Gå til innhold

Fratrekk av kjøp av selskap (AS)


Anbefalte innlegg

Hei,


Har noen spørsmål angående skattefratrekk ved kjøp av et aksjeselskap som enkeltmannsforetak. 
 

Eksempelvis, hvis man har kjøpt et selskap (AS) for 100.000 - hvor det ikke fra selger sin side er spesifisert hvilke kategorier disse verdiene tilhører (eksempelvis datautstyr, serverutstyr, kundebase/goodwill).

 

Hvordan går man da eventuelt fram for å sette opp et slikt skattefratrekk?

Kan nevne at cirka halvparten av verdiene faller inn under "utstyr" - vil da resten av beløpet tilfalle kundebase/goodwill/annet"?

Og hvordan trekker jeg dette, på best mulig måte, inn i min næringsoppgave? Noen som har vært borti dette tidligere?

På forhånd stor takk for svar. Setter pris på det.  :)

 

- Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Jarmo sier, du fører vel bare dette som kjøp av aksjer uavhengig av hva verdiene i selskapet du kjøper faktisk består av?

 

Takk for svar til både Nirolo og Jarmo.

 

@ Nirolo: Takk for svaret ditt. Jo, det har du nok rett i ved nærmere sjekk. Men hvordan fører man eventuelt dette på riktig måte? Altså, kan man føre inn hele eller deler av kjøpet eventuelt?

Lenke til kommentar

Nå spør du alt for vanskelig for meg, jeg er helt noob innenfor regnskapsføring og må lese masse eller bruke regnskapsfører hver gang jeg gjør noe nytt. Aksjer har jeg aldri kjøpt, så vet ikke om der er noe spesielt med det.

 

Ser at børsnoterte norske aksjer skal føres under kontokode 1811 og ikke-børsnoterte norske aksjer under 1821, men hadde jeg skulle kjøpt aksjer hadde jeg brukt regnskapsfører for å passe på at ting ble riktig.

Lenke til kommentar

Du får ikke noe skattefradrag ved kjøp av AS. Du får evt fradrag når du selger med tap.

Tusen takk for svar, Geirr,

 

Selv om det står definert i kjøpskontrakten at 50.000 kr av summen er for kjøp av medisinsk behandlingsutstyr og PC-utstyret? Man kan ikke føre det som innkjøp eventuelt? 

 

¤ Redigering: Skriveleif

Endret av Helseveteran
Lenke til kommentar

Hvis du i næring ("som enkeltpersonforetak") har kjøpt et aksjeselskap så har du kjøpt aksjer, og det du skal aktivere i regnskapet er inngangsverdien på disse aksjene. Hva aksjeselskapet eier er irrelevant for ditt enkeltpersonforetaks regnskap. Hvordan man har beregnet verdien på aksjene får betydning for selgers skattemessige regnskap (goodwill-beregning mv).

Lenke til kommentar

Hvis du i næring ("som enkeltpersonforetak") har kjøpt et aksjeselskap så har du kjøpt aksjer, og det du skal aktivere i regnskapet er inngangsverdien på disse aksjene. Hva aksjeselskapet eier er irrelevant for ditt enkeltpersonforetaks regnskap. Hvordan man har beregnet verdien på aksjene får betydning for selgers skattemessige regnskap (goodwill-beregning mv).

 

 

 

Dersom kjøper har kjøpt aksjer, har vel også selger solgt aksjer. Da spiller det like liten rolle for han som for kjøper hvordan de har beregnet prisen på aksjene. Han selger aksjer, og beskattes (evt., dersom han er utenfor fritaksmetoden) for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...