Gå til innhold

Flytting av avtalegiroer til ny bank


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått godkjent boliglånet i ny bank, og er nå i ferd med å sluttføre resten av prosessen, og da er det avtalegiroene jeg har opprettet som står for tur.

 

Gammel bank sier kun at de må du slette i nettbanken, og så bare vente på papirfakturaen og så tegne ny avtalegiro/e-faktura med ny bank. 

 

Ny bank derimot sier at det er bare å kopiere KID-nummer og kontonummer til mottakeren som ligger i gammel bank, og så lage en ny avtalegiro i den nye banken.

Enkelt og greit sier dem, men når jeg sier det til gammel bank, så sier de at det vil ikke fungere og regningen vil ikke bli betalt, du vil ikke få noe varsel og det går til inkasso.

For KID-nummeret var unikt til den regningen avtalegiroen ble laget til, og vil ikke kunne brukes i praksis flere ganger......

 

Det er jo litt det siste her jeg frykter, så da er det kanskje det sikreste og slette alle avtalegiroene i gammel bank og så heller opprette både avtalegiro og e-faktura i ny bank etter hvert som papirfakturaene kommer i postkassa.

Det vil jo koste noen betalingsgebyrer for de fakturaene det gjelder, men det er kanskje bedre enn å risikere at noe går til inkasso pga ugyldige avtaler en selv har satt opp slik gammel bank sier at det vil gjøre.......?

 

Er det noen her som har byttet bank den siste tiden, og faktisk vet i praksis hvordan det fungerer?

 

Jeg tenker også litt på at gammel bank kanskje ikke er helt medgjørlige siden de mister oss som kunder, men jeg kan ikke noe om dette, så derfor blir jeg veldig undrende når to store banker sier motsatt av hverandre, og jeg da ikke vet hvem av dem jeg skal høre på?

 

 

Ellers så er det jo også igjen å flytte over pengene våre til sine respektive kontoer, og er det vel kanskje mest oversiktlig å bare ta for seg en og en konto, selv om det da vil være det samme som at en betaler en regning for hver enkelt konto en flytter over til ny bank regner jeg med.

Men det er jo en ting vi bare gjør en gang, så det tror jeg nok at jeg vil ha mest kontroll på om jeg kun tar en og en konto fra samtlige personer i husstanden.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort dette et par ganger når jeg har byttet bank, uten problemer. Jeg starter med å lage en oversikt med all info for hver enkelt avtale, både avtalegiro og efaktura, før jeg sletter alle sammen. Så oppretter jeg nytt i ny bank, med samme info som lå i den gamle. Det kan være du må vente et par dager, så alle "spor" av gamle avtaler er slettet, før du oppretter de i ny bank.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har gjort dette et par ganger når jeg har byttet bank, uten problemer. Jeg starter med å lage en oversikt med all info for hver enkelt avtale, både avtalegiro og efaktura, før jeg sletter alle sammen. Så oppretter jeg nytt i ny bank, med samme info som lå i den gamle. Det kan være du må vente et par dager, så alle "spor" av gamle avtaler er slettet, før du oppretter de i ny bank.

 

 

Takk @Zanta :) 

 

 

Noen av avtalegiroene ligger allerede til forfall i den gamle nettbanken, da lønner det seg kanskje også la de bli betalt i den gamle banken, før en sletter og oppretter en ny avtale/e-faktura i ny bank?

 

 

Når det gjelder info for hver enkelt avtalegiro som du skriver, så er det vel ikke noe mer enn,

  • Mottakerens navn, adresse, postnummer/sted
  • Kontonummeret
  • Kid-nummeret

en har behov for å legge inn på de nye avtalegiroene/e-fakturaene som blir satt opp vel?

 

 

Merkelig at gammel bank sier ikke det vil fungere når det tydeligvis gjør det, kan de bli så «såre» av at noen av kundene deres velger dem bort at de ikke kan komme med et konkret og skikkelig svar en gang.......?

Lenke til kommentar

Den info du nevner er tilstrekkelig. Du legger selvsagt inn din epostadresse som varselmottaker for efaktura.

 

Når det gjelder avtalegiro og godkjente efaktura som ligger til forfall, er jeg usikker på om de blir slettet når de tilhørende avtalene slettes. Det enkleste er nok å slette det som ligger til forfall selv, og opprette som manuell betaling i ny bank (husk KID). Regner med at du vil raskest mulig ut av den gamle banken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den info du nevner er tilstrekkelig. Du legger selvsagt inn din epostadresse som varselmottaker for efaktura.

