Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

AGM batteri og lading


Anbefalte innlegg

Hallo folkens!

 

Jeg har stående et 44 Ah" HAZE" mod. HZB-12-44.

Her i rommet hvor det er plassert har yttersiden av batteriet 24 grader +.

 

Så lurer jeg på hvilken spenning skal dette ha for optimalt lading?

Måler jeg med digitalt voltmeter direkte på polene 12.26 volt.

 

Jeg fant frem en gammal lader, anno 1985! Mascot 7902 AUTOMATISK BATTERI-LADER", 3A  amper ladestrøm, maks 120Ah batteri kapasitet.

Laderen har 3 LED, GRØNN Oppladet 12 volt, RØD=Lading pågår, GUL=Ikke tilkoplet/Lav batterispenning.

 

Det fantes nok ikke AGM/Gel batterier på denne tida, så denne er sikkert beregnet for gamle syre batterier (?).

 

På kretskortet til laderen finnes to variable motstandere. Vrir jeg på ett av disse, økes ladespenningen/ladestrømmen.  Jeg kan oppnå maks ladespenning 14.2 volt, der ladestrømmen økes til 1.1A. Ved denne spenning, etter ca 2 timer var ladestrømmen nede i 200mA, men etter en time med ytterligere lading, økte ladestrømmen igjen, og da ved 14.2 volt.

 

Med utgangspunkt i de måle resultater jeg har, kan en slik lader benyttes for et slik AGM batteri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter et kjapt google-søk.

 

Deep Cycle AGM:- AGM batteries should be charged using a charger with a mode switch for AGM type batteries. It is recommended to use a charger, current limited to 20% or 0.2C of the batteries capacity at a charging voltage of between 14.6 – 14.8V following deep cycle use, or 13.6V – 13.8V for standby use.

 

Det viktige her er at laderen ikke gir for mye strøm.

 

Edit: 3A er innenfor 20% (0,2C) på et 44Ah-batteri.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Takk for svaret.

 

Oppdatering:

I går kveld satte jeg ladespnning til 13.8 volt, ladestrøm var da 0,7 0,8 A.

Kontrollampen RØD= lading lyste nesten konstant, mens GRØNN så vidt blinket.

Tilstand nå er at GRØNN og RØD blinker med sykluser på ca 1 s., der voltmeteret viser en skifting mellom 13.8V og 12.0V, ladestrøm noen hundre mA når RØD lampe blinker. Vedlikeholds lading kan se ut til å ha overtatt ladingen.

 

Jeg har nå skrudd potentiometeret til maks spenning, dvs. spenningen øker og er nå 14.1-14.2 volt, med ladestrøm 1.12A. Er 1,12 A en  for høy ladestrøm?

 

Er det et poeng at laderen bør kunne gi en spenning på 14.6-14.8 volt til dette AGM batteriet?

Lenke til kommentar

AGM og Gel batterier er ikke det samme. Gel batterier tåler ikke å lades med like høy spenning som AGM batterier.

 

Det er riktig. Begge er batteri typene GELE, men har forskjellige innvendig oppbygning, der AGM (Absorbent Glass Mat) er et tørt, vedlikeholdsfritt batteri hvor syren absorberes av en glassfibermatte (som en svamp). Denne prosessen gjør batteriet helt "sikret mot lekkasjer".

 

Et Gel-batteri består av silisiumdioksyd, noe som gjør den mer stabil enn en vanlig bly-syre. I motsetning til GEL batteri, kan AGM plasseres i hvilken som helst grad vinkel. Et AGM batteri er også enklere å kunne vedlikeholde, når det gjelder lade prosessen, i forhold til GEL batteriet.

 

Kilde: http://www.gobatterydepot.com/blog/agm-vs-gel

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Nå, etter om lag 6 timers lading, med maks ladespenning, passerte batteri klemme spenning 14.7v til 14.8 volt. Ladestrøm 1.002 A. Jeg skrudde så ned maks ladespenning til 14.6-14.7 volt, lade strømmen endret seg til 0,9 A.

 

Laderen prøver nå å oppnå 14.7-14.8 volt, mens jeg igjen skrur ned maks ladespenning til 14.5-14.6 volt. Det digitale egen monterte voltmeter koplet til batteri polene viser 14.77 volt, ladestrømmen er 0.89A. Laderen nærmer seg vedlikeholds lading og punkt.

 

Oppnår jeg 14.7 v avlest på digitalt voltmeter, skulle en anta at batteriet lever under de beste vedlikeholds lade kriterier (?)

Lenke til kommentar

Litt om bruksområdet for dette AGM batteriet.

Dette gir konstant driftsspenning til mine i alt 10 stk. trådløse/seriekoplede røkdetektorer, gjennom en STEP DOWN/BUCK Converter, fra batterispenning til 9 volt.

 

Fra en 230V AC til12 volt DC, 30A SwitchMode PSU, leveres driftsspenning til det trådløse modemet, men ved bortfall av nettspenningen koples AGM batteriet inn, relestyrt.

 

I boligen finnes også 10 stk 12 volt/0.5 watt LED nødbelysninger og som koples inn ved bortfall av nettspenningen. 

Kanskje vi har 2-5 tilfeller av at nettspenningen forsvinner i løpet av året, varighet i snitt 1-2 timer. Det er dermed ikke de store utladninger fra AGM batteriet. Det blir aldri utsatt for omgivelsens temp. på under 22 grader, det vil aldri oppleve store stat strømmer i trekk, ala 30 amper osv.

 

Men i hvilke tilfeller bør en dyp opplade batteriet og i hvilke tilfeller bør dette stå til vedlikehold lading 13.8 volt, undres jeg på nå? 

Lenke til kommentar

"Litt a-quart informasjon", her nå.

Husker jeg rett, tilbake i tid, da det var bly akkumulatorer med saltsyre blanding i, var det 14.2 volt maks ladespenning som gjaldt. Jo, du har rett i at dette er et AGM-batteri, med sine forskjeller.

 

Nå har jeg justert vedlikeholdpunkt til mellom 13.8 til 14.2 volt. Ladestrøm 0.8A/14.1 volt i ett halvt sekund, 13,8 volt med 0 ladestrøm i 2 sekunder. Sånn skifter dette.

 

Jeg ble så glad i denne 3A ampers 1985 modellen, at jeg modeninfiserte denne ett par hakk.

 

Jeg installerte et volt metet som viser pol- spenningerr, ett 4 digits amper meter (maks 5 A), og sist et kjølesystem bestående av vifte for power transistoren, temperatur styrt. Denne anordning aktiverer ei lita PC-vifte ved passert 35 grader. Med blåsing av luftstrøm mot transistoren, tar det 35 sekunder og transistoren har 33 grader igjen. Dette skjer ca 3-4 ganger i timen, ved vedlikeholds lading. Jeg legger med ett bilde av "reodor-felgen".

 

Jeg tror jeg vil bli tilfreds med vedlikeholds lading 13.8-14.2 volt, eller hva mener dere? Lavere ladespenning?

post-274609-0-53194200-1526724242_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...