Gå til innhold

Denne roboten kan erstatte postkassen din


Anbefalte innlegg

 

 

 

Og der forsvinner ennå fler arbeidsplasser... Evt innsparinger på årsverk, ellerhvadetnåheter..

 

Nei, jeg bruker ikke selvbetjeningskassene i butikkene heller. Jeg er på butikken for å handle, ikke gjøre jobben til de ansatte.

 

Fyller du bensin selv? Kjører bilen selv? Ringer direkte til noen uten å gå via en sentral? Bruker du nettbank? Da gjør du isåfall jobben til noen andre for få år siden...

Så det betyr at man skal bare akseptere å bidra til at ennå flere arbeidsplasser forsvinner?

Hvis en jobb kan erstattes av en robot er det idiotisk å bruke et menneske der, så ja, jeg synes mennesker bør brukes til ting roboter ikke klarer..

Hva mener du mennesker skal jobbe med da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du mennesker skal jobbe med da?

 

Det er mange jobber som ikke kan erstattes av roboter;

Så å si alt innen for helse og omsorg for eksempel. Mennesker er mye bedre enn roboter på en del områder. Vi har kritisk sans, er i stand til å lære og vurdere.

Ja, jeg vet om AI/maskinlæring men det er ikke bra nok enda ihvertfall, og ærlig talt tror jeg det er ganske begrensa hva det faktisk kan brukes til, men det får fremtida vise.

 

Men hvorfor MÅ vi jobbe? Tidligere jobba "alle" på gård/med gårdsdrift for å fø seg selv og sin familie, det trenger vi ikke lenger da bonden har fått hjelpemidler som gjør at jobben kan gjøres av langt færre personer. Etter dette skiftet oppstod det plutselig haugevis av nye jobber.

 

I bla. USA ble slaver brukt for å unngå å gjøre så mye av jobben selv, og jeg tror nok at slavedriverne koste seg med sin tilværelse.

Det er jo selvfølgelig moralsk forkastelig, og det er grunnen til at man slutta med det. En maskin uten følelser som gjør jobbene for oss er ikke umoralsk.

 

Mer automasjon vil gi oss mer fritid. Tid som kan brukes med familie/venner, hobbyer og lidenskaper individet faktisk liker å holde på med isteden for "trauste" jobber.

 

Nei, jeg ser bare positive sider ved automatisering. Ikke det at det ikke kommer til å skape visse samfunnsproblem på veien. Men det skal vi alltids klare å løse. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er mange jobber som ikke kan erstattes av roboter;

Så å si alt innen for helse og omsorg for eksempel. Mennesker er mye bedre enn roboter på en del områder. Vi har kritisk sans, er i stand til å lære og vurdere.

Ja, jeg vet om AI/maskinlæring men det er ikke bra nok enda ihvertfall, og ærlig talt tror jeg det er ganske begrensa hva det faktisk kan brukes til, men det får fremtida vise.

 

Men hvorfor MÅ vi jobbe? Tidligere jobba "alle" på gård/med gårdsdrift for å fø seg selv og sin familie, det trenger vi ikke lenger da bonden har fått hjelpemidler som gjør at jobben kan gjøres av langt færre personer. Etter dette skiftet oppstod det plutselig haugevis av nye jobber.

 

I bla. USA ble slaver brukt for å unngå å gjøre så mye av jobben selv, og jeg tror nok at slavedriverne koste seg med sin tilværelse.

Det er jo selvfølgelig moralsk forkastelig, og det er grunnen til at man slutta med det. En maskin uten følelser som gjør jobbene for oss er ikke umoralsk.

 

Mer automasjon vil gi oss mer fritid. Tid som kan brukes med familie/venner, hobbyer og lidenskaper individet faktisk liker å holde på med isteden for "trauste" jobber.

 

Nei, jeg ser bare positive sider ved automatisering. Ikke det at det ikke kommer til å skape visse samfunnsproblem på veien. Men det skal vi alltids klare å løse. :)

Jeg ser nok en del mørkere på det enn deg, men føler uansett det blir feil å sammenligne AI/robotrevolusjonen med den første industrielle revolusjon 

Lenke til kommentar

Det faktum at ingen av mine pakker har bevegd seg torsdag-søndag siden andre januar, hvor de innførte de nye protokollene sine.

Vet ikke hvor du har dette fra, men det stemmer ikke. Pakker følger vanlig postgang. Siste frist med postgang før helgen er vel kl 15 eller 16. Etter de Tre skjer det ikke noe mer før mandags morgen

Lenke til kommentar

Det faktum at ingen av mine pakker har bevegd seg torsdag-søndag siden andre januar, hvor de innførte de nye protokollene sine.

 

Det er ihvertfall ikke innført noen som helst protokoller som sier noe om at pakker ikke skal bevege seg torsdag-søndag. Vet med sikkerhet at både ekspresspakker, bedriftspakker og servicepakker (de du henter på postkontoret) leveres mandag - fredag (og enkelte på lørdag). Faktisk er torsdager ofte den dagen i uka med størst volum både for pakker og post.

 

Kanskje er det nettopp volumet som er problemet akkurat der du bor? Så lenge Posten/Bring holder seg innenfor leveringsfristen bestreber de jo å operere effektivt. Om det akkurat ikke blir plass på en lastebil, settes det nok ikke opp en ekstrabil så lenge man ikke går over leveringsfristen på det som blir satt igjen. Pakkevolumet har gått opp mye den siste tiden etter signering av et par store avtaler, noe som har ført til økninger på over 30% i enkelte områder. Dette har jo selvsagt en innvirkning på logistikknettverket, som må ha noe tid på å omstille seg nye situasjoner.

 

Kan ikke si så mye mer om din situasjon uten å vite mye mer om de aktuelle pakkene, men det er jo alltid kjedelig med slike negative opplevelser. Det er alt for mange faktorer som kan virke inn på framsendingstiden på en pakker. Eksempler er fasong, maskinlesbarhet, maskinsorterbarhet, avsendingssted og avsendingstidspunkt.

 

Kan derimot si at jeg regelmessig leser avviksrapporter for distriktet og distribusjonsenheten der jeg jobber. Der ser jeg alle avvik som systemet mener vi har skylden for, inkludert pakker utlevert utenfor utleveringsfristen, noe som skjer svært sjeldent for andre pakker enn ekspresspakker (som det har enkelte utfordringer med etter at postflyene ble satt på bakken). En normal uke leverer vi i underkant av 5000 pakker, og har avvik på rundt 0,5% av disse, noe jeg vil påstå at er ganske så bra. Dette inkluderer derimot ikke pakker som systemet vet vi ikke har skylden for, for eksempel når det er registrert avvik tidligere i logistikkjeden. Har ikke veldig stor innsikt i hvor ofte eller hvorfor det skjer, men kan tenke meg at det for eksempel er ved kapasitetsproblemer eller når pakker er forsinket pga faktorer utenfor noens kontroll, for eksempel situasjonen vi har nå der tog blir forsinket eller innstilt på grunn av skogbrann.

Lenke til kommentar

Og der forsvinner ennå fler arbeidsplasser... Evt innsparinger på årsverk, ellerhvadetnåheter..

 

Nei, jeg bruker ikke selvbetjeningskassene i butikkene heller. Jeg er på butikken for å handle, ikke gjøre jobben til de ansatte.

 

I polen finnes det personer som har som en eneste jobb er å trykke på en knapp for andre personer i heisen. Å automatisere enkle jobber skaper penger som igjen skaper bedre betalte jobber. Det er ikke mange steder i verden man kan jobbe på McDonalds og tjene 150,- timen for å flippe burgere...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...