Gå til innhold

Her skyter NASA opp den nye farkosten som skal studere av Mars grundigere enn noensinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en ting jeg lenge har lurt på som jeg stadig leser om når jeg sjekker info rundt rommet og mars. Strålingsfaren, så hvorfor har de ikke sendt opp flere langtidsstudier for å måle den aktuelle strålingen i forskjellige soner, LEO, i bane rundt månen, på månen, mellom jorda og mars, i bane rundt mars og på mars. Og da ha de målingene gående over tid for å studere snitt nivået og trender hvis det er noen.

 

Men ikke noe sted kan jeg finne studier som tyder på at det har blitt gjort, eller kanskje er det jeg som ikke har gravd på rett sted.?

Lenke til kommentar

Men ikke noe sted kan jeg finne studier som tyder på at det har blitt gjort, eller kanskje er det jeg som ikke har gravd på rett sted.?

 

Jeg har ikke noen navn på studier å gi deg, men det har vært mye kartlegging av romvær, og dette er vel som rutine å regne nå. Romvær (Som da altså består av det som populært kalles stråling) er viktig for alle som drifter romfartøy som satelitter og prober.

 

Når det gjelder kartlegging av rommiljøet runt planeter of planetoider så hander dette i all hovedsak om å forstå magnetfeltene disse planetoidene kan ha.

 

Det har vært flere studier rundt mars: https://space.stackexchange.com/questions/5439/how-many-active-or-inactive-artificial-satellites-are-in-mars-orbit

 

MAVEN er vel kanskje den som er mest aktuell nå m.h.p. romvær rundt Mars, selv om MAVEN først og fremst fokuserer på å måle interaksjoner mellom solvinden og Mars' atmosfære.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

 

Men ikke noe sted kan jeg finne studier som tyder på at det har blitt gjort, eller kanskje er det jeg som ikke har gravd på rett sted.?

 

Jeg har ikke noen navn på studier å gi deg, men det har vært mye kartlegging av romvær, og dette er vel som rutine å regne nå. Romvær (Som da altså består av det som populært kalles stråling) er viktig for alle som drifter romfartøy som satelitter og prober.

 

Når det gjelder kartlegging av rommiljøet runt planeter of planetoider så hander dette i all hovedsak om å forstå magnetfeltene disse planetoidene kan ha.

 

Det har vært flere studier rundt mars: https://space.stackexchange.com/questions/5439/how-many-active-or-inactive-artificial-satellites-are-in-mars-orbit

 

MAVEN er vel kanskje den som er mest aktuell nå m.h.p. romvær rundt Mars, selv om MAVEN først og fremst fokuserer på å måle interaksjoner mellom solvinden og Mars' atmosfære.

SVerre, du kommer ikke ut til rommet på noen som helst måte. Du er blitt lurt hele livet ditt via skolen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...