Gå til innhold

Billig bærbar til lett sofa gaming.


Anbefalte innlegg

Halloen

 

Ikke plass til stasjonær pc i leiligheten lengre, så frem til jeg får meg en større plass å bo så skal den stasjonær pakkes ned. Trenger da en bærbar pc til å få game litt på kveldene i sofaen foran tvn. Har sett litt på forskjellige tester av integrerte grafikkløsninger og er ganske sikker på at det holder for min del da jeg spiller lite krevende spill og gjerne kan spille på low settings

 

Spill jeg kommer til å spille er av den gamle sorten. Wow vanilla og sjakk for øyeblikket men aktuelle titler kan være hearthstone, dota 2, starcraft 2, cs:go, overwatch og fortnite kunne vært gøy å prøve.

Det å kunne kjøre de mest krevende av disse spillene er ikke viktig og ikke noe jeg legger tusenlapper på bordet for. Kunne tenkt meg ryzen eller iris men vanskelig å finne dette.

 

Når det gjelder skjermstørrelse er jeg i tvil. I sofaen er jo 14/15 fint. Men om jeg skal sette meg opp på kjøkkenbordet i ny og ne så er 17" fint, men koster mer(Dog kanskje like greit å sette seg opp med skikkelig tastatur og skjerm når en først skal det.) Tror kanskje 15" er det beste for meg usikker..

 

Hadde satt pris på om laptopen er støysvak og har lite varmeutvikling.

 

Vil også ha SSD og har ikke nevneverdig bruk for stor lagringskapasitet så to harddisker er litt penger ut av vinduet.

 

Ser at Power har noen fine pcr på tilbud nå:

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-vivobook-s14-s406ua-bm001t-14-laptop/p-606867/

kr 3999, i3-7100u, 4GB ram, 128GB, 1,1kg, 14", ser bra ut.

Litt svak CPU og litt lite ram, 128GB går men er i minste laget. Men billig, lett og fin.

 

https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/asus-r542ua-dm489t-156-laptop/p-638523/

kr 4444, i5-8250u, 4GB ram, 256GB, 2,3kg, 15,6", litt kjedlig.

Fin CPU, litt lite ram, perfekt størrelse på SSD, litt tung. Virker veldig billig for hva man får.

Endret av Wishb0ne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ha stor og tung fordi den 14 tommeren kommer til å slite når du starter opp 3d spill. Den må enten blåse minivifta hardere eller throttle cpu/igpu pga dårlig airflow. Klarer du forøvrig å spille overwatch på 20-30 fps og fortnite på 20 fps hvis du tar intel 620? Oo

Endret av varra
Lenke til kommentar

Du burde ha stor og tung fordi den 14 tommeren kommer til å slite når du starter opp 3d spill. Den må enten blåse minivifta hardere eller throttle cpu/igpu pga dårlig airflow. Klarer du forøvrig å spille overwatch på 20-30 fps og fortnite på 20 fps hvis du tar intel 620? Oo

En får litt bedre fps enn det i begge spillene, men fortnite vil nok bli vanskelig, men funker til å teste det litt. Det blir uansett en helt annen prisklasse om en skal kjøre slike spill på gode settings.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Km3ERfrnZDs

 

https://www.youtube.com/watch?v=SL2xceoiOLk

 

 

Men er det automatisk bedre airflow på en tung maskin, jeg skjønner ikke den? Eller er det større cpu vifter på større laptops som er greia?

Lenke til kommentar

Du sparer deg mye problemer ved å gå for nVidia da Intel er for ferske i gamet til å ha god kompatibilitet, men det blir 2K dyrere. Bonusen er bedre ytelse

 

https://www.dustinhome.no/product/5011060286/vivobook-f542un

 

Maskinen har både Intel og nVidia, så du får det beste fra begge verdener. Lavt strømbruk på intel og grei gamingytelse via nVidia når du trenger det. Litt tilvenning å måtte velge nVidia hver gang du trenger det, ellers bruker maskinen som oftest Intel.

