Gå til innhold

Er det håp for en oppgradering. Asus P6T Deluxe V2, GTX 560 Ti


Anbefalte innlegg

Hei


 


Har en nevø som ønsker seg en PC, og jeg har denne og gi bort:

 

CPU

Intel Core i7 920 @ 2.67GHz

RAM

6,00GB Triple-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)

Motherboard


Graphics

1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (Gigabyte)

 

Hva tenker dere, er det noen enkle oppgraderinger som kan gjøres, eller er det bortkastet penger.?

Pr nå så vil den bli mest brukt til Minecraft. Men det er klart, han ønsker nok og teste andre spill også.

 

På forhånd, takk for tips  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hei

 

Har en nevø som ønsker seg en PC, og jeg har denne og gi bort:
 
CPU
Intel Core i7 920 @ 2.67GHz
RAM
6,00GB Triple-Channel DDR3 @ 534MHz (8-8-8-20)
Motherboard
Graphics
1023MB NVIDIA GeForce GTX 560 Ti (Gigabyte)
 
Hva tenker dere, er det noen enkle oppgraderinger som kan gjøres, eller er det bortkastet penger.?
Pr nå så vil den bli mest brukt til Minecraft. Men det er klart, han ønsker nok og teste andre spill også.
 
På forhånd, takk for tips  :)

 

 

Det finnes oppgraderinger som kan gjøres som i et ytelses perspektiv gir litt mening. Økonomisk derimot, ikke så mye... Nettopp det at man kan få lit mer ut av denne platformen gjør at bruktprisene holder seg kunstig høyt. Om du for eksempel hadde oppgradert CPU til 6 kjerner for en stund siden, og nå bare manglet raskere RAM, så kunne det vært interessant å oppgradere bare RAM'en. Men å oppgradere "alt" utenom hovedkortet gir lite mening.

 

Når det er sagt, så er der jo en gratis oppgradering man kan gjøre på denne maskinen, om du ikke allerede gjør det. Og det er å overklokke CPU. Jeg hadde samme for lenge siden, og de fleste av dem kunne fint kjøre på 4GHz. Som igjen gjør denne maskinen til en helt OK gaming maskin om det var bare CPU det stod på.

 

Din kjører dessverre med 1066MHz RAM i tillegg. Og svært lite av den. Om du hadde hatt 12GB med 1600MHz RAM, eller kunne funnet det til en svært rimelig penge, så begynner det å likne på noe igjen. Det er imidlertid svært vanskelig å oppdrive.

 

Om du klarer å oppdrive et greit skjermkort i 1000 kroners klassen på finn.no, så kan det jo gi litt mening..

 

Til Minecraft er den jo ellers mer enn god nok som den står vil jeg tro. Så å gi den som "ventepølse" er kanskje en god ide? Da får hhan jo testet andre spill på den, og ser om det er noe han vil spille som krever så voldsomt mye mer..

Lenke til kommentar

Til Minecraft er den jo ellers mer enn god nok som den står vil jeg tro. Så å gi den som "ventepølse" er kanskje en god ide? Da får hhan jo testet andre spill på den, og ser om det er noe han vil spille som krever så voldsomt mye mer..

For ikke å snakke om at om han allerede har en komplett, fungerende maskin (inkl. kabinett, strømforsyning og lagring) så er det enklere for ham å skifte ut dette stegvis i fremtiden.

Lenke til kommentar

Takker for tips, og anbefalinger. Har lagt inn bud på et 970 kort på Finn. Men ser folk vil ha litt i overkant mye for kortene sine :)

Har kun den originale viften til prosessoren, og da ser jeg at det ikke anbefales overklokking. 

Skal jeg kjøpe nytt minne og vifte, så begynner det og bli dyrt for en så gammel maskin.

 

Men får jeg tak i et skjermkort, så høres nok "ventepølsen" til Gabri3l ut som en god plan.

Lenke til kommentar

Du får temmelig gode luftkjølere til noen få hundrelapper. Hyper 212 Evo til 248,- har vært en favoritt i mange år, og passer på omtrent alle sockets siden 2006, inkludert din. Oddsen er at denne også fint kan gjenbrukes av din nevø ved neste oppgradering.

 

Her er en uåpnet på finn.no til 190: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=122709134

 

edit: Forøvrig er 560 Ti bedre enn ingenting, og vil kjøre Minecraft uproblematisk. Mindre krevende spill som Rocket League, CS:GO, Overwatch etc. vil nok fungere på lav grafikk og tålelig FPS, mer eller mindre. GTX 970 kan være en fin oppgradering om du finner en til riktig pris, men avhengig av hva din nevø skal bruke maskinen til er det slett ikke sikkert det er nødvendig.

 

Husk at datautstyr er en dårlig investering, og du vil alltid få mer for pengene dine to år frem i tid enn hva du vil få i dag.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...