Gå til innhold

MVA-registrering ENK - Budsjettert Omsetting


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk! :) 

 

Jeg har holdt på med MVA-registrering i noen timer nå, og etter intens googling sliter jeg med å forstå eksakt hva som menes med det ene punktet under "budsjettert omsetting" i mva-registeringen. 

 

Har du budsjettert med årlig avgiftspliktig omsetning eller uttak etter 
at beløpsgrensen er nådd?

Oppgi hvor stor del av den budsjetterte omsetningen første år som du forventer vil være avgiftspliktig. Dette er omsetning som i sin helhet er avgiftspliktig. Det vil si all omsetning av varer og tjenester som ikke er fritatt fra utgående merverdiavgift eller unntatt fra merverdiavgiftsloven.

 

Jeg forstår at jeg her skal skrive summen av faktura som angår vanlig avgiftsområde. Men hva menes med "første år"? Jeg tolker dette som første kalenderår, men jeg oversteg ikke 50.000 i løpet av denne perioden. Spør de om omsetningen inntil de 50,000, eventuell omsetting over denne summen, eller fram til slutten av kalenderåret? 

 

Dersom det hjelper, så startet jeg virksomheten 28.02.17, og passerte beløpsgrensen 21.03.18. (Ja, jeg er langt på overtid med registreringen, trodde det var kalenderår og ikke 12 måneder). 

 

På forhånd, tusen hjertelig takk for alle bidrag!  :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere har helt rett, takk for god hjelp :) 

 

Da jeg var litt usikker i flere av feltene, "viftet jeg med det hvite flagget" og satt meg ned en halvtime med en rekneskapsfører. Kan forøvrig sterkt anbefale det til de som er i lignende situasjoner  :w00t: Det var helt uvurderlig å endelig få svar på alle ting man lurer litt på når det gjelder bedriftsstyring og økonomi!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...