Gå til innhold

Slik får spillfirmaer barna dine til å gamble


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lootbox er helt greit så lenge man bruker en falsk valuta som kun er tilgjengelig i spillet og som kan inntjenes ved gjennom å spille.

 

Tjener man 100 'credits' ved å spille i en time og en lootbox koster 100 'credits' så er i utgangspunktet ikke det ett problem. Som regel vil slik valuta ta tid å spare opp og eneste muligheten til å få mer er å spille mer eller bli bedre. Dermed begrenser denne valutaen seg gjennom tidsforbruk. Man kan rett og slett ikke tjene mer enn X credits per time man spiller, og man taper ikke penger på dette (med mindre man gir opp jobben for å spille, men da er det noen vesentlige andre ting som også må addresseres og ikke bare gambling i spillene).

 

Problemet oppstår når man kan bruke ekte valuta for å kjøpe enten lootbox, eller valuta i spillene (f.eks credits) som man deretter bruker på lootbox'er. Prisen på disse er som regel lav, f.eks 50 cents eller 1$. Men det som skjer er jo at man selvsagt ikke vinner de sjeldne prisene som man har 1 til 1000 sjanse for å vinne. Så da kjøper man mer, og mer, og mer... og i løpet av noen dager, eller en uke, har 1$ plutselig blitt 200$.

 

Nettopp det er også noe av trikset, eller skal vi si en av fellene, med disse lootbox'ene. Engangs-prisen er så lav at det ikke er merkbart. Man tenker "det er jo bare 5 kroner." eller "det er jo bare en tier". Men det som skjer er jo at man sier det hver gang man gjør ett enkelt kjøp og ikke ser hvor mye man faktisk bruker samlet sett.

 

Personlig har jeg ingenting imot lootbox'er så lenge disse kun kan kjøpes gjennom falsk valuta som man kun tjener opp gjennom å spille. Da er det ingen ekte valuta som går tapt og det eneste som må kontrollers er tidsforbruket til ungene (noe som definitivt og utelukkende er ansvaret til foreldrene).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Spillforsker og psykolog Rune Mentzoni ved Universitetet i Bergen brukt 31500 kroner på 651 kortpakker i «FIFA Ultimate Team» - det for å samle data om mekanikkene og bidra med kunnskap inn i et ekspertråd. Han har katalogisert alle kortene sammen med verdi på kortet og kan konkludere med at man får igjen rundt 50 prosent av verdiene man bruker, hvor verdien er basert på «FIFA» sitt eget interne overgangssystem og såkalte FIFA Coins.

 

Det mest bemerkelsesverdige er kanskje imidlertid at Mentzoni ikke fikk noen av de ni gjeveste kortene i «FIFA»-stallen – typisk Cristiano Ronaldo eller Lionel Messi (kort med over 90 i rating). Han fikk heller ingen såkalte legend-kort."

fra pressfire.no

 

Ganske bra oppsummert på reddit også der Rune Mentzoni har postet under #fifa https://www.reddit.com/r/FIFA/comments/8nj3z6/fut_pack_opening_research_project_3800_later/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tror nok at gambling var et større problem blandt unge før i tiden..

f.eks. i texas i cowboy tiden og sånn

 

men det er nok mange spill som egentlig skulle vært forbudt siden det bare er Norsk tipping og Norsk Rikstoto som har lov til å drive med gambling i norge.

 

det er ikke noe forskjell å kjøpe en kode i et spill for å kanskje få en gevinst og å kjøpe en lottokupung i butikken med en kode på for å kanskje få en gevnist..

Lenke til kommentar

Merkelig at gambling i spill rettet mot barn er så utberdt og vanskelig å få kvittet seg med.

 

Legg inn totalfobud på alt av lootboxer er min mening.

 

lol.. det går dessverre ikke an å forby noe slikt selv om vi prøver x-D

 

vi kan ikke forby noen å lage en tegning..

 

Det er ikke å anse som gambling med mindre man betaler norske kroner for de, eller dollar, rubler osv.

 

Hvis man oppdager et spill hvor man kan betale norske kroner for å gamble så skulle man kunnet ringe til politiet å tipse de.. Slik man kan med annen gambling..

 

Men da er det nok spillerne som synder og ikke de som laget spillet.

Lenke til kommentar

Lootbox er helt greit så lenge man bruker en falsk valuta som kun er tilgjengelig i spillet og som kan inntjenes ved gjennom å spille.

 

Tjener man 100 'credits' ved å spille i en time og en lootbox koster 100 'credits' så er i utgangspunktet ikke det ett problem. Som regel vil slik valuta ta tid å spare opp og eneste muligheten til å få mer er å spille mer eller bli bedre. Dermed begrenser denne valutaen seg gjennom tidsforbruk. Man kan rett og slett ikke tjene mer enn X credits per time man spiller, og man taper ikke penger på dette (med mindre man gir opp jobben for å spille, men da er det noen vesentlige andre ting som også må addresseres og ikke bare gambling i spillene).