 

Når det gjelder avtalegiro og godkjente efaktura som ligger til forfall, er jeg usikker på om de blir slettet når de tilhørende avtalene slettes. Det enkleste er nok å slette det som ligger til forfall selv, og opprette som manuell betaling i ny bank (husk KID). Regner med at du vil raskest mulig ut av den gamle banken.

 

 

Ja min egen epostadresse skal jeg selvsagt også legge inn, for nå skal jeg opprette kombinert avtalegiro og efaktura på alt som er mulig å gjøre det på.

Jeg ønsker og komme bort fra gammelbank så fort som mulig ja, men vil ikke lage problemer for meg selv heller. Så jeg tar for meg alle avtalegiroavtalene jeg har opprettet og flytter over til ny bank, bortsett fra de som allerede ligger til forfall. Der lar jeg det rett og slett være igjen nok penger på den kontoen regning blir betalt i fra, og lar de gå som de er.

Så tar jeg jobben med å overflytte de få som er igjen, etter at regningene er betalt.

 

Takk for god hjelp og info @Zanta :) 

 

 

Opprett efaktura i tillegg. Efaktura dukker opp automagisk i alle bankkonti.

 

 

Det skal jeg gjøre @the_last_nick_left :) 

 

Nå blir det kombinert avtalegiro og efaktura på alt det er mulig å få gjort det på.

Lenke til kommentar

Nå blir det kombinert avtalegiro og efaktura på alt det er mulig å få gjort det på.

Personlig bruker jeg efaktura på alt som har dette, og avtalegiro bare der jeg må. Detter fører til at jeg må inn og godkjenne alle efakturakrav jeg ikke har avtalegiro på, men da føler at jeg har mer kontroll på hva som går til hvem når. 

Lenke til kommentar

Ta kontakt med ny bankforbindelse og be de om å foreta et såkalt "bankbytte" for deg. I praksis betyr dette at du blant annet gir din nye bankforbindelse fullmakt til å avslutte dine konti og tilhørende betalingsavtaler hos gammel bankforbindelse, samt at ny bankforbindelse får opplysninger om de betalingsavtaler du hadde hos gammel bankforbindelse. 

 

Da slipper du å styre med dette på egenhånd og behøver kun å forholde deg til din nye bankforbindelse.

Dette er forøvrig helt ordinær praksis i bank, så denne muligheten burde både ny og gammel bankforbindelsen ha informert deg om.

 

Du kan lese mer om dette, og andre ting du bør være obs på ved bytte av bank på Finans Norges hjemmeside om "Enklere bytte av bank"

Lenke til kommentar

 

Nå blir det kombinert avtalegiro og efaktura på alt det er mulig å få gjort det på.

Personlig bruker jeg efaktura på alt som har dette, og avtalegiro bare der jeg må. Detter fører til at jeg må inn og godkjenne alle efakturakrav jeg ikke har avtalegiro på, men da føler at jeg har mer kontroll på hva som går til hvem når. 

 

 

 

Jeg velger å ta det kombinert, for da får jeg de samme varslene, men slipper å godkjenne i nettbanken. Det er jo kun ting jeg selv har valgt å lage en slik avtale på som blir trukket automatisk, og de må jeg jo betale uansett.

 

 

Ta kontakt med ny bankforbindelse og be de om å foreta et såkalt "bankbytte" for deg. I praksis betyr dette at du blant annet gir din nye bankforbindelse fullmakt til å avslutte dine konti og tilhørende betalingsavtaler hos gammel bankforbindelse, samt at ny bankforbindelse får opplysninger om de betalingsavtaler du hadde hos gammel bankforbindelse. 

 

Da slipper du å styre med dette på egenhånd og behøver kun å forholde deg til din nye bankforbindelse.

Dette er forøvrig helt ordinær praksis i bank, så denne muligheten burde både ny og gammel bankforbindelsen ha informert deg om.

 

Du kan lese mer om dette, og andre ting du bør være obs på ved bytte av bank på Finans Norges hjemmeside om "Enklere bytte av bank"

 

 

Jeg har spurt ny bank om dette, men det ville de helst ikke gjøre, og det var til hensyn av kunden som de beskrev det. Det tar lang tid, for gammel er ikke så interessert i å gjøre dette, det er en tung prosedyre og lang postgang (må innom kontor i annet land). Så det anbefalte ny bank på sterkeste at vi gjorde selv.

 

Om det faktisk er noe i dette, eller det er noe som ble sagt for å slippe jobben med det har jeg ingen kunnskaper om. Synes det virket veldig vanskelig, tidkrevende og tungt slik de beskrev det, så derfor tar jeg heller jobben med dette selv.....

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...