Gå til innhold

Jobb som styrmann/kaptein på yacht


Anbefalte innlegg

Hei, er det vanskelig å bli få jobb som dette på yacht etter endt studie og kadettid på havet? Vet at jeg etter 3 år med nautikk og 1 år som  kadett får sertifikat klasse 3, da kan jeg vel være styrmann på yacht? Ønsker å komme meg fort opp i gradene, har noen noe informasjon rundt disse yrkene når det kommer til yachting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke yatch er noe særlig til karriærevei. Tenker du da på fritidsyatcher registrert i Panama og andre skatteparadis?
Mannskapene her jobber vel nesten på dugnad etter norsk standard å regne. Utenlandsk og billig arbeidskraft uten noe særlig rettigheter eller pensjonsoppsparing.

Mannskapene er ofte unge, og de jobber vel så mye for opplevelsen som for lønna. De får jo seile jorda rundt, og oppleve flotte luksuriøse havnebyer. Samtidig får de gratis kost og losji. Eieren er sjelden om bord. Kommer som regel med fly og blir et par netter om bord før han forsvinner igjen og yatchen seiler videre.

Sikkert perfekt hvis du er i 20-årene og vil oppleve verden. Men neppe attraktivt karriærevalg. Sats heller på noe innen skipsfart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror ikke yatch er noe særlig til karriærevei. Tenker du da på fritidsyatcher registrert i Panama og andre skatteparadis?

Mannskapene her jobber vel nesten på dugnad etter norsk standard å regne. Utenlandsk og billig arbeidskraft uten noe særlig rettigheter eller pensjonsoppsparing.

 

Mannskapene er ofte unge, og de jobber vel så mye for opplevelsen som for lønna. De får jo seile jorda rundt, og oppleve flotte luksuriøse havnebyer. Samtidig får de gratis kost og losji. Eieren er sjelden om bord. Kommer som regel med fly og blir et par netter om bord før han forsvinner igjen og yatchen seiler videre.

 

Sikkert perfekt hvis du er i 20-årene og vil oppleve verden. Men neppe attraktivt karriærevalg. Sats heller på noe innen skipsfart.

Hmm interessant. Har hørt at det er svært bra å være kaptein/styrmann på yacht, spesielt megayachter som har rike privatpersoner som eier. Så en video av en kaptein som jobbet på en 60 fots og han sa man tjener normalt $1000 per fot. Ellers har jeg sett at man kan komme opp i $300000 i året. Tror det kan være en veldig fin jobb, da jeg kan oppleve nye steder og tjene veldig god lønn.

Lenke til kommentar

Du må nok bli kaptein/styrmann på andre båtar fyrst, og deretter få jobb på yacht med slik lønn dersom du har utpeikt deg særskilt.

 

Det er ingen som betalar slike summar for ein vanlig kaptein med normal kompetanse. Men ein erfaren kaptein som ikkje sladdrer til kjendispressen kan det fort bli verdt å betale ekstra mykje for.

 

 

Markedet er uansett tynt i Norge, dei fleste som har yacht i Norge har yachten enten fortøyd heile året, eller leiger inn mannskap for kvar enkelt transportoppdrag.

Lenke til kommentar

Du må nok bli kaptein/styrmann på andre båtar fyrst, og deretter få jobb på yacht med slik lønn dersom du har utpeikt deg særskilt.

 

Det er ingen som betalar slike summar for ein vanlig kaptein med normal kompetanse. Men ein erfaren kaptein som ikkje sladdrer til kjendispressen kan det fort bli verdt å betale ekstra mykje for.

 

 

Markedet er uansett tynt i Norge, dei fleste som har yacht i Norge har yachten enten fortøyd heile året, eller leiger inn mannskap for kvar enkelt transportoppdrag.

