Gå til innhold

«Det er på høy tid at biogasskjøretøy får de samme fordelene som el og hydrogen»


Anbefalte innlegg

 

Kor mange milliarder hadde det kosta å bygge gassnettverk i heile landet, og kor mykje CO2-utslepp frå bygginga? For å spare 20twh straum, som so skal til utlandet med 6% tap?

Utvikle logistikken for gass kunne Norge ha begynt med for flere ti år siden og ville sannsynligvis vært nedbetalt nå.

Sannsynlegvis ville infrastrukturen vore konkurs, med mindre vi fleirdobla prisen på straum. No er straum for billig samanlikna med gass, slik at folk brukar straum i staden. Prøv å samanlikne straumprisen i land med godt utbygde gassnettverk med prisen i Noreg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sannsynlegvis ville infrastrukturen vore konkurs, med mindre vi fleirdobla prisen på straum. No er straum for billig samanlikna med gass, slik at folk brukar straum i staden. Prøv å samanlikne straumprisen i land med godt utbygde gassnettverk med prisen i Noreg.

Vel, det vet vi ikke.

Lenke til kommentar

 

Sannsynlegvis ville infrastrukturen vore konkurs, med mindre vi fleirdobla prisen på straum. No er straum for billig samanlikna med gass, slik at folk brukar straum i staden. Prøv å samanlikne straumprisen i land med godt utbygde gassnettverk med prisen i Noreg.

Vel, det vet vi ikke.
Går du i kjellaren på eldre burettslag i store byar i Noreg, ser du at dei har hatt eit gassnettverk ein gong. Røyra er der, men dei er ikkje lenger i bruk. Dei stammar frå ei tid då straumnettet var svakt og berre meint til lys, og straumen kom frå lokale små kolkraftverk i byane. Med vasskraftutbygging og utbygging av straumnettet i etterkrigstida vart straumen so billig samanlikna med gass at det var uinteressant. Sidan har dei gamle gassnetta forfalle.

 

Infrastruktur for gass er dyrt i drift. Ein skal helst unngå lekkasjar av noko slag i eit langt nettverk av røyr. Når straum er so billig som det er her i landet, er det ingen som har teke seg råd til å halde eksisterande infrastruktur. Langt mindre å byggje ny.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du er ikke alene om å synes det er rart.

Jeg kjører på gass eller LPG/propan om du vil. Norge klarte å innføre veibruksavgift på dette. EU har et annet syn enn hos oss angående propan og ser dette på veien til fornybarsamfunnet. Utslippsmessig er det ganske likt biogass. Propananen eneste feil er at den fossil.

EU velger derfor å kalle LPG for alternativt drivstoff. Hadde ikke LPG vært tilgjengelig måtte jeg ha kjørt på bensin eller diesel. Da foretrekker jeg LPG så lenge det går.

Følgende lesestoff anbefales. Se særlig punkt 7 og 9. Hele direktivet er forsåvidt interessant.https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32014L0094

Jeg har allerede klaget Norge til EFTAs overvåkningsorgan pga. den norske avgiftspolitikken. På dette tidspunktet hadde Norge ikke innført direktivet enda.

Jeg har kjørt på LPG siden 2011. Så det er jo en stund. Over 100 000 km på LPG istedenfor bensin eller diesel.

Du er ikke alene om å lure om vi burde brukt noe av gassen vår til slike ting. Jeg følger spent med på alt som foregår. Elektrisk, gass i flere varianter.

Hydrogen derimot synes jeg er et merkelig blindspor. Det finnes andre gasser som gjør sammen nytten med hensyn til å frakte energi. Gode alternativer er E-gas, fornybar propan også kalt bio-dme, propan laget av søppel og flere andre gassdrivstoff med tettere energiinnhold og mye sikrere å håndtere.

Kor mange milliarder hadde det kosta å bygge gassnettverk i heile landet, og kor mykje CO2-utslepp frå bygginga? For å spare 20twh straum, som so skal til utlandet med 6% tap?

Lpg er flott det, men reduksjonen i utslepp er vel ikkje stor nok til å forsvare reduksjon i avgifter.

Det kommer an på øyet som ser. 20% redusjon av CO2 i forhold til en bensinbil, men det er på partikkelutslipp som ikke er målbart det er interessant. NOX ligger 96% under i forhold til en dieselbil. Om det er biogass eller LPG som forbrennes er utslippet nesten likt. Eneste forskjell er at LPG ikke er fornybar og dermed bidrar i karbonkrestløp i motsetning til en biogass hvor meningen er at det skal i null.

