Gå til innhold

Nikon D3 "Err" feilmelding - blenderfeil?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Nikon D3 med feilmelding og lurer på om noen her har opplevd noe liknende.

 

Essensen i problemet er at jeg får "Err" feilmelding for alt annet enn laveste blendertall. Om jeg tar et bilde med høyere blendertall blir bildet undereksponert og meldingen "Err" kommer opp i display og i søker. Det virker dermed som om feilen er knyttet til selve blendermekanismen I kamerahuset.

 

Bilder med laveste blendertall ser riktig eksponert ut.

 
For ordens skyld så har kameraet samme feil uavhengig av hvilket objektiv som brukes (Testet med 14-24, 24-70 og 70-200). Har også prøvd å rense kontakter for å eliminere en enkel kontaktfeil. 
 
Kameraet har kun 30k eksponeringer, så her burde det i prinsippet være mye liv igjen!
 
Takker for svar! 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er dårlig kontakt; rens objektivets og kamerahusets kontaktpunkter. Hvis ikke så er det nok mulig å fikse uten at det koster en formue.

 

30.000 eksponeringer er ingenting, mine gamle D3 hadde dette tallet innen de første månedene :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Takker for svar og tips! 

 

Siden en enkel rens eller de andre tipsene ikke gav noen gode resultater ble kameraet levert inn til reparasjon. Reparatøren fant feilmelding på blendermekanikk og foreslo at hele speilhuset måtte byttes komplett, da det ikke var tilgjengelig deler for reparasjon lenger. Prisen for dette var 5500kr, så da ble det plutselig litt mindre aktuelt alderen tatt i betraktning. Man kommer godt på vei til noe nyere brukt for denne summen.

 

For øvrig foreslo reparatøren også at en SW-justering av blender kunne gjøre det noe bedre, men at det ikke var noen garantier for at det ville fungere. Dette kostet kun noen hundrelapper og jeg gav derfor dette en sjanse. Gleden var stor da det viste seg at problemet var borte da jeg hentet kameraet! Så da krysser jeg fingrene for at dette holder videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...