Gå til innhold

installere proxmox på server som kjører mange tjenester fra før


Anbefalte innlegg

Den ene dedikerte serveren jeg har kjører en del forskjellige tjenester, og jeg kunne tenkt meg å bruke denne boksen til å virtualisere en, kanskje 2 virtuelle servere i tillegg. Vanligvis når jeg skal bruke en server til å hoste virtuelle maskiner installerer jeg proxmox på en helt clean install av Debian, men denne serveren kjører Ubuntu server 16.04, og har webmin, virtualmin, plex, teamspeak3, transmission, openvpn og litt andre ting kjørende fra før. Vil jeg oppleve masse rare feil hvis jeg bare installerer proxmox på denne mens alt annet kjører, eller vil det gå bra ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri prøvd, men eg har brukt KVM / virsh / virt-install kommandoene, dei har fungert gull! Sidan det er cli så er jo litt å lese seg opp på,

men eg har nokre shell script som kan hjelpe deg å koma i gong.

 

Konseptet er jo uansett ganske enkelt

 

For oppsett følg denne: https://www.cyberciti.biz/faq/installing-kvm-on-ubuntu-16-04-lts-server/

 

win_server_setup.sh

olav@sola:/sqltank/kvm$ cat win_server_setup.sh

#!/bin/sh

sudo virt-install --debug \

        --virt-type=kvm \

        --name win2016 \
      
       # RAM SIZE IN MB
        --ram 16384 \

       # BRUK DENNE OM DU HAR NUMA OG VIL BINDE tråder i den virtuelle maskinen til CPUID'er
        --cpuset=12,13,14,15,16,17,18,19 \

        --os-variant=windows \

        --virt-type=kvm \

        --hvm \

        --network=bridge=br0,model=virtio \

        --graphics vnc,port=5910,keymap=no \

       # DIN WINDOWS ISO
        --disk path=/sqltank/kvm/boot/en_windows_server_2016_x64_dvd.iso,device=cdrom,bus=ide \

       # PATH TIL DISK IMAGE FILEN SOM DU VIL INSTALERE TIL
        --disk path=/sqltank/kvm/win10/win_10.qcow2,bus=virtio \

       # PATH TIL IMAGE FOR VIRTIO drivere
        --disk path=/sqltank/kvm/boot/virtio-win.iso,device=cdrom,bus=ide \

        --wait 0

Så kan du bruke ein VNC-client for å koble deg til å forsette installasjonen, eller om du bruker ein Linux desktop så kan du også bruke virt-manager

sudo apt-get install virt-manager ssh-askpass-gnome --no-install-recommends

Den støtter servere der du konfigurerer VMene igjennom SSH :-)

 

Bare spør om du lurer på noko meir. Eg bruker dette idag for å spinne opp fleire lab maskiner ferdig konfigurert med cloud-init.

Endret av siDDis
Lenke til kommentar

Ser nå at proxmox ikke har support for Ubuntu, da det bygger på debian. Jeg er rimelig redd for å fucke opp denne serveren, for det ligger mye data på den jeg ikke vil miste, og jeg er ikke noe mester i linux generelt når det ikke fungerer som det skal. 

 

Om du kan hjelpe meg step by step for å få dette til å gå, så hadde jeg blitt veldig glad. Å sette opp 2 virtuelle maskiner, en med Ubuntu og en med windows server er målet mitt. Jeg har ip adresser, dette må også settes opp. 

Endret av Khazaa
Lenke til kommentar

Jeg regner med de er allerede satt opp? Og da må du passe NIC'et til VM'et, akkurat det har jeg ikke gjort før.

 

Uansett om du følger installasjonen på linken jeg skrev tidligere så er det flere detaljer der.

 

Du skal bare i første omgang installere KVM, så kan du bruke virt-manager til å lage VM'er og tilpasse nettverket. Det finner du vell ut av?

Lenke til kommentar

Jeg regner med de er allerede satt opp? Og da må du passe NIC'et til VM'et, akkurat det har jeg ikke gjort før.

 

Uansett om du følger installasjonen på linken jeg skrev tidligere så er det flere detaljer der.

 

Du skal bare i første omgang installere KVM, så kan du bruke virt-manager til å lage VM'er og tilpasse nettverket. Det finner du vell ut av?

 

Har ikke satt opp ip adressene enda, men det skal ikke være noe problem, det har jeg gjort før mange ganger i proxmox.

Lenke til kommentar

Etter litt prøving og feiling fikk jeg til å sette opp en vps med virtualizor på denne serveren, men det skapte en shitload med feilmeldinger og random krasj av server som krevde hardware reset gang på gang på gang. Så jeg fjernet det igjen. Står med andre ord på bar bakke. Har ikke peiling på hva som gjorde at serveren døde med gjevne mellomrom, men det gjorde den altså. Den går som normalt når alle pakkene jeg har installert er fjernet med apt-get remove og alle mapper er slettet. 

Lenke til kommentar

Altså, eg kjenner ikkje til virtualizor. Men Virt-Manager er ikkje vanskeleg, her er ein 3 minutter video

 

Han installerer KVM på sin egen maskin, men opplegget er det samme, du installerer virt-daemon på serveren, også bruker du virt-manager med SSH mot den serveren.

Lenke til kommentar

Har forsøkt det også, det endte opp med at den ikke bootet engang. Gikk inn via rescue mode og fjernet det igjen, og da fyret den opp. 

 

Jeg flytter alt over til virtuelle maskiner på en annen host. Det å kjøre ting i root på linux er tydelig noe jeg ikke har nok peiling på til å gjøre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...