Gå til innhold

Er sosialisme, og dens slektning sosialdemokrati, egentlig bra?


Gjest Slettet+2534

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det et større problem enn de som blir født inn i diktatur og ikke vil være der? Evt blir født inn i skakkjørte sosialiststater og ikke vil være der?

 

Bedre for hvem?

Jeg sa aldri at noe var et større eller mindre problem, enn noe annet.

Vennligst slutt med, å prøve å få det til å se ut som jeg sier noe jeg ikke sier. (phhuu! prøv å si det 10 ganger)

Trodde du var mer seriøs enn som så.... mulig jeg tok feil av deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Jeg sa aldri at noe var et større eller mindre problem, enn noe annet.

Vennligst slutt med, å prøve å få det til å se ut som jeg sier noe jeg ikke sier. (phhuu! prøv å si det 10 ganger)

Trodde du var mer seriøs enn som så.... mulig jeg tok feil av deg. 

Nå nå, trenger ikke ta sånn på vei. Jeg spurte fordi at jeg lurer bare på hva du prøvde å formidle med "Problemet er bare de som blir ført/født i denne fristaten, og ikke vil være der."? Mulig jeg formulerte med dårlig, men det var ikke meningen å putte ord i munnen på deg.

Kanskje jeg heller skulle spurt hvorfor det er et problem?

 

Videre: hvorfor hadde verden blitt en bedre plass? Og for hvem hadde verden eventuelt blitt bedre for?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Joda, det kommer mye rart fra alle partier, men Liberalistene er i en særklasse. Sosialistisk ungdom og slikt har også mye som ikke helt henger på greip, men de har som oftest diskutert før og har vært nødt til å formulere seg. Liberalistene bærer ofte preg av å aldri ha snakket om politikk med med noen som ikke er 100% enige.

Jeg har motsatt erfaring: de Liberalistene jeg har snakket med virker til å et veldig reflektert syn på politikk generelt. Men sånn er det nå engang med anekdoter: de varierer fra person til person.

 

De var mot skatter som var tyveri, men ville likevel ha endel av statsapparatet og offentlige tjenester. Dette skulle finansieres gjennom deres magiske "rasjonell egeninteresse".

Jeg vet ikke helt hva liberalister du har snakket med, men om du lurer på hva Liberalistene står på så kanskje det kan være lurt å begynne på hjemmesiden deres?

 

Her er hva de sier om skatt blant annet:

Skatt er et verktøy en stat kan benytte for å finansiere seg selv og sine tjenester. Verktøyet innebærer at staten krever inn en viss mengde av innbyggernes inntekt, kapital, eiendom og så videre, for deretter å kunne tilby tjenester som politi, skole, helse og pensjoner «gratis» tilbake.

 

Ifølge liberalismen er skatt umoralsk, fordi det bryter med din rett til å leve i fred og eie din egen inntekt. Skatt fører alltid til skatteunndragelse, svart arbeid og en redusert evne til å skille mellom de nevnte handlingene og reelt kriminelle handlinger, som tyveri og svindel.

 

Liberalistenes mål er å gradvis redusere all beskatning, samtidig som staten trapper ned på offentlige tjenester og lar sivile ta over. Finansiering av statens gjenværende, legitime funksjoner (rettsvesen, politi og militær) må deretter skje frivillig. Et ønske om å betale direkte for beskyttelse er ikke fremmed – tenk bare på hvor mange som velvillig betaler for vektertjenester, private sikkerhetsfirmaer og så videre.

 

Men det var en digresjon: denne tråden handler om sosialisme og sosialdemokratiet.

 

Når det kommer til skatt så har sosialister og sosialdemokrater gjerne stikk motsatt holdning, for de er ikke skatt umoralsk.

