Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mellomtung - Verdt det?


Anbefalte innlegg

Så nå er tiden her hvor jeg begynner med bil lappen.

Får selve lappen betalt men bil og div må jeg betale selv.

 

Så da er tanken, er Mellomtung verdt å skaffe som 18-åring?

Kjører da moped nå, og tenker det må være utrolig kjedelig å ikke ha 2-hjuling på en varm sommerdag.

 

Så da er egentelig valget mellom å kjøpe bil eller mellomtung, får lånt bil men er ikke akkurat det samme :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er spørsmålet enten eller?  Lappen på Bil eller MC mellomtung klasse? Eller er spørsmålet om du skal ta begge deler? :)

 

Ellers er jo fordelen med å ha A2 lappen (Mellomtung klasse på MC) at du kan ta A lappen (tung MC) 2 år senere, og slipper å vente til fylte 24 år... 

Lenke til kommentar

Tja, har bil jeg kan låne, men det er jo aldri garantier at jeg har bil hver eneste morgen og kveld på vinteren.

Spørs litt ann på hva som skjer nå men familien kjøpte akkurat en bil nå som går til ekstrabil (som videre til søstra mi snart så til meg).

Usikker når men da ville jeg jo gå helt inn for MC.

Lenke til kommentar

Er spørsmålet enten eller?  Lappen på Bil eller MC mellomtung klasse? Eller er spørsmålet om du skal ta begge deler? :)

 

Ellers er jo fordelen med å ha A2 lappen (Mellomtung klasse på MC) at du kan ta A lappen (tung MC) 2 år senere, og slipper å vente til fylte 24 år... 

faktisk så trenger du bare et tung mc kurs og får tunglappen uten oppkjøring etter 2 år når kurset er gjennomført. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Personlig ville jeg i din situasjon prioritert bilen, for da er du mobil hele året. Mellomtung er en fin måte å starte MC-livet på. Å gå rett på en racingsykkel med over 100hk som nybegynner resulterer ofte i at man ikke blir komfortabel nok til å kjøre selvsikkert og utnytte sykkelen godt. Det var hvertfall beskjeden jeg fikk når jeg tok tunglappen for snart 10 år siden, og når jeg ser tilbake på det er jeg glad for at jeg startet med en "snill" sykkel.

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg i din situasjon prioritert bilen, for da er du mobil hele året. Mellomtung er en fin måte å starte MC-livet på. Å gå rett på en racingsykkel med over 100hk som nybegynner resulterer ofte i at man ikke blir komfortabel nok til å kjøre selvsikkert og utnytte sykkelen godt. Det var hvertfall beskjeden jeg fikk når jeg tok tunglappen for snart 10 år siden, og når jeg ser tilbake på det er jeg glad for at jeg startet med en "snill" sykkel.

Det der er jeg faktisk litt enig i. Man blir nok tryggere på seg selv når man starter i det små hvor man faktisk klarer å håndtere kreftene, for så og øke gradvis når man blir varm i trøya. 

 

Som fersk vil man aldri klare å temme en sykkel med 200 gamp og faktisk tror jeg man blir for "redd" til å utnytte sykkelen. 

Lenke til kommentar

Det der er jeg faktisk litt enig i. Man blir nok tryggere på seg selv når man starter i det små hvor man faktisk klarer å håndtere kreftene, for så og øke gradvis når man blir varm i trøya. 

 

Som fersk vil man aldri klare å temme en sykkel med 200 gamp og faktisk tror jeg man blir for "redd" til å utnytte sykkelen. 

Nettopp. Og en motorsyklist som blir "redd" når det står på, er en farlig motorsyklist.

Lenke til kommentar

Det som er litt av problemet, er at når man som sylfersk motorsyklist setter seg på en sykkel for første gang og drar av gårde med 200 gamp, så er man jo litt i overkant nyskjerrig på hvor mye krefter dette er og hvordan det føles etc. Når man begynner å teste noe slikt (selv om det bare er for en gangs skyld) så kan det skje mye galt.

 

Hadde jeg satt meg på sykkelen jeg har i dag fra dag en med mc lappen, så hadde jeg endt i en ulykke, garantert. Alt for lite kunnskap i forhold til kreftene man har. Er man litt nyskjerrig i tillegg så blir dette fort oppskriften på et heller dårlig utfall.

 

Begynn med noe billig og ikke så alt for heftig. Den kjipeste sykkelen vil uansett virke som en rakett i forhold til det meste man er vant til fra bilverdenen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...