Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke biler gir mye for pengene og er av visse grunner undervurdert?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Honda er kjent for å ha dyre deler, men har svært lite feil, dvs man trenger lite av de dyre delene.

Også lurt, generelt sett, å holde seg til biler med bensinmotor, da de er langt mindre komplekse og mindre ting som går istykker.

Sant. Slipper å bytte dieselfilter ofte, tett EGR ventil, bytte turbo, bytte svindyre dyser, og den grusomme lukten av diesel.

 

Men bensin kostet en del mer per liter, og dem bruker som oftest mye mer per mil..

 

Så det blir ett vanskelig regnestykke.

Det er vel slik at hvis man har en tung vil og kjører langt ofte så er diesel å foretrekke. Men det har endret seg da diesel er på vei ut.
Tja diesel har ofte bedre bunndrag, men så har dem mye turbotrykk og da. Monter en turbo på en like stor bensinmotor og kjør samme trykk som dieselmotorene bruker og du vil ha noe som går vanvittig mye bedre over hele registeret.

 

Kommer vel helt an på. Har en behov for en litt større bil og f.eks trekker endel henger/vogn, er diesel generelt sterkt å foretrekke, også økonomisk. Som eksempel har vi 2 Pajeroer på tunet, en med (suge)bensin og en med (turbo)diesel. I HK er de relativt like, men det skiller 200Nm. Forskjellen er dramatisk i kraft når man trenger det, og mens dieselen bruker ca en desiliter mer med et par tonn  henger, bruker bensineren rundt 1 liter mer. Nå som bensinen "aldri" er under 15,-/l blir det fort mye peng av det. Samme bensinmotor med turbo gir mer ooomp og nærmer seg dieselen i trekkkraft, men forbruket er rett og slett perverst høyt, spesielt i kupert landskap med bakker og svinger, som det er endel av her på Vestlandet. De bensiner turboene jeg har vært borti har (naturlig nok) alle hatt endel ekstra krefter, men du betaler dyrt i form av forbruk om det er litt tyngde å dra på.

Om en snakker om en middels personbil som ligger på halvannet tonn i egenvekt, da er jeg med på at bensinturbo kan være det mest fornuftige. Den er fremdeles (som regel iallfall) litt enklere i konstruksjon og har ikke samme problemet med EGR/DPF som spesielt  personbildiesel sliter stort med nesten uansett merke. Nesten :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ford Focus er også undervurdert. Den kan trekke henger.

Samme med Ford Mondeo. Min 2006 modell har lov til å trekke 1800kg noe som er ganske mye for en vanlig bil.

Om den klarer det med sine 115hk er en annen sak..

Er det den 1.6 PSA-dieselen? I så fall ville jeg ikke vært bekymret. Har trukket 1600KG med Berlingo med 1.6 i 90-hesters versjon. Gikk overraskende bra, aldeles ingen sinke, selv i motbakker.
Neineinei uff må aldri kjøpe noe med PSA motor :p

Mondeo MK3 kom bare med ford sine motorer. Er en 2liters TDCI og den er en sinke selv uten henger ? tviler på at den 90 hestern du kjørte var noe særlig å trekke med. Folk har vel forsjellige preferanser på hva som er akseptabelt når det kommer til slikt. Har kjørt en del med 3500 kilo på en ford ranger med 3.2liters V6 og 200hk, og man spinner på bakhjulene om man tar av litt brått, men er helt grusomt å kjøre med i hastighet fordet. Kunne fint trengt 200hk ekstra i bakkene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

 

 

Ford Focus er også undervurdert. Den kan trekke henger.

Samme med Ford Mondeo. Min 2006 modell har lov til å trekke 1800kg noe som er ganske mye for en vanlig bil.

Om den klarer det med sine 115hk er en annen sak..

Er det den 1.6 PSA-dieselen? I så fall ville jeg ikke vært bekymret. Har trukket 1600KG med Berlingo med 1.6 i 90-hesters versjon. Gikk overraskende bra, aldeles ingen sinke, selv i motbakker.
Neineinei uff må aldri kjøpe noe med PSA motor :p

Mondeo MK3 kom bare med ford sine motorer. Er en 2liters TDCI og den er en sinke selv uten henger tviler på at den 90 hestern du kjørte var noe særlig å trekke med. Folk har vel forsjellige preferanser på hva som er akseptabelt når det kommer til slikt. Har kjørt en del med 3500 tonn på en ford ranger med 3.2liters V6 og 200hk, og man spinner på bakhjulene om man tar av litt brått, men er helt grusomt å kjøre med i hastighet fordet. Kunne fint trengt 200hk ekstra i bakkene.