 

Problemet oppstår når man kan bruke ekte valuta for å kjøpe enten lootbox, eller valuta i spillene (f.eks credits) som man deretter bruker på lootbox'er. Prisen på disse er som regel lav, f.eks 50 cents eller 1$. Men det som skjer er jo at man selvsagt ikke vinner de sjeldne prisene som man har 1 til 1000 sjanse for å vinne. Så da kjøper man mer, og mer, og mer... og i løpet av noen dager, eller en uke, har 1$ plutselig blitt 200$.

 

Nettopp det er også noe av trikset, eller skal vi si en av fellene, med disse lootbox'ene. Engangs-prisen er så lav at det ikke er merkbart. Man tenker "det er jo bare 5 kroner." eller "det er jo bare en tier". Men det som skjer er jo at man sier det hver gang man gjør ett enkelt kjøp og ikke ser hvor mye man faktisk bruker samlet sett.

 

Personlig har jeg ingenting imot lootbox'er så lenge disse kun kan kjøpes gjennom falsk valuta som man kun tjener opp gjennom å spille. Da er det ingen ekte valuta som går tapt og det eneste som må kontrollers er tidsforbruket til ungene (noe som definitivt og utelukkende er ansvaret til foreldrene).

 

Ser poenget ditt, men som gamer og far vil jeg ha vekk dritten fra alt av spill. Gambling er bedre når det er falke penger det er snakk om men det er fremderles gambling...

 

Gi oss heller mulighet til å kjøpe det vi faktisk vil ha for enten ekte eller ingame penger!

 

 

lol.. det går dessverre ikke an å forby noe slikt selv om vi prøver x-D

 

vi kan ikke forby noen å lage en tegning..

 

Det er ikke å anse som gambling med mindre man betaler norske kroner for de, eller dollar, rubler osv.

 

Hvis man oppdager et spill hvor man kan betale norske kroner for å gamble så skulle man kunnet ringe til politiet å tipse de.. Slik man kan med annen gambling..

 

Men da er det nok spillerne som synder og ikke de som laget spillet.

 

 

Du har helt rett at hverken jeg eller du kan forby noe som helst, men vi kan påvirke med å faktisk ha et standpunkt og stå for det. Er vi åpen om det og la vær å kjøpe spill så får dette konsekvenser og det ser vi jo i dag.

 

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor enkelte forsvarer lootboxer? Nevn et spill hvor det er bedre med dette forferdelige systemet enn å kunne ha mulighet til å kjøpe det man vil ha?

 

Eneste grunnen til at lootboxer er en greie er fordi at de tjener så mye mer på denne salgs modellen enn noen annen modell nettop fordi vi må kjøpe mange bokser for å få det vi vil ha.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

 

Jeg klarer ikke å forstå hvorfor enkelte forsvarer lootboxer? Nevn et spill hvor det er bedre med dette forferdelige systemet enn å kunne ha mulighet til å kjøpe det man vil ha?

 

Eneste grunnen til at lootboxer er en greie er fordi at de tjener så mye mer på denne salgs modellen enn noen annen modell nettop fordi vi må kjøpe mange bokser for å få det vi vil ha.

 

Jeg er ikke for lootboxer som kan kjøpes for ekte valuta, f.eks Norske Kroner eller USD.

 

Det loot-boxer gir i spill er en form for belønning og/eller utvikling i spillet.

 

Fra gammelt av husker jeg godt av vi spilte flere spill mot hverandre uten at det fantes noen form for utvikling (bedre våpen, andre kostymer, nye egenskaper osv). Det handlet kun om å vinne og når runden var over så startet man på en ny. Utviklingen var kun hvordan du personlig ble bedre i spillet jo mer du spilte.

 

Men idag er det veldig mye fokus på at alt man gjør i spill må ha en eller annen form for belønning som følger med ('instant gratification' brukes ofte for å definere nettopp dette). Å vinne en lootbox etter en runde, eller 2 hvis du vinner gir spillere en motivasjon til å spille, og da er ikke skrittet langt fra å gi spillere muligheten til å kjøpe lootboxes slik at utvikleren av spillet tjener mer penger.

 

For min del hadde det vært bedre om forskjellige typer utstyr, kostymer og slikt ble låst opp basert på hvordan man spilte. F.eks har du vunnet 10 kamper med en spesifikk karakter så låser du opp ett spesielt våpen eller kostyme. På denne måten vil fokuset være på å bli bedre som spiller, eller å konsentrere deg om å fullføre oppgaver, istedenfor å kun få tilfeldige lootboxer på slutten med tilfeldige belønninger... og når du ikke får dem du vil ha, så bruker du 1000,- på å kjøpe nok bokser til at du får det du var ute etter.

Lenke til kommentar

Tull og tøys!! Lootbox gir ikke noen form for belønning utenom alt du ikke trenger og vil ha. Jeg kunne spille TF2 i mange timer pr dag før hattene kom. Gameplay var i fokus, samme med Battle field 2. 

 

Dropp lootboxer, og infør en valutta som vi kan kjøpe for ekte penger og så veksle inn i det vi vil ha. 

 

Om lootboxer er det som motiverer folk å spille så er det noe galt med gameplay! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...