 

Likevel bør null partikkelutslipp være interessant. Se til Oslo og Bergen om vinteren og hvor god luften er å puste i. LPG kunne bidratt til frisk luft. Dette i seg selv burde egentlig være mer enn nok. Tenker her på nyttekjøretøyer, anleggsmaskiner, egentlig alle steder hvor el ikke er bra nok. Selvfølgelig også personbiler. Mye av det vi gjør er mulig med LPG og da er veien kort til de andre fornybare gassene. Kunnskapen er mye den samme. En trenger i prinsippet en motor med tennplugg så er det nesten fritt frem med gass. Da ble plutselig ikke stempelmotoren avleggs heller. Selv om utnyttelsesgraden selvfølgelig er større i en bresencelle.

Lenke til kommentar

Hvis avfallsfirmaene har et produkt de sliter med å bli kvitt (biogass), kan de forsøke å få solgt den til oppvarming av drivhus eller til turfolk som kan bruke den på primusen sin....Her lukter det åpen flamme....

Metan på primus? Butan ved 50°C trenger et trykk på 5 bar for å holde seg flytende. En 30/70 miks av propan/butan holder trenger ca 30 bar for å holde seg flytende ved 50°C.

 

Metan holder seg flytende ved -138°C og et trykk på 5bar. Ved 30 bar så trengs det fremdeles en temperatur under -75°C.....

 

God tur, og lykke til....

Endret av MEMENK76
Lenke til kommentar

Trodde dette var TU og ikke Vi Menn ?

 

Alt for tynt innhold som ignorerer statistikk og underlag i sin helhet.

 

Det jeg sliter mest med å forstå er de som fronter det å bruke strøm for å produsere et stoff (Biogass/hydrogen) og så skal de bruke stoffet til å igjen produsere strøm for å lade opp batteriet på bilen slik at man får framdrift.

Og så skryter man av høy effektivitet i det siste leddet. Men hvor høy er effektiviteten i det første leddet?

 

Biogass og hydrogen har ikke noe som helst å gjøre på personbiler og små kjøretøy.

Det er kun store kjøretøy som har nytte av dette, siden det har høyere energitetthet vs vekt enn et batteri - Enn så lenge.

 

Men nå skal jo disse som var med på å produsere denne annonsen ha en jobb å gå til i framtiden også. Så særinteressene må jo frontes på best mulig måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Biogass er jo absurd rent termodynamisk; Biomassen tilsettes mye vann og blanding må deretter varmes opp betydelig. I rapporten fra biogass Oslofjord (2016) brukes 52% av produsert energi internt. Ta med transport til og fra, en biorest med svært lite gunstig klimaregnskap og elendig virkningsgrad i bruk (forbrenningsmotor kontra el). Masse subsidier i alle ledd, for eksempel kunstig høy gatefee på kommunale anlegg. Betydelig støtte (eks Enova) er nødvendig. Og nå skal dere ha enda mer? Dette illustrerer jo poenget; Biogass fra avfall er ikke effektivt, og i hvert fall ingen god løsning i et land med bærekraftig elproduksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvis avfallsfirmaene har et produkt de sliter med å bli kvitt (biogass), kan de forsøke å få solgt den til oppvarming av drivhus eller til turfolk som kan bruke den på primusen sin....Her lukter det åpen flamme....

Metan på primus? Butan ved 50°C trenger et trykk på 5 bar for å holde seg flytende. En 30/70 miks av propan/butan holder trenger ca 30 bar for å holde seg flytende ved 50°C.

 

Metan holder seg flytende ved -138°C og et trykk på 5bar. Ved 30 bar så trengs det fremdeles en temperatur under -75°C.....

 

God tur, og lykke til....

Å kjøre på CNG eller metan om du vil krever volumessig en del større tank enn LPG. Trykket også høyere. En LPG eller propanbil er det vanlig å regne 6 til 8 bar på tanken. Innblanding av butan varierer. Mer i sydligere strøk. Metan på primusen høres spennende ut. Mye høyere trykk iallefall.

 

Dette er en av årsakene til at LPG per idag er det foretrukninge gassdrivstoffet. Verdens tredje største drivstoff. Bensin og diesel har selvfølgelig førsteplassen.

 

Spent på om bio propan kommer på markedet. Den kan jeg så og si fylle rett på bilen.

Lenke til kommentar

Å kjøre på CNG eller metan om du vil krever volumessig en del større tank enn LPG. Trykket også høyere. En LPG eller propanbil er det vanlig å regne 6 til 8 bar på tanken. Innblanding av butan varierer. Mer i sydligere strøk. Metan på primusen høres spennende ut. Mye høyere trykk iallefall.

Dette er en av årsakene til at LPG per idag er det foretrukninge gassdrivstoffet. Verdens tredje største drivstoff. Bensin og diesel har selvfølgelig førsteplassen.

Spent på om bio propan kommer på markedet. Den kan jeg så og si fylle rett på bilen.

Då er tungolje nummer fire? Hmm...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...