Gå til innhold

Støy fra lydkort til headset. Testet alt?


Anbefalte innlegg

Jeg har i flere måneder slitt med støy fra lydkort til headset. Det er spesielt mye støy når jeg beveger musa i windows, eller når jeg spiller. 
 
Når jeg beveger musa kommer en lys pipe tone som høres både veldig lavt fysisk i maskina og litt høyere i headset. 
 
Spesifikasjoner:

  • GPU: MSI gtx 980
  • CPU: Intel® Core I7-7700K @ 4.20GHz
  • CPU kjøler: Cooler Master Hyper TX3 Evo
  • RAM: 8.00GB hyperx
  • SSD: Kingston SH103S32 240G
  • HDD: WDC WD10EALX-009BA0
  • strømforsyning: Corsair RM 750x  
  • Lydkort: Asus strix raid pro

Jeg har lenge googlet og lest, men finner virkelig ikke ut av problemet på den måten.

Jeg har testet det integrerte lyd kortet som er i hovedkortet og det er samme problem der.
Jeg har tilogmed testet å bytte hovedkort.

Jeg har prøvd å bytte strømforsyning uten hell.

Jeg har prøvd å bruke andre strøm uttak fra forskjellige lokaler.

Jeg har prøvd å bytte strøm kabel.

Jeg har rensket maskinen for støv.

Jeg har lastet ned nyeste drivere.

Jeg har koblet ut HDD og støyet var gjenværende. 

Jeg har koblet ut Asus Lydkort mens jeg brukte integrert lyd uten hell og lykke.

Jeg har koblet ut viftene uten at det hadde noe å si.

Jeg har koblet ut kabinettets front uttak for audio.

Jeg har testet andre headset både med minijack og usb.

Har også testet headset på x antall andre maskiner hvor problemet ikke befinner seg.

 

Når jeg lytter fysisk i pcn mens jeg beveger musa høres det ut som den svake pipelyden kommer fra RAM / CPU eller skjermkort?

 

Det er ikke bare denne svake pipe lyden jeg hører når jeg bruker maskinen, hører annen susing etc også. 

 

Støyet høres bedre i asus strix raid lydkortet iforhold til integrert.

 

Er det mulig at cpu kjøler lager slike lyder?

 

Støyet kommer for det meste fra venstre øreklokke uansett hvilken headset jeg har tilkoblet.

 

En test jeg gjorde for å se om det var rammen som lagde lyd var og starte opp minecraft.
Jeg skrudde så render distance på max og maskinen lagde mye mindre lyd da enn hvis jeg kjørte render distance på minimum. Sier dette deg noe??

 

Takker for input og til alle som vil gi en hjelpende hånd!

- Kenneth Tangen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet annet headset?

 

Har du testet ut annet OS? Mini XP etc, hvor du kjører annet OS fra en minnepenn? :)

 

 

Når jeg beveger musa kommer en lys pipe tone som høres både veldig lavt fysisk i maskina og litt høyere i headset.

Det er jo temmelig umulig egentlig, det at du beveger musa gir det bare IO input til maskinen og skal ikke gi noe støy tilbake, i så tilfelle er hovedkortet ditt defekt på en veldig snodig måte :) Må vel være en eller annen krets på hovedkortet som sender støy fra USB portene/kontrolleren over til lydkortet ditt... HK er er trolig defekt..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet annet headset?

 

Har du testet ut annet OS? Mini XP etc? :)

Jeg har ikke testet annet OS. Reformaterte til samme som jeg har brukt ifra før. Windows 10 pro. Jeg kan prøve å formatere og installere windows 7 ultimate! :) Takk for input. Oppdaterer resultat etterpå!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Testet annet headset?

 

Har du testet ut annet OS? Mini XP etc? :)

Jeg har ikke testet annet OS. Reformaterte til samme som jeg har brukt ifra før. Windows 10 pro. Jeg kan prøve å formatere og installere windows 7 ultimate! :) Takk for input. Oppdaterer resultat etterpå!

 

Tenkte mest som en enkel test, hvor du kjører noe fra en minnepenn etc :) Så det ikke blir så tidkrevende :) Om du finner samme feil, på en linux distro eller Windows Mini XP, så kan du iallefall si at feilen ikke er grunnet OS eller programvare/drivere :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

 

 

Testet annet headset?

 

Har du testet ut annet OS? Mini XP etc? :)

Jeg har ikke testet annet OS. Reformaterte til samme som jeg har brukt ifra før. Windows 10 pro. Jeg kan prøve å formatere og installere windows 7 ultimate! :) Takk for input. Oppdaterer resultat etterpå!

 

Tenkte mest som en enkel test, hvor du kjører noe fra en minnepenn etc :) Så det ikke blir så tidkrevende :) Om du finner samme feil, på en linux distro eller Windows Mini XP, så kan du iallefall si at feilen ikke er grunnet OS eller programvare/drivere :)

 

Da har jeg prøvd med Windows 7 ultimate iallefall. Ingen endring. Tror nesten det må være hardware feil. Hører jo lyd når jeg fysisk tar hodet inn i kabinettet og beveger på musa.. Hmm.

