder senere og sier den var knust.

Jeg er dessverre enig. Når en ikke har sjekket om den fungerte to måneder etter kjøpet, så har man dessverre ikke mye håp. Problemet er at du har ingen måte å sannsynliggjøre at feilen var der da du kjøpte den.

Lenke til kommentar

Jeg regner med utropstegn på lading betyr at batteriet er veldig dårlig? Det kan ha blitt dårlig om det var på 0% siden mai.

Da jeg kjøpte den hadde den ikke vært brukt på to år. Han skrev til meg han hadde testet den og at alt var ok, så jeg tror ikke det er det det går på.

Lenke til kommentar

Har han gitt deg noe svar?

 

Om han er som du beskriver vil jeg ikke tro det skal være noe problem for han å rydde opp. Men selvsagt dumt å komme så lenge etter kjøp.

 

Forhåpentligvis setter han seg ikke på bakbeina om du forklarer situasjonen og klokken faktisk ikke har blitt skadet etter kjøp.

 

Hva betalte du og hvilken modell er det snakk om?

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte den hadde den ikke vært brukt på to år. Han skrev til meg han hadde testet den og at alt var ok, så jeg tror ikke det er det det går på.

 

Det er klart, men her er det andre forhold som veier høyere enn hva årsaken er (det er 2 måneder siden). Det beste vil nok være å se hva som er mulig med selger, og deretter legge saken død med en gang. Du har en veldig dårlig sak.

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Har han gitt deg noe svar?

 

Om han er som du beskriver vil jeg ikke tro det skal være noe problem for han å rydde opp. Men selvsagt dumt å komme så lenge etter kjøp.

 

Forhåpentligvis setter han seg ikke på bakbeina om du forklarer situasjonen og klokken faktisk ikke har blitt skadet etter kjøp.

 

Hva betalte du og hvilken modell er det snakk om?

 

Her er det han skrev til meg på messenger (vi fikk kontakt gjennom en lokal kjøp og salg gruppe). Jeg spurte han hvilken stand den var i:

 

Skal sjekke. Fungerer ok
 
Jeg rakk ikke å svare på dette da jeg var bortreist, men han skrev noen timer senere:
 
 
Hei, beklager sein respons. Kona mi fekk Fitbit chargeHR for to år sidan, men ikkje burkt han noko særleg. Komplett i orginal pakning. Selges for kr. 600.

 

Jeg skrev at jeg var interessert og ville komme og hente den når det passet dem. Vi avtalte tid, og jeg møtte opp. Ungene mine var som skrevet i bilen, rett bak meg. Da han ga den til meg sa han midt i mellom setninger at lader ikke fulgte med (den var altså ikke komplett). Jeg har to fitbit charge hr fra tidligere, så sånn sett var ikke det et problem fordi jeg hadde en til overs.

 

Det er veldig random om disse rike karene her jeg bor er hyggelige, eller ikke. Ofte er de hyggelige utad, men drittsekker på privaten. Har selv fått erfare nedgangen av en idrettsgruppe i idrettslaget som ble ødelagt, fordi dattera til en av kommunens rikeste måtte stille opp på dugnad. Da gikk faren helt inn for å ødelegge for gruppa, hvilket han klarte. Jeg er redd for at denne fyren er av samme sort.

 

Jeg føler forresten at det som står i denne artikkelen styrker argumentene mine noe:

 
Her står det at jeg har to års frist på å reklamere på et produkt dersom en legger kjøpsloven til grunne.
 
Lenke til kommentar

Siden du linker til: "Men dersom det ikke kunne forventes at du kunne oppdage feilen eller mangelen på befaring, har du rett til prisavslag eller reparasjon. "

 

Knust skjerm på siden skulle du merket på befaring. Et batteri kan du ikke klage på etter 2 måneder. Anbefaler deg å legge denne saken død med mindre selger er over snittet gavmild.

 

Siste posten din regner jeg med du har skrevet i affekt. Hvis ikke bør du få noen andre til å kommunisere med selger.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du linker til: "Men dersom det ikke kunne forventes at du kunne oppdage feilen eller mangelen på befaring, har du rett til prisavslag eller reparasjon. "

 

Knust skjerm på siden skulle du merket på befaring. Et batteri kan du ikke klage på etter 2 måneder. Anbefaler deg å legge denne saken død med mindre selger er over snittet gavmild.

knuste skjermen er på siden av klokken, og på den siden av klokken som var gjemt inn mot klokken. Selger sa at jeg skulle ta kontakt med han dersom det skulle være noe, så nå gjør jeg det. Hva ville du anbefalt dersom dette var en gjenstand til 150 000 kroner?

Lenke til kommentar

knuste skjermen er på siden av klokken, og på den siden av klokken som var gjemt inn mot klokken. Selger sa at jeg skulle ta kontakt med han dersom det skulle være noe, så nå gjør jeg det. Hva ville du anbefalt dersom dette var en gjenstand til 150 000 kroner?

 

Verdien er uvesentlig mtp sjanse for avslag eller heving. Saken ville vært like dårlig, men jeg ville kanskje ødelagt noen uker av livet mitt i et desperat forsøk på å få tilbake hele eller deler av summen. 

Lenke til kommentar

Verdien er uvesentlig mtp sjanse for avslag eller heving. Saken ville vært like dårlig, men jeg ville kanskje ødelagt noen uker av livet mitt i et desperat forsøk på å få tilbake hele eller deler av summen. 

ser den. Eneste jeg kommer på er at jeg har ganske mange bilder fra mai og til nå, der det er tydelig at han ikke har brukt klokka i det hele tatt. Jeg jobber selv i kommunen, så jeg tjener ingenting på å lyve. Tror heller ikke han har vært ute etter å lure meg. Tror mer heller han ikke har undersøkt klokka grundig nok.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt at du sjekket den før du overtok den, og ikke vente to måneder etter overtakelse. Ville også anbefalt å skrive kontrakt.

Notert til neste gang. Pleier egentlig å gjøre slikt, men siden han er en respektert mann så stolte jeg på han. Fikk den i orginalforpakning, og da så den finere ut også. Den knuste delen av skjermen vendte vekk fra det en kunne se. Men det har ingenting å si, jeg skulle undersøkt det.

 

Bare håper han er hyggelig nok til å gjøre opp for seg.

Lenke til kommentar

Jeg har vært hos politiet og snakket om lignende saker selv.

 

I Norge når ting selges mellom privatpersoner, (når ikke noe næring er involvert på noen sider av handelen), så har vi ikke opplysnings plikt. Dvs. selger er ikke pliktig iflg. lov å si at en gjenstand er ødelagt eller har skader. Dersom kjøper spør om det er skader eller gjenstanden en ødelagt, har du ikke lov til å gi falsk erklæring. 

 

\Sistat slutt fra Politi.

 

Nå har jo den du kjøpte av sagt at den fungerte, men etter to måneder, tror jeg ikke du hadde kommet langt med en klage. Selger kan jo bare påstå at den fungerte i salgsøyeblikket. 

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på. Butikken vil peke på slag-skaden på klokken, og at det har skadet batteriet. Det har de med god sannsynlighet rett i også.

Mulig.

Det er mye feil på fitbit-klokkene. De er også "lavkost"-produkter som gjør at de ikke blir reparert.

 

Batterifeil, problemer rundt reima ol er kjente problemer med de klokkene. Da får man som regel bare helt ny salgsvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...