 

Du får også 8 GB RAM, noe som kommer godt med til ytelse og futureproofing.

Lenke til kommentar

Tenker jeg går for den til 4444kr om det ikke er noen som kommer med noen bedre å gå for. Tenker å kjøpe mer eventuellt bytte RAM om det blir for lite.

 

Det er ikke RAM som er problemet. Men å gå for en PC uten grafikkort. Mer RAM vil neppe hjelpe i det hele tatt. Og selv om det gjorde det, så ville jo det gjort PC'en dyrere og nærmere en ordentlig PC igjen.

 

Etter en rask titt på prisjakt, er dette det jeg vil kalle minstekrav for å spille med fornuftige settings. Som han ene testeren i videoene du linket til innrømmet selv: Med slik laptop, så blir du "disadvantaged" mot andre spiller. De kan se deg tidligere enn du kan se dem, og de har bedre bildeflyt på maskinene sine.

 

Om dette blir for dyrt, ville jeg heller kikket på finn.no. Om du trenger en "gaming" laptop, så er det det du bør kjøpe.. ;)

Lenke til kommentar

Du sparer deg mye problemer ved å gå for nVidia da Intel er for ferske i gamet til å ha god kompatibilitet, men det blir 2K dyrere. Bonusen er bedre ytelse

 

https://www.dustinhome.no/product/5011060286/vivobook-f542un

 

Maskinen har både Intel og nVidia, så du får det beste fra begge verdener. Lavt strømbruk på intel og grei gamingytelse via nVidia når du trenger det. Litt tilvenning å måtte velge nVidia hver gang du trenger det, ellers bruker maskinen som oftest Intel.

 

Du får også 8 GB RAM, noe som kommer godt med til ytelse og futureproofing.

Fant ikke noe skjermkort på utenom det integrerte på den du linka til.

 

 

Tenker jeg går for den til 4444kr om det ikke er noen som kommer med noen bedre å gå for. Tenker å kjøpe mer eventuellt bytte RAM om det blir for lite.

 

Det er ikke RAM som er problemet. Men å gå for en PC uten grafikkort. Mer RAM vil neppe hjelpe i det hele tatt. Og selv om det gjorde det, så ville jo det gjort PC'en dyrere og nærmere en ordentlig PC igjen.

 

Etter en rask titt på prisjakt, er dette det jeg vil kalle minstekrav for å spille med fornuftige settings. Som han ene testeren i videoene du linket til innrømmet selv: Med slik laptop, så blir du "disadvantaged" mot andre spiller. De kan se deg tidligere enn du kan se dem, og de har bedre bildeflyt på maskinene sine.

 

Om dette blir for dyrt, ville jeg heller kikket på finn.no. Om du trenger en "gaming" laptop, så er det det du bør kjøpe.. ;)

 

Jepp om jeg var en ivrig fortnite spiller ville det nok vært helt avgjørende å ha noe slikt eller enda bedre for at de ikke skal få noen fordel mot meg, men strengt tatt så tenker jeg bare å prøve spillet litt og da kan jeg leve med at hardwaren setter meg litt tilbake.

I de andre spillene ville det kun vært for at det skal se bedre ut. Hadde dette vært en permanent løsning hadde jeg lagt litt penger i grafikkort,eller om jeg var en litt mer moderne gamer.

 

Og den pcn du linka til ble jeg nesten frista til, men den mangla SSD og virker som 8.gen CPU kan være smart, hadde en fått det til 6500 så hadde jeg nok blitt frista.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke RAM som er problemet. Men å gå for en PC uten grafikkort. Mer RAM vil neppe hjelpe i det hele tatt. Og selv om det gjorde det, så ville jo det gjort PC'en dyrere og nærmere en ordentlig PC igjen.

