Gå til innhold

Verdi på brukt-PC + hva bør jeg kjøpe i tillegg?


Anbefalte innlegg

Vurderer å overta PCen til et familiemedlem. Den består av følgende deler:

 

intel i7 3770k

asus sabertooth z77 hovedkort

1x4gb crucial ballistix ram 1866mhz

asus gtx 970 strix gpu

in win 703 kabinett

Corsair VS 650w psu

Corsair Hydro H60 Vannkjøling

 

Jeg lurer på to ting:

 

1: Hva er dette verdt? Jeg er interessert i å gi han en rimelig pris, men vil helst ikke overbetale (eller utnytte han, for den saks skyld)

2: Hvilken SSD kan jeg bruke til dette oppsettet? Ser det er mye snakk om SATA vs M2. Kan dette hovedkortet kjøre M2-SSD? Eventuelt ved tilkobling direkte på PCI-port? Vil det gå ut over ytelsen på grafikkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke m.2 på det hovedkortet, men du kan bruke adapter. Det vil ikke gå utover ytelsen til grafikkortet, men er usikker på om du kan bruke den som bootdisk. Du merker ikke så stor forskjell på SATA vs NVME(M.2 er bare kontakten). Jeg har begge deler, og SATA er kjapt nok for min del. Bruker NVME ved videokomprimering, for da blir ikke disken en flaskehals, men selv ikke der er det veldig nødvendig.

 

1x4 GB minne er nesten ubrukelig. Ikke bare mangler du dual channel, men det er også bare 4GB. I tillegg er det DDR3 minne.

 

Skjermkortet holder stand ved 1080p @ 60fps hvis du skrur ned litt på grafikk.

 

Strømforsyningen kjenner jeg ikke, men det er Corsair, og det er vel greit. Kommer litt an på alder. Strømforsyninger blir dårligere etter hvert.

 

Kabinettet blir smak og behag. Det er et helt vanlig kabinett. Litt lite, og usikker på hvor stor kjøler du får plass til hvis du ikke skal ha AIO vannkjøling.

 

Kjøleløsningen for CPU er grei, men ikke mer enn det. Funker til stock.

 

CPU er ok, men begynner å bli flaskehals. Fungerer fint til det grafikkortet. Kan overklokkes hvis du bytter kjøleren. Hvis du skal overklokke, kan det også være en fordel å også bytte PSU.

 

Dette blir jo uansett dyrere enn 3000, da du bør bytte PSU, oppgradere minne og kjøler.

 

En ok PSU koster fort 7-800, 16gb dd3 koster 1500, og en god kjøler koster 500++.

 

 

 

Jeg ville gitt maks 3000, hvis jeg var interessert i noe slikt.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

Oppgraderes maskinen med 4 GB RAM av helst samme sort som står i og en SSD er det en helt grei maskin med et grafikkort som ca tilsvarer nyeste generasjon GTX 1060 i prosesseringskraft. NVMe er å foretrekke hvis det er kompatiblet, ellers er det bankers å bare bruke vanlig SSD med SATA-støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...