Gå til innhold

Etikk rundt Ramadan


Anbefalte innlegg

Jeg fastet 5 dager i strekk, føler ikke det hindret meg fra å gjøre jobben min presis. Man må ikke være en drittsekk bare fordi man har lavt blodsukker. Det er et valg, som alt annet.

Jeg regner med at du drakk vann i løpet av de 5 dagene?

Det har ikke med å være drittsekk å gjøre, det påvirker konsentrasjonsevnen.

Den effekten er dessverre ikke noe du kan velge vekk like lite som at du kan velge å ikke la kjøreevnen din påvirkes hvis du kjører med promille.

Generelt er folk utrolig dårlige på å innse når de er uskikket til å utføre en oppgave. Det gjelder oss alle, ikke bare de som faster. Mange kjører f.eks bil når de er trøtte, hypoglykemiske, syke eller fulle fordi de føler at de er så mye bedre sjåfører enn andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
* I fastemåneden ramadan skal muslimer avstå fra mat og drikke fra soloppgang til solnedgang. I tillegg skal muslimer avstå fra seksuell samkvem i denne perioden på døgnet. * Alle friske voksne er påbudt å faste. Ved fare for liv og helse kan man avstå, eller bryte fasten.6. jun. 2016

Lenke til kommentar

Jeg regner med at du drakk vann i løpet av de 5 dagene?

Det har ikke med å være drittsekk å gjøre, det påvirker konsentrasjonsevnen.

Den effekten er dessverre ikke noe du kan velge vekk like lite som at du kan velge å ikke la kjøreevnen din påvirkes hvis du kjører med promille.

Generelt er folk utrolig dårlige på å innse når de er uskikket til å utføre en oppgave. Det gjelder oss alle, ikke bare de som faster. Mange kjører f.eks bil når de er trøtte, hypoglykemiske, syke eller fulle fordi de føler at de er så mye bedre sjåfører enn andre.

Ja jeg drakk vann.

 

Så, de som ikke har karbohydrater i dietten sin i det heletatt har egentlig permanent ingen bedre konsentrasjonevne enn noen med promille de altså? Rart da at de også fungerer i samfunnet, kjører bil, har jobber som alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg drakk vann.

 

Så, de som ikke har karbohydrater i dietten sin i det heletatt har egentlig permanent ingen bedre konsentrasjonevne enn noen med promille de altså? Rart da at de også fungerer i samfunnet, kjører bil, har jobber som alle andre.

Denne tråden er om fasting hvor man avstår fra mat og drikke (som Hermosa beskrev i innlegget over). Jeg vet ikke hvor du har fått at det kun er karbohydrater fra.

Alle mine innlegg har vært om fasting.

 

Edit: Forresten så fungerer de fleste i samfunnet om de er trøtte, syke eller har promille også. Man kan kjøre bil alkoholpåvirket 100 ganger uten å kollidere om man er heldig. Det er likevel ikke tvil om at konsentrasjonsevnen blir påvirket.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

Denne tråden er om fasting hvor man avstår fra mat og drikke (som Hermosa beskrev i innlegget over). Jeg vet ikke hvor du har fått at det kun er karbohydrater fra.

Alle mine innlegg har vært om fasting.

 

Edit: Forresten så fungerer de fleste i samfunnet om de er trøtte, syke eller har promille også. Man kan kjøre bil alkoholpåvirket 100 ganger uten å kollidere om man er heldig. Det er likevel ikke tvil om at konsentrasjonsevnen blir påvirket.

Fordi det er karbohydrater som holder blodsukkeret oppe, så på en diett uten karbohydrater vil du ha permanent lavt blodsukker. Og det er på ingen måte en gang sammenlignbart med å hverken være full eller trøtt.

Lenke til kommentar

Fordi det er karbohydrater som holder blodsukkeret oppe, så på en diett uten karbohydrater vil du ha permanent lavt blodsukker. Og det er på ingen måte en gang sammenlignbart med å hverken være full eller trøtt.

En diett helt uten karbohydrater må da være ekstremt usunn og umulig å holde på i lengden så ja, jeg vil si det er faktisk verre for helsen enn å drikke alkohol eller være trøtt. En diett uten karbohydrater må nødvendigvis være en diett helt uten frukt og grønnsaker, og det er definitivt ikke noe å anbefale.

Hjernen kan omstille seg fra å bruke glukose til å bruke ketonlegemer, men dette er altså noe som skjer under sultetilstander, karbohydrater er også vår viktigste energikilde ved fysisk aktivitet.

 

Lavkarbo eller diett uten sukker er noe helt annet, men du skrev altså spesifikt om en diett helt uten karbohydrater, og jeg vil ikke at noen skal titte innom tråden og tro at en slik diett (som vil være uten noe plantekost) er forsvarlig.

Endret av Nether
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...