 

Etter en rask titt på prisjakt, er dette det jeg vil kalle minstekrav for å spille med fornuftige settings. Som han ene testeren i videoene du linket til innrømmet selv: Med slik laptop, så blir du "disadvantaged" mot andre spiller. De kan se deg tidligere enn du kan se dem, og de har bedre bildeflyt på maskinene sine.

 

Om dette blir for dyrt, ville jeg heller kikket på finn.no. Om du trenger en "gaming" laptop, så er det det du bør kjøpe.. ;)

 

Jepp om jeg var en ivrig fortnite spiller ville det nok vært helt avgjørende å ha noe slikt eller enda bedre for at de ikke skal få noen fordel mot meg, men strengt tatt så tenker jeg bare å prøve spillet litt og da kan jeg leve med at hardwaren setter meg litt tilbake.

I de andre spillene ville det kun vært for at det skal se bedre ut. Hadde dette vært en permanent løsning hadde jeg lagt litt penger i grafikkort,eller om jeg var en litt mer moderne gamer.

 

Og den pcn du linka til ble jeg nesten frista til, men den mangla SSD og virker som 8.gen CPU kan være smart, hadde en fått det til 6500 så hadde jeg nok blitt frista.

 

 

Om jeg ikke husker helt feil, så er det kun noen av "U" CPU'ene som er noen vits å kjøpe 8. gen. av. Disse har da endelig fått 4 kjerner, og går an å bruke til noe fornuftig igjen. Ellers er "U" CPU'ene kun for å få ned vekten på selve laptoppen ved at de krever mindre strøm, og dermed kan klare seg med mindre batteri, og kjøler løsning.

 

6. og 7. gen. vanlige laptop CPU'er har ellers omtrent samme ytelse per Hz som 8. gen.

 

Den jeg linker til har SSHD, som altså kalles en "hybrid" HDD, ettersom en porsjon av den er SSD. På den porsjonen lagres de små filene, og de som brukes mest. Ytelsen blir mye bedre enn en vanlig HDD, men selvsagt ikke helt opp i vanlig SSD ytelse. Uansett et greit kompromiss når prisen skal holdes nede.

 

Som sagt ville jeg kanskje kikket på finn.no om jeg var deg, og prisen skal holdes så lavt. Her er for eksempel en jeg fant i full fart. Da får du SSD også, og sparer 1500 Kr i samme slengen..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Fant ikke noe skjermkort på utenom det integrerte på den du linka til.

Ser det jeg også når jeg leser på siden til Dustin.

 

Søkte maskinen opp på prisjakt.no og der er den spesifisert med MX150 og Dustin som eneste selger av den.

 

https://www.prisjakt.no/product.php?e=4650180

 

En av dem har i alle fall feil og litt søk på det eksakte modellen F542UN-DM169T tilsier at Dustin ikke har nevt en egenskap maskinen har.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

 

Du burde ha stor og tung fordi den 14 tommeren kommer til å slite når du starter opp 3d spill. Den må enten blåse minivifta hardere eller throttle cpu/igpu pga dårlig airflow. Klarer du forøvrig å spille overwatch på 20-30 fps og fortnite på 20 fps hvis du tar intel 620? Oo

En får litt bedre fps enn det i begge spillene, men fortnite vil nok bli vanskelig, men funker til å teste det litt. Det blir uansett en helt annen prisklasse om en skal kjøre slike spill på gode settings.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Km3ERfrnZDs

 

https://www.youtube.com/watch?v=SL2xceoiOLk

 

 

Men er det automatisk bedre airflow på en tung maskin, jeg skjønner ikke den? Eller er det større cpu vifter på større laptops som er greia?

 

Generelt sett så sliter små, tynne laptops mer med airflow enn større PC'r. Det finnes mindre varianter som har grei kjøling men spørs om du finner det blant billigvariantene. Trenger ikke nødvendigvis å være tyngre men i allefall større. Har selv slitt med ultrabooks som har alt unntatt grei kjøling og disse har kosta mer enn 4-5k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...