Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin starter ikke etter oppgradering


Anbefalte innlegg

Hei, har oppgradert PC og støtt på et problem. Jeg tror jeg har kommet frem til at der er GPU som er problemet, men jeg poster her i tilfelle noen har andre ideer.

 

Speccs på ny maskin:

 

CPU: i5-8600K

HK: ASUS TUF Z370-Plus Gaming

Minne: Corsair Venegance DDR4 3000MHz 2x8GB 

PSU: CoolerMaster MasterWatt 550 / XFX ProSeries Core Edition 550W

GPU: MSI GeForce GTX 1080 GamingX

 

 

GPU og PSU kommer fra gammelt bygg, har testet begge PSU og begge oppfører seg likt.

 

 

Problemet er som følger: Uten GPU starter maskinen uten problemer. Setter jeg inn GPU (Har testet beggee PCI-E) så starter maskinen fint. Kortet gjenkjennes i Windows, det rapporteres ingen feil, og i går fikk jeg kjørt et run i 3DMark, ingen problemer. 

 

Velger jeg Omstart i Windows, så går alt helt fint.

 

Velger jeg å skru av maskinen, så skjer _ingenting_ når jeg trykker på power (for å starte maskinen igjen). Da må jeg ut med GPU, så starter den som den skal igjen.

 

Planen er å teste en gammel GPU i dag, men er åpen for andre forslag.

Endret av sfRoyal12
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd nyeste BIOS, og har prøvd et gammelt skjermkort. Det fungerte fint med gammelt skjermkort, som nok igjen peker mot GPU eller PSU. Det skulle være rart om PSU ikke holder, og at to ulike PSU har samme problem, så blir nødt til å prøve annet skjermkort i denne maskinen, eller det gamle kortet i en annen maskin.

Lenke til kommentar

Traskas: 550W er nok for 1080 og 8600k. Hvorfor sier du at den er for liten?

 

 

Tilbake til saken. Hva skjer hvis du skrur av og på bryteren til PSUen mens maskina er av? Hva hvis du prøver å skru på maskina mens PSU er i "av" for å tømme kondensatorene for ladning før du skrur den på?

 

Har du NVME disk? Prøvd Clear Cmos?

 

Siden du har testet to forskjellige PSUer, er sjansen liten for at det er den som er problemet. Høres ut som hovedkortet eller skjermkortet har problemer.

Lenke til kommentar

Hvis dette ikke funker som du forventer, folk foreslår ting, og du ignorerer det, hvorfor spør du da om hjelp her? 

 

Jeg har prøvd 2 ulike PSU, riktignok begge rated til 550W, men det er forskjeller på de. Jeg har brukt begge disse PSU'ene på forrige oppsett, 1080GTX med OC på en i5-4670. En stock i5-8600K krever ikke så mye mer strøm at dette skal ha noe å si, men tanken var å se om jeg fikk tak i en større PSU i morgen. 

 

Tilbake til saken. Hva skjer hvis du skrur av og på bryteren til PSUen mens maskina er av? Hva hvis du prøver å skru på maskina mens PSU er i "av" for å tømme kondensatorene for ladning før du skrur den på?

 

Har du NVME disk? Prøvd Clear Cmos?

 

Siden du har testet to forskjellige PSUer, er sjansen liten for at det er den som er problemet. Høres ut som hovedkortet eller skjermkortet har problemer.

 

Hvis jeg skrur av (og trekker ut strøm, trykker power for å "tømme" strøm )og på PSU, starter maskinen fortsatt ikke.

 

Jeg har ikke NVME disk.

 

Det utgjør ingen forskjell om jeg prøver å tømme CMOS med jumperne, og jeg får ikke tatt ut batteriet uten å ta ut skjermkortet, og da er problemet allerede "løst". :p

 

Jeg prøvde i dag å rense kontaktene på PCI-E'en på skjermkortet, uten hell. Har også prøvd en del ulike BIOS-ting, som fast boot av/på og alt annet jeg fant som kunne være relevant.

 

Utrolig sært problem, siden den booter fint, én gang. Og konsekvent. :-/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...