Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fotobokser


Kebab GUD

Anbefalte innlegg

Ja det stemmer det Kavroom. Det er et forøvrig et ganske dyrt Nikon speilreflekskamera de bruker. Tror det var F4. Ettersom filem ikke tar mer en 40(?) bilder stiller de grensen ganske høyt. Tror man må kjøre i 92 kmt/ for å bli tatt når boksen står i 80 sone. Og det er etter at sikkerhetsmarginer er trukket fra. Så man kan ha en reell fart på ca 96 km/t før boksen utløser.

Men grensene varierer litt etter hvor mange de tar. På "verstingveiene" er grensene ganske høye men på plasser der fartene er lavere men det likevel har vært mange ulykker er grensene lavere. Slik har jeg forstått det iaffall.

I tillegg har Vegvesenet problemet med at de bare har et begrenset antall kameraer. Dette gjør at mer enn halvparten av boksene i Bergen til enhver tid er tomme. Så den tiden en boks har både kamera og film er mindre enn 20%.

 

 

Og omleggingen til digitale bokser går veldig treigt på Vestlandet. I Bergen er det vistnok bare 3-4 digitale bokser. Problemet er at det må legges ned kabler for overføring og dette tar tid/er dyrt.

Men når man først får opp de digatale boksene kommer inntektene på dette området til å eksplodere ettersom dekningen blir mye høyere og man kan sette grensen for hvem man tar lavere. Vil tro at med den utviklingen man har i anttall bokser, det vil snart være 600 bokser i Norge, så kan staten håve inn en mrd. på dette området innen 3-4 år.

 

 

stine_:

Det er vanskelig å rettferdiggjøre å kjøre for fort, men tror mange gjør det fordi det er gøy/kjedelig å kjøre sakte ikke fordi de ønsker å spare noen minutter.

Og dersom man ikke tar helt av men "bare" ligger noen kilometer over grensen samtidig som man er konsentrert mens man kjører øker ikke risikoen så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde det var politiet som eide kameraene...

Datatilsynet hadde en grense for en stund siden på maks to aktive kameraer per kommune. Dette begrenset knipsingen en del før i tiden. Denne begrensningen er tydeligvis opphevet eller økt nå.

 

Kabler finnes ut til boksene allerede (de boksene som står ved siden av kablene i vegbanen). Vegdirektoratet henter jo jevnlig ned statistikk fra dem. Rart at sjonkel ikke leier kapasitet på disse.

 

Uansett har ikke politiet kapasitet til å håndtere de bildene som produseres slik det er i dag. Må vel gjøre noe der først.

I 1994 ble rundt 50% av de som ble fotografert bøtelagt.

 

Ellers må jeg si meg enig med stine__ når det gjelder fart. Særlig om en ikke er vant til å kjøre den strekningen. Kjør fort på bane, ikke i trafikken.

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvem som eier kameraene, men denne slektningen av meg var iafall med på å montere/justere ved et par annledninger.

Da (for to år siden) mener jeg å huske at det var 4 stk. aktive kamera i Bergen. Men totalt var det mange flere men det var alltid noen til reperasjon service etter hærværk og feil.

Synes det er bra at Datatilsynet er litt strenge her og passer på at vi ikke utvikler oss totalt til et overvåkningssamfunn.

 

Tror ikke det var kapasitet på disse, forholdsvis gamle, kablene til å håndtere overføring av bilder.

 

Ja, med en fremtidig kraftig økning av antallet bilder er det vel på bildebehandling flaskehalsen ligger. Og med flere bilder øker vel antallet klager proposjonalt.

Med leiebiler som blir knipset sliter man med å få krevd inn penger ettersom Datatilsynet har lagt ned forbud mot at leiebilfirmaene gir ut personopplysninger uten skriftlig behandling (og mulig rettsgodkjennelse, er ikke helt sikker). Det er også ofte vanskelig å få inn penger fra utlendinger.

 

Men det er vel bare et tidsspørsmål før en eller annen driftig byråkrat eller kontrollsyk politiker foreslår at Politiet skal får en hviss andel eller prosenter av penger som blir krevd inn for å løse "problemet" med ressursproblemer hos politiet.

Ikke det at politiet muligens trenger penger, men synes det blir litt for gale dersom politiet skal arbeide på akkord.

Lenke til kommentar
Har hørt om en spray man sprayer på skiltet slik at fotoboksen bare får refleksjon av blitzen når den tar bilde. Er umulig å oppdage også siden den er gjennomsiktig.

 

Mulig dette bare er noe jeg har drømt, men er ganske sikker på å ha sett en slik spray til salgs på qxl.no

Stemmer det. Jobbet med en svenske som fortalte meg dette. Får kjøpt en slik boks i Sverige, pris husker jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
E6 Oslo-Hamar tror jeg er rimlig boksefri, måtte i såtilfelle være rundt Mindesund-Stange strekke de er plassert. Dessverre er dette bare basert på eget hode, så det er fullt mulig at det ikke stemmer.

 

Edit: hvis du prøver å unngå å bli tatt av boksene så finnes det et annet alternativ: kjør raskere enn 270km/h :p

Holder det lissom med 270? trodde lysets hastighet gikk på over 300 000km i sekundet.