For sosialister og sosialdemokrater fremstilles heller skatter (og avgifter) som at man gir tilbake til fellesskapet, noe som forklarer hvorfor det ofte settes likhetstegn mellom skattelette og subsidiering ("de fattige subsidierer de rike fordi de rike får skattelette" type retorikk). Men i en slik verden, en verden hvor alt er eid av fellesskapet, så er det heller ingen forskjell på en subsidie og en skattelette. Begge er gaver fra fellesskapet. Men dette er også essensielt et føydalsamfunn der hvor alle er leilendinger i evig gjeld til samfunnet. Det er et samfunn der hvor man ikke eier sin egen kropp eller fruktene av sitt eget arbeid fordi man alltid står i gjeld til denne mystiske entiteten som kalles "samfunnet" eller "fellesskapet."

 

Huske at også veldig mange politikere (og da SPESIELT sosialister) er hellig overbeviste om at staten er mye bedre egnet til å forvalte våre penger enn det vi selv er, noe som selvsagt bare er fullstendig tull. Det er ingen andre plasser i samfunnet sløseriet er større enn i staten og det offentlige. Men disse menneskene vil like fullt bruke alle tenkelige argumenter for å forsvare sine skatte- og avgiftsøkninger. Husk på det neste gang du hører en politiker snakke om å øke skatter og/eller avgifter.

 

Men om man prøver å forklare en sosialist dette enkle faktumet, det vil si om man prøver å forklare at det å bruke trussel om statlig voldsmakt for å ta andre sine verdier (i form av skatter og avgifter) er umoralsk, da skal du se at du bare får et rart og uforstående blikk tilbake. De vil da ofte bruke argumenter som går noe slikt som dette: "Jamen du har gått på 'gratis' skole, du får 'gratis' sykehus, tenk på de fattige, tenk på barna, etc, etc; derfor skylder du staten din arbeidskraft." Sosialister og mange sosialdemokrater virker altså ikke til å skjønne at den tankegangen de forfekter i prinsippet er et føydalsamfunn der man alltid skylder 'fellesskapet' og 'samfunnet' sine verdier og sin arbeidskraft.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Nå nå, trenger ikke ta sånn på vei. Jeg spurte fordi at jeg lurer bare på hva du prøvde å formidle med "Problemet er bare de som blir ført/født i denne fristaten, og ikke vil være der."? Mulig jeg formulerte med dårlig, men var ikke meningen å forsøke å putte ord i munnen på deg. Kanskje jeg heller skulle spurt hvorfor det er et problem?

 

Videre: hvorfor hadde verden blitt en bedre plass? Og for hvem hadde verden eventuelt blitt bedre for?

Nå ble det mange spørsmål, og jeg hadde ikke tenkt å bli med i denne diskusjonen, utenom å vise min støtte til Tims meninig.

 

En fristat er jo noe vi ikke har idag, det er alltid en "høvding" som har inført noen regler. Flere valgmuligheter er bedre for alle, slik at de som ikke vil være enn plass med regler, kan reise en plass uten regler.  Så verden hadde kanskje ikke blir bedre for alle, men den hadde blitt bedre for flerer... siden de som ønsker en "fri plass" nå hadde det. Men det finnes problemer med det også, som jeg nevnte i går.

 

Beklager off-topic, forstår dette var en tråd om sosialisme og ikke anarki.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå ble det mange spørsmål, og jeg hadde ikke tenkt å bli med i denne diskusjonen, utenom å vise min støtte til Tims meninig.

 

En fristat er jo noe vi ikke har idag, det er alltid en "høvding" som har inført noen regler. Flere valgmuligheter er bedre for alle, slik at de som ikke vil være enn plass med regler, kan reise en plass uten regler.  Så verden hadde kanskje ikke blir bedre for alle, men den hadde blitt bedre for flerer... siden de som ønsker en "fri plass" nå hadde det. Men det finnes problemer med det også, som jeg nevnte i går.

 

Beklager off-topic, forstår dette var en tråd om sosialisme og ikke anarki.

Skjønner, takk for avklaring. Går ikke mer i dybden på akkurat det da.  :)

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Huske at også veldig mange politikere (og da SPESIELT sosialister) er hellig overbeviste om at staten er mye bedre egnet til å forvalte våre penger enn det vi selv er, noe som selvsagt bare er fullstendig tull. Det er ingen andre plasser i samfunnet sløseriet er større enn i staten og det offentlige. Men disse menneskene vil like fullt bruke alle tenkelige argumenter for å forsvare sine skatte- og avgiftsøkninger. Husk på det neste gang du hører en politiker snakke om å øke skatter og/eller avgifter.

