Gå til innhold

Rutinebasert mat - nistepakker etc.


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

jeg lurer på om det er noen her som har en varierende hverdag og som har et greit system på hvordan de får tilberedt og tatt med seg god mat / nistepakker på arbeid, skole eller hvor hverdagen måtte bringe deg. 

 

Jeg har en svært varierende hverdag, men ofte er det for min del satt av lunsj i 11-12 tiden, men jeg har slitt veldig med å beholde en godt rutine på hva jeg har med meg og hvor godt forberedt det er. 

 

Rett og slett ute etter forslag til god og sunn mat som kan forberedes for hele uken / et par dager og ligger i kjøleskapet for så å hive det i baggen rett før en drar. 

 

 

Håper å høre mange forslag her!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Salat: Kinakål/Isbergsalat hakket, fetaost, soltørkede tomater, grovbrødskive hakket i terninger og stekt i litt olivenolje (forsiktig med mengden, olje har svært mye kalorier) og litt hakket hvitløk, 1 kokt egg. Eventuelt rødløk finhakket, agurk hakket.

 

 

Bønne/kikertstuing med litt ris eller pasta: Noen rødløk og hvitløk finhakket, stek i litt olivenolje. 1 boks hakkede tomater. Skyll 1 boks kidneybeans eller kikerter, kok dem i vann i noen minutter sammen med vanlige erter. Sil av og ha i stuingen, rør godt under middels varme til ønsket konsistens. Krydder: Salt, pepper, malt paprikapulver. NB: Kidenybeans gir mye "gass" ^^ Kikerter er bedre på den måten.

 

Kok 50-70 gram ris eller pasta og legg ved. Forsiktig med mengden.

 

 

Grønnsaker med fisk og potet eller pasta: Kjøp poster med frossen grønnsaksblanding, og torsk i blokk. Grønnsaker kan kokes lett først og siles, da blir det lettere å stek dem, men det er ikke helt nødvendig. Stek i litt rapsolje på høy varme, sammen med torsken. Kok 1 potet hakket i terninger, eller ca 50-70 gram pasta ved siden av.

 

 

Gryterett med ris: Denne er litt fetere, så du behøver ikke for mye av den. Men den er veldig rik og mektig, og metter godt over lang tid. Lag smørsaus, smør/mel i like mengder, jevn ut med melk eller fløte, og litt vann. Ha i hakket potet, gulrøtter, løk, erter. Sjampinjong hvis du har råd, smaker svært godt. Ikke forstek, la koke i gryte. Kjøp ytre/indrefilét av svin, skjær i terninger, salt, pepper, paprikapulver, stek i litt rapsolje til brunet. Ha i gryta -med- oljen for smak. Krydder: Litt salt, mye pepper, kjøttbuljong (slik buljong har mye salt i seg). Litt sukkerkulør gir mørkere farge. Kok litt ris ved siden av (eller nok til antall porsjoner du skal lage).

 

 

Den samme typen gryte kan lages med kyllingfilét. Lag da smørsaus, bruk salt, pepper, kyllingbuljong, estragon. Gurkemeie gir en finere gulfarge. Litt chili gir rødfarge i kinna ^^

 

 

Alle disse rettene kan lages i porsjoner og både kjøles og fryses.

 

En annen rett du kan lage er pizza. Genialt å fryse ned, metter bra. Vei opp bitene i ca 120-150 grams biter, hvis hver bit har 350-400 kalorier per 100 gram, så har du ca 500 kalorier i én bit. Lettere å holde oversikt over kaloriinntak. Lager man litt grovere bunn blir den sunnere også.

 

 

Problemet med å lage slik god hjemmelaget mat er at det er vanskelig å begrense inntaket, men jeg kan garantére at det er både sunnere og billigere enn å kjøpe utemat. Det koster litt å kjøpe inn råvarer, men når man finner ut hvor mye mer næringsrik og mettende rettene er, så endrer man syn på det. En annen ting er den psykologiske faktoren, man føler at man er i kontroll over sitt eget kosthold, og slipper å føle at man lever på nåde av prosessért ferdigmat man aldri vet hva inneholder.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...