Lenke til kommentar

Prøv først et godt USB lydkort (C-media DAC og god forsterker) med  kvalitet som overgår billige integrerte løsninger. Alt til litt over 5 Kr levert i postkassa, og om ikke det funker kan du bruke en USB-isolator mellom USB-porten og USB-lydkortet.

 

https://hifimediy.com/usb-isolator

Nå er jeg ikke kjempegira på å kjøpe et nytt lydkort bare for å teste. Bruker hovedsaklig headsettet sennheiser game zero med mini jacks. Har jo allerede et knallgodt lydkort. Har også hørt at isolator dreper litt av lydkvaliteten?

Lenke til kommentar

 

Prøv først et godt USB lydkort (C-media DAC og god forsterker) med  kvalitet som overgår billige integrerte løsninger. Alt til litt over 5 Kr levert i postkassa, og om ikke det funker kan du bruke en USB-isolator mellom USB-porten og USB-lydkortet.

 

https://hifimediy.com/usb-isolator

Nå er jeg ikke kjempegira på å kjøpe et nytt lydkort bare for å teste. Bruker hovedsaklig headsettet sennheiser game zero med mini jacks. Har jo allerede et knallgodt lydkort. Har også hørt at isolator dreper litt av lydkvaliteten?

 

 

Lydkortet koster 5 Kr, ikke 5K. 

 

Isolator over USB gjør bare slik at du isolerer strøm for å forhindre propagering av støy videre inn i USB-lydkortet. De digitale data går fra PC over til USB via isolator uforandret og blir først konvertert til analog i DAC som er i USB-lydkortet.

På denne måten får du lyd ren og pen lyd. USB-lydkortet har også en rimelig høy kvalitet. Det er i mange tilfeller mye bedre enn det som står i selv moderne laptoper hvor produsenten litt for ofte ofrer lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

Det er jo temmelig umulig egentlig, det at du beveger musa gir det bare IO input til maskinen og skal ikke gi noe støy tilbake, i så tilfelle er hovedkortet ditt defekt på en veldig snodig måte :)

Det er ikke umulig, men derimot helt normalt.

Digitale kretser lager svært mye støy (radiostøy) på strømforsyningen. Analoge kretser trenger ren strøm for å fungere godt. Innsiden av en PC er derfor et svært dårlig sted å plassere en DAC og analoge kretser for et lydkort.

Lenke til kommentar

 

 

Prøv først et godt USB lydkort (C-media DAC og god forsterker) med  kvalitet som overgår billige integrerte løsninger. Alt til litt over 5 Kr levert i postkassa, og om ikke det funker kan du bruke en USB-isolator mellom USB-porten og USB-lydkortet.

 

https://hifimediy.com/usb-isolator

Nå er jeg ikke kjempegira på å kjøpe et nytt lydkort bare for å teste. Bruker hovedsaklig headsettet sennheiser game zero med mini jacks. Har jo allerede et knallgodt lydkort. Har også hørt at isolator dreper litt av lydkvaliteten?

 

 

Lydkortet koster 5 Kr, ikke 5K. 

 

Isolator over USB gjør bare slik at du isolerer strøm for å forhindre propagering av støy videre inn i USB-lydkortet. De digitale data går fra PC over til USB via isolator uforandret og blir først konvertert til analog i DAC som er i USB-lydkortet.

På denne måten får du lyd ren og pen lyd. USB-lydkortet har også en rimelig høy kvalitet. Det er i mange tilfeller mye bedre enn det som står i selv moderne laptoper hvor produsenten litt for ofte ofrer lydkvaliteten.

 

Oi, min feil! Skal prøves! Tusen takk :D

Lenke til kommentar

Hvis du får tak i en 220 eller 240 volt vekselstrøm skilletrafo som tåler nok watt i forhold til hva maskinen din trekker kan du prøve å koble den mellom veggen og PC for å utelukke at problemet ligger utenfor PC. Finner du en med begrenset watt kan du strippe ned maskinen til det mest nødvendige og regne på om det holder. Regner med du ikke har horelys i maskinen din, da disse ofte lager mye støy.

Lenke til kommentar

Hvis du får tak i en 220 eller 240 volt vekselstrøm skilletrafo som tåler nok watt i forhold til hva maskinen din trekker kan du prøve å koble den mellom veggen og PC for å utelukke at problemet ligger utenfor PC. Finner du en med begrenset watt kan du strippe ned maskinen til det mest nødvendige og regne på om det holder. Regner med du ikke har horelys i maskinen din, da disse ofte lager mye støy.

Har ingenting av ekstra utstyr i pcn. Bare det jeg har skrevet ned. Jeg kan umulig tro at det er utenfor maskinen problemet ligger. Har dratt på alt for mange lan + hjem, + har nylig gått et år på gaming skole. Samme problem overalt i forskjellige strømuttak. Begynner egentlig å mistenke at cpu lager lydene. Spørsmålet jeg stiller er hvorfor og hvordan kan CPU forutsake lyd?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...