Så for å få kapteinjobb på en rik russers yacht må jeg ha mange års erfaring? Supert, da kan jeg først få erfaringen på et stort cruiseskip og så bevege meg mot de mindre båtene etter hvert hehe

Lenke til kommentar

Mannskapene er ofte unge, og de jobber vel så mye for opplevelsen som for lønna. De får jo seile jorda rundt, og oppleve flotte luksuriøse havnebyer. Samtidig får de gratis kost og losji. Eieren er sjelden om bord. Kommer som regel med fly og blir et par netter om bord før han forsvinner igjen og yatchen seiler videre.

 

Dette er ikke virkeligheten for de fleste som jobber på store yachter. De aller, aller fleste opererer innenfor et lite område gjennom en hel sesong, og har stadig nye leietagere. Mellom hvert gjesteopphold skal alt vaskes, skrubbes og poleres, og når det er gjester ombord jobbes det fra tidlig morgen til langt på natt. I lavsesongen er det enklere dager med vedlikehold og oppgraderinger før neste sesong. Mange er i Middelhavet på sommeren og Karibien på vinteren.

 

Noen ytterst få båter har eiere som er så absurd rike at de ikke leier ut båten når de selv ikke bruker den, og av disse er det noen ytterst få som seiler i særlig eksotiske områder. Men disse er det ikke mange av. Om man vil se verden fra båt er det greiere å gjøre det sjæl.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Oi, her var det mye pessimisme, ut fra ordlyden å dømme fra aspirerende fergekapteiner som aldri har satt sine bein om bord på en yacht. 

 

Det er ikke vanskelig å komme seg inn i yacht-bransjen, arbeidsmarkedet der er fortsatt i sterk vekst, det bygges flere og større yachter hvert år. Lønnen er også ganske god, på en mindre yacht(50 meter) kan du med d3 regne med 50 000,- i mnd, og i sesongen vil man også få tips som kan beløpe seg til 30-40 000 per mnd, men tro meg, da har du jobbet for det også. 90-100 000 i tips forekommer, men hører til sjeldenhetene. Kapteiner på 100m+ ligger ikke under 120k i mnd, pluss bonuser og rolexer som hagler rundt ørene på dem.

 

Imidlertid vil det være vanskelig å gå rett inn i en offisersstilling med fersk d3 opptjent på offshore i hånda. Kapteinene vil være sikker på at du vet hva som foregår på dekk, da dette vil være ditt ansvarsområde. Man kan derfor påregne å måtte ta en sesong som ´´deck hand´´ for å tilegne seg den erfaringen som trengs, lønnen vil da ligge mellom 25-30k, men tipsen forblir den samme. Et alternativ er jo å reise ned en sommerferie i studietiden og ta strøjobber på dekk for å se om dette er noe du kan trives med, kreves ikke annet enn sikkerhetskurs. Det blir som en betalt ferie å regne, miljøet blant ´´yachties´´ nede på rivieraen er veldig sosialt og alt du tror du vet om kvinnene i bransjen, stemmer nok. 

 

Absolutt verdt et forsøk, jobben er ikke spesielt glamorøs men til gjengjeld utrolig variert og dynamisk. Det vil forekomme dager hvor du ikke kan begripe at du faktisk får betalt for det du driver med. Lykke til!

Lenke til kommentar

Lønnen er også ganske god, på en mindre yacht(50 meter) kan du med d3 regne med 50 000,- i mnd

 

Det tilsvarer ca 600.000 i året (gitt fulltidsansettelse). Med tanke på ukurante arbeidstider, og mye reising borte fra hjemmet, vil jeg ikke si at det er sen spesielt bra lønn. Hvordan er da kontraktene? Sesongbasert eller fulltidsansatt? Da skipene er registrert i utlandet, og man sannsynligvis er er ansatt utenfor Norge, mister man også retten til pensjonsoppsparing. Det er vel også fravær av norske arbeidsrettigheter som f.eks. sykepenger, foreldrepermisjon, sykeforsikring og andre trygdeorgninger osv.

 

Det er helt klart en lønn det går an å leve av, men på lang sikt må man også sette seg inn i hvordan man kommer ut av det totalt sett.

Sikkert gøy når man er ung og fri, og en god start, men ikke en karriærevei jeg ville valgt på lang sikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...