 

I prosent av budsjett så sløser jeg MYE mer enn staten gjør. Det tipper jeg gjelder deg også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

I prosent av budsjett så sløser jeg MYE mer enn staten gjør. Det tipper jeg gjelder deg også.

Du vet ingenting om hva jeg bruker og ikke bruker mine egne penger på.

 

Men du kan banne på at jeg ikke bruker det på benker til over 25.000 kroner pr stk.... eller slike ting.

EDIT: Eller jo vent, det er jo mine skattepenger som går med til dette tullet. Så jeg tar det tilbake: ja jeg sløser, eller dvs stat og kommune sløser på mine vegne.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

I prosent av budsjett så sløser jeg MYE mer enn staten gjør. Det tipper jeg gjelder deg også.

-Pressestøtte

-Landbruksstøtte

-Trygdeinnvandring

-Diktatorhjelpen

-La selskaper som Google og Facebook betale altfor lav skatt til Norge

 

Staten sløser garantert en langt støtte andel av budsjettet enn hva jeg gjør.

Lenke til kommentar

 

-La selskaper som Google og Facebook betale altfor lav skatt til Norge

 

Staten sløser garantert en langt støtte andel av budsjettet enn hva jeg gjør.

Det du, jeg, Google og Facebook IKKE blir frattat er ikke en del av pengene Staten bruker, hverken "sløseriet" eller den mindre "nyttige ting". Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 Det du, jeg, Google og Facebook IKKE blir frattat er ikke en del av pengene Staten bruker, hverken "sløseriet" eller den mindre "nyttige ting".

Vi kan selvsagt diskutere om skatt er tyveri eller hvor mye selskaper generelt skal betale i skatt, men når et samfunn først har bestemt seg for at firmaer skal betale et visst nivå skatt av sine inntekter så er det sløseri å la noen slippe unna pga. selskapsstruktur.

 

Nå som det er handleskrig mellom USA og Europa så burde ikke Europa bare øke moms på peanøttsmør eller biler fra USA som nesten ikke selges i Europa. Det de burde ordne opp i er å få selskaper som Google og Facebook til å betale skatt i forhold til hva de faktisk tjener på å være i et land.

Lenke til kommentar

Tja, si det, hvorfor anser man at blåbærene eies av den som har gjort arbeidet med å plukke dem og ikke den som så dem i forrige uke?

Har jeg aldri hørt om. Du må i alle tilfelle ikke fortelle til de underbetalte bærplukkerene at det er de som egentlig eier bærene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Du vet ingenting om hva jeg bruker og ikke bruker mine egne penger på.

 

Men du kan banne på at jeg ikke bruker det på benker til over 25.000 kroner pr stk.... eller slike ting.

EDIT: Eller jo vent, det er jo mine skattepenger som går med til dette tullet. Så jeg tar det tilbake: ja jeg sløser, eller dvs stat og kommune sløser på mine vegne.

Hvor mye er nå 25 000 i et budsjett på 1000 mrd... :)

 

Hvor mye av statsbudsjettet er sløst bort, ifølge deg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Hvor mye er nå 25 000 i et budsjett på 1000 mrd... :)

 

Hvor mye av statsbudsjettet er sløst bort, ifølge deg?

Har Oslo kommune et budsjett på 1000 mrd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det hadde jo vært greit med et tall-estimat. Du kommer jo med enkelt-eksempler som har null verdi om man skal se på totalen.

Sette meg ned og bruke masse tid på å sette opp et regnestykke kun for å tilfredsstille deg? Tror ikke det du.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Sette meg ned og bruke masse tid på å sette opp et regnestykke kun for å tilfredsstille deg? Tror ikke det du.

Da får argumentene dine om sløseri (du har kommet med mange i flere tråder) lite verdi..

Et estimat holder da som en begynnelse. Snakker vi 1%, 10%, 50% eller 90%?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...