Gå til innhold

Den norske skipsdesignerens glassfiberhytter skal lokke turister ut i norsk natur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd det eneste turistene vil se er vindmøller om «miljøvernerne» får viljen sin.

Tja. er nok enklere og få dispensasjon for bygging av vindmølleparker en og sette opp enkeltstående "hytter" i hytt og pine langs kysten, ved turistattraksjoner og i fjellet, med forbeholdt om at en kommuneansatt får noen fordeler ved å fikse lokasjoner da, eller massiv lobbyvirksomhet.

 

Så kan tenke meg at blir disse billige nok vil vi nok se disse poppe opp på turistovernattingstedene i det ganske land.

Lenke til kommentar

Og hva blir prisen per natt? Om det ikke er noe hvermannsen får råd til og de kun okkuperes av styrtrike kinesere vil det ikke bli like populært hos lokalpolitikerne. Arbeidsplasser blir det også minimalt av, konstruksjonen er superenkel og krever sikkert minimalt av renhold og vedlikeholdsarbeid. God butikk for eiger da.

Lenke til kommentar

"Hytte" "High end" "eksklusiv opplevelse" - Med den skisserte innredningen virker det som "celle" er en mer passende beskrivelse.

 

Over fra estetikk til teknikk. Beskrivelsen av glassfiber som et materiale som skal tåle all slags vær høres ut som de har tenkt til å ha fuktsperra (glassfiberen) utenfor isolasjonssjiktet. Det er å be om fuktproblemer. Dersom det er snakk om sandwich med forseglet isolasjon i midten så får man fort fuktproblemer i skjøtene og diffusjon som gjør at man må pumpe nytt vakuum i sandwitchen ofte. Det er en grunn til at for eksempel fryserom-sandwich har stålvegger og ikke glassfiber.

 

Misforstå meg rett, jeg er positiv til spenstig arkitektur i fjellheimen, og har sett mange flotte hytter i naturmaterialer og glass, men jeg får ikke på langt nær den samme godfølelsen av denne sorte plastboksen. Hadde jeg sittet på pengesekken her ville jeg forventet noe ganske annerledes.

Lenke til kommentar

Tja, ideen er ikke ny.

Futuro-hyttene kom i slutten av 60tallet og mange av de lever i beste velgående den dag i dag, så glassfiber er et materiale med lang levetid og bortimot vedlikeholdsfritt.

 

Så lenge glassfiber med kjernemateriale er en tett konstruksjon uten luftlommer vil det ikke komme fuktighet til "m/forbeholdt om oppbevaring konstant i vann siden toppcoat/gelcoat kan trekke til seg vann over tid".

 

Men utifra det jeg kan lese er det en helt normal produksjon av vakuum-bagget plater som i etterkant blir til-skjært i riktige størrelse og sannsynligvis sammenføyd med egen designet hjørne/kantbeslag.

 

Egentlig kan de bare finne en produsent som lager lettcontainere og bestille ønsket mengde plater fra de og bearbeide dem i en cnc-maskin til riktige mål.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...