Gå til innhold

Norsk mobilkran veltet over tysk ubåt. Krangler om hvem som skal betale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ufattelig elementært. Jeg har ikke sett en mobilkran løfte uten beina ute. Og så ville denne svært inkompetente tyskeren ha tilgang til det allerhelligste av sikkerhetssystemer på kranen.

Hadde jeg vært tysker her ville jeg heller krype hjem med halen mellom beina og tatt regningen og håpe at ingen hørte om det. Det odelegger fullstendig bilde av tyskere som grundige og kompetente.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Mobilkraner er da ikke så forskjellige i prinsippet. Så her er det vel ikke opplæring på den spesifikke kranen som ser ut til å være problemet, men generell opplæring som kranfører burde ha absorbert og ha i minne, mht at noe så elementært som at noe så elementært som støttebevis skal være satt ut og ned. Litt som at han hardkjøret opp i en Toyota, men har kjøpt seg Opel....

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ufattelig elementært. Jeg har ikke sett en mobilkran løfte uten beina ute. Og så ville denne svært inkompetente tyskeren ha tilgang til det allerhelligste av sikkerhetssystemer på kranen.

Hadde jeg vært tysker her ville jeg heller krype hjem med halen mellom beina og tatt regningen og håpe at ingen hørte om det. Det odelegger fullstendig bilde av tyskere som grundige og kompetente.

 

Ikke relevant til artikkelen, men spør tyskere om den kommende hovedflyplassen i Berlin eller togstasjonen i Stuttgart (tror jeg det var). Det virker ikke som at tyskerne er like som de engang var. 

 

Situasjonen på den kommende hovedflyplassen er ganske håpløs. Sprinkleranlegget fungerer ikke, man tør ikke skru av lysene fordi man ikke vet hvordan de skal skrus på igjen og kabelgatene på rullebanen er for liten til kablene og ligger foreløpig oppå rullebanen. For å gjøre det enda bedre, så skulle flyplassen koste 2 milliarder Euro, men foreløpig prislapp er 6 milliarder Euro. I tillegg skulle den vært ferdig i 2018 tror jeg det var. Nå er det utsatt til 2022/2023. 

Lenke til kommentar

Dette er BARE kranførers feil. Grunