Gå til innhold

Nytilføring Heimevernet


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har såklart blitt innkalt til 1 dags Nytilføring i HV-08 i Sandes. Jeg har forstått at man får utstyr og våpen til å ha hjemme til fremtidige øvelser, men utover det er informasjonen litt mangelfull.

 

Hva nøyaktig skjer i løpet av denne dagen? Er det løpstester? Skyting? Undervisning? Noe spesielt jeg må ha med?

 

Noen som har vært gjennom det og kan utdype? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er noen år siden jeg var på det, men det var i all hovedsak info og utlevering av utstyr.

Løpetest eller andre fysiske tester har jeg aldri hørt at HV har, ikke er det noe poeng å ha slikt heller. Hadde man blitt kastet ut med for dårlig resultat hadde nok resultatet vist skremmende dårlig helse ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Haha, har hørt man virkelig skal ha dårlig helse for å slippe HV - de sikter ikke særlig høyt visstnok..

 

Men på øvelsene, hva er opplegget? Hva slags rolle har man på disse øvelsene?

 

Det kommer dessverre litt an på offiserer som har ansvaret for øvelsen.

 

Første året jeg var der var noe dølt da de gjorde som de alltid gjorde samtidig som vi hadde ferdighets trening. Man ble flink på det man egentlig var satt til, men mye stridserfaring utenfor området var nok litt ehh.

 

I fjor hadde distriktet gjort grep, det er hyret inn tidligere operatører fra FSK som mentorer samt at flere av de som har lang fartstid i innsats(noen har utenlandstjeneste etc.) også kom som mentorer. På den øvelsen gikk det i 100 fra de menige kom inn på fredag til de ble dimittert på mandagen. Bare troppen vår skjøt nærmere 10 000 rødfis på et par dager og vi greide bare å bemanne et MG lag av to. Da brukte vi ikke mye rødfis de første dagene. Samt mye knallskudd, røykgranater etc.

 

Da var det alt fra angrep på objekt, observering over natta, veisperringer, ble tatt i bakhold. Mye ild og bevegelse trening veldig morro og nødvendig å trene på.

 

En av områdene ble så gode at de fikk trene ild og bevegelse med skarpt.

 

Men igjen HV er i en omstilling og i vårt distrikt er iallefall tanken at det ikke skal være mer dødtid enn nødvendig. Hvordan det er hos andre er jo en annen ting det er jo dessverre mange offiserer/befal som er like interessert i å være der som resten, og øvelsene blir jo dermed så som så istedet for å tenke at når man er der så får man gjøre det beste ut av det.

Endret av Zimmerh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får jeg sp

 

Det kommer dessverre litt an på offiserer som har ansvaret for øvelsen.

 

Første året jeg var der var noe dølt da de gjorde som de alltid gjorde samtidig som vi hadde ferdighets trening. Man ble flink på det man egentlig var satt til, men mye stridserfaring utenfor området var nok litt ehh.

 

I fjor hadde distriktet gjort grep, det er hyret inn tidligere operatører fra FSK som mentorer samt at flere av de som har lang fartstid i innsats(noen har utenlandstjeneste etc.) også kom som mentorer. På den øvelsen gikk det i 100 fra de menige kom inn på fredag til de ble dimittert på mandagen. Bare troppen vår skjøt nærmere 10 000 rødfis på et par dager og vi greide bare å bemanne et MG lag av to. Da brukte vi ikke mye rødfis de første dagene. Samt mye knallskudd, røykgranater etc.

 

Da var det alt fra angrep på objekt, observering over natta, veisperringer, ble tatt i bakhold. Mye ild og bevegelse trening veldig morro og nødvendig å trene på.

 

En av områdene ble så gode at de fikk trene ild og bevegelse med skarpt.

 

Men igjen HV er i en omstilling og i vårt distrikt er iallefall tanken at det ikke skal være mer dødtid enn nødvendig. Hvordan det er hos andre er jo en annen ting det er jo dessverre mange offiserer/befal som er like interessert i å være der som resten, og øvelsene blir jo dermed så som så istedet for å tenke at når man er der så får man gjøre det beste ut av det.

Får jeg spørre hvilken HV dette er snakk om?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har såklart blitt innkalt til 1 dags Nytilføring i HV-08 i Sandes.

På en dag er det neppe veldig mye mer enn utlevering og mønstring av utstyr man får gjort, sammen med en dose ventetjeneste...

 

Den gang jeg var på NY-PE-øvelse (for leeeenge siden...) var det fire dager, derav en hel med skyting (inkludert filmskytebane/ TIM), og ellers oppfriskning av generelle enkeltmannsferdigheter. Du blir ikke plassert i ordinær tjenestestilling (med mer konkrete arbeidsoppgaver) før på neste øvelse, når du møter sammen med dem du skal tjenestegjøre med/hos resten av HV-karrieren; på NY-PE/oppkledning er dere en hel gjeng med bare nytilførte fra flere forskjellige områder, og du kommer sannsynligvis aldri til å møte de fleste av dem igjen -med mindre dere er fra samme sted i distriktet, og altså havner i samme HV-område etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...