Utløseren er ikke så treg, men det er jo bare å prøve. du merker om det blinker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Litt seint å komme med, men tar jeg ikke feil fra de siste prøvene som ble tatt var det først ved 270 km/t bildene som ble tatt ble "utydelige"... altså, fortsatt lesbare...

 

Dermed tror jeg pengene du bruker på en bil som klarer det er kjapt spart inn med boten.

det var vel den nest siste hvor de ble fussy men fortsatt lesbare ..

 

må finne det frem :p

 

begyner å bli usikker her

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor ikke reise en halvtime tidligere, og heller kjøre pent? :idea:

Da får du garantert ingen bot, du sparer litt bensin (vel?), og sjansen for å skade eller drepe noen, minsker betraktelig :)

Fordi tid er penger og penger er alt. Jeg ville med glede betalt et par fartsbøter i året for å kunne sove en halvtime ekstra om morgenen.

Lenke til kommentar

Noen som vet om fotoboksen dekker begge feltene? Altså om det er sensorer begge steder, og om de kan skille hvilke bil som kjører for fort hvis to stk er på samme sted og blir blitzet?

 

Jeg tror også at på Vestlandet måles bare bilen 5-10 meter før selve boksen med sensorer i bakken. Pleier ikke holde mindre enn 90 i 80-sonen når jeg kjører forbi boksene, og har aldri blitt tatt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

før trudde jeg at hvis man kjørte i venstre fila forbi boksene så blei man ikke tatt bilde av... men etter at jeg var på vegvesenet og så noen bilder fra fotoboksene (forresten av en moped i 90 km/t i 50 sona) så så vi fort at det ikke hjalp å kjøre i venstre fila forbi boksene... :)

Men kjekt med moped er at de ikke har skilt foran...

Lenke til kommentar
E6 Oslo-Hamar tror jeg er rimlig boksefri, måtte i såtilfelle være rundt Mindesund-Stange strekke de er plassert. Dessverre er dette bare basert på eget hode, så det er fullt mulig at det ikke stemmer.

 

Edit: hvis du prøver å unngå å bli tatt av boksene så finnes det et annet alternativ: kjør raskere enn 270km/h :p

Holder det lissom med 270? trodde lysets hastighet gikk på over 300 000km i sekundet.

Utløseren er ikke så treg, men det er jo bare å prøve. du merker om det blinker.

det vil alltid være litt forsinkelse, minimalt, men nok til at det er mulig å kjøre fortere enn det klarer å ta bilde av...

 

er ikke sikker med fotoboksene, men bomringen i oslo bruker en eller annen form for ir lys, altså du merker det ikke, men den tar bilde av ALLE biler som passerer.

 

Men topgear har ikke hatt noen versting amerikaner om de ikke dro over 270..... :p

 

Har selv tenkt på det med gps, bare veldig kjedelig om det er kommet opp en ny boks... :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
de testa det på Topgear (med de brittiske boksene da) en versting Amerikaner og Skyline holdt ikke .. måtte Itaiensk-stål til for å slå den

Men så står de engelske boksene slik at de tar bilde av bilen bakfra. Det gir både kameratet lengre tid å reagere, pluss at zoomingen muligens blir annerledes.

Tipper at de norske boksene ikke tåler slik fart før de ikke klarer å bra bilder.

 

Har noen rykter om at de norske ikke klarer mer enn 180kmt, men om det stemmer har jeg ikke peiling på...

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke reise en halvtime tidligere, og heller kjøre pent?  :idea:

Da får du garantert ingen bot, du sparer litt bensin (vel?), og sjansen for å skade eller drepe noen, minsker betraktelig :)

det er IKKE farten som dreper! Det er føreren!

Man kjører da ikke fortere enn at man vet man har kontroll. Det er den eneste grunnen til at jeg så langt ikke har vært i noen ulykker, kjører ikke over evne på andre steder enn parkeringsplasser når jeg og en del andre driver å leker litt...

Dette tar jeg som en selvfølge, over de såkalte grensene er en ting, over evne er idioti!

 

Men skal du kjøre grisefort så kan du vel like gjerne kjøre om natta, nesten ingen biler(sannsynligheten for at du(om du kjører over evne) blir inblandet i en ulykke er mye mindre..) og ikke noe purk(stort sett da, utenom når du nærmer deg oslo... :green:

 

 

 

btw. om boksene står som i england så vil en del scooter folk få seg stygge overraskelser i postkassa, oops 90 i 50sone, scooter max 45= bråk pga. trimming... :cool:

Endret av chma
Lenke til kommentar
de testa det på Topgear (med de brittiske boksene da) en versting Amerikaner og Skyline holdt ikke .. måtte Itaiensk-stål til for å slå den

Tror de testet med en vanlig bil og en CL? 55 AMG.. (toppfart begrenset til 250 km/t) ingen av disse kom unna, selv om mercen var nær. De klarte det derimot med en TVR.

 

Engelske fotobokser tar bildet bakfra, og har derfor mye større område å fotografere bilen på.

 

Det som er morsomt med fotobokser på landeveien er at de typisk er plassert på forbikjørings-strekninger, noe som tvinger deg til å ligge bak den lokale bonden enda litt lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...