 

Er du en av de som ikke takler å kjøre i normale hastigheter? Du høres ut som en med mindreverdighetskomplekser som setter preferanser ut i fra ditt eget kjøretøy, og alt annet er ubrukelig. No offence, men... Det jeg mener, og som jeg er ganske sikker du forstår om du prøver, er at den Berlingoen med 90 hester holder fint og uanstrengt følge med resten av trafikken på våre norske veier med 1.600KG henger. Tro meg, for den manøveren har jeg gjort temmelig mange ganger med akkurat den bilen. I tillegg har jeg fått mulighet til å kjøre hengeren på vekt, så jeg ikke gjetter vekten på hengeren med en våt finger i luften. Enhver løkrull forstår jo at det er gøyere med ubegrenset mengde med hestekrefter, men her snakker vi om hva som fungerer fint på norske veier og hastigheter, ikke hva som er den ultimate trekkvognen. Forøvrig lurer jeg på om du har en feil på den bilen din siden den spinner når du tar av litt brått? Skikkelige trekkbiler som tar 3,5t bør jo ha et fremdriftssystem som hindrer denslags potensielt farlige manøvre... :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ford Focus er også undervurdert. Den kan trekke henger.

Samme med Ford Mondeo. Min 2006 modell har lov til å trekke 1800kg noe som er ganske mye for en vanlig bil.

Om den klarer det med sine 115hk er en annen sak..

Er det den 1.6 PSA-dieselen? I så fall ville jeg ikke vært bekymret. Har trukket 1600KG med Berlingo med 1.6 i 90-hesters versjon. Gikk overraskende bra, aldeles ingen sinke, selv i motbakker.
Neineinei uff må aldri kjøpe noe med PSA motor :p

Mondeo MK3 kom bare med ford sine motorer. Er en 2liters TDCI og den er en sinke selv uten henger tviler på at den 90 hestern du kjørte var noe særlig å trekke med. Folk har vel forsjellige preferanser på hva som er akseptabelt når det kommer til slikt. Har kjørt en del med 3500 tonn på en ford ranger med 3.2liters V6 og 200hk, og man spinner på bakhjulene om man tar av litt brått, men er helt grusomt å kjøre med i hastighet fordet. Kunne fint trengt 200hk ekstra i bakkene.

Er du en av de som ikke takler å kjøre i normale hastigheter? Du høres ut som en med mindreverdighetskomplekser som setter preferanser ut i fra ditt eget kjøretøy, og alt annet er ubrukelig. No offence, men... Det jeg mener, og som jeg er ganske sikker du forstår om du prøver, er at den Berlingoen med 90 hester holder fint og uanstrengt følge med resten av trafikken på våre norske veier med 1.600KG henger. Tro meg, for den manøveren har jeg gjort temmelig mange ganger med akkurat den bilen. I tillegg har jeg fått mulighet til å kjøre hengeren på vekt, så jeg ikke gjetter vekten på hengeren med en våt finger i luften. Enhver løkrull forstår jo at det er gøyere med ubegrenset mengde med hestekrefter, men her snakker vi om hva som fungerer fint på norske veier og hastigheter, ikke hva som er den ultimate trekkvognen. Forøvrig lurer jeg på om du har en feil på den bilen din siden den spinner når du tar av litt brått? Skikkelige trekkbiler som tar 3,5t bør jo ha et fremdriftssystem som hindrer denslags potensielt farlige manøvre... :rofl:
Nja, bor i tromsø, som jo er en by bygd på ett fjell. Ikke akkurat små bakker man må navigere seg oppigjennom :p tractioncontrollen på ranger er litt slapp å reagere fra stillestående så man klarer fint en liter burnout før den slår seg inn, løser seg om man slår på firehjulsdrift da. Man klarer jo alltids å holde fartsgrensen omså med 50 hester og 1.6 tonn, men så havner man bak den lastebilen som ikke klarer mer enn 40 i oppoverbakker. Hadde vært fint å komme seg forbi denne på en naturlig måte men vanskelig når man tyner motoren på max fra før av. Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

 

 

Mondeo MK3 kom bare med ford sine motorer. Er en 2liters TDCI og den er en sinke selv uten henger

 

Synst 115-hesteren er ganske så sprek så lenge ein ligg rundt 2000 rpm. Er så klart mogleg at eg har vore sultefora på Berlingo og Caddy med 75 hk og nedover før Mondeoen :p

 

Forøvrig lurer jeg på om du har en feil på den bilen din siden den spinner når du tar av litt brått? Skikkelige trekkbiler som tar 3,5t bør jo ha et fremdriftssystem som hindrer denslags potensielt farlige manøvre... :rofl:

Ikkje heilt uvanleg med dårleg grep bak på pickup når ein køyrer utan vekt på planet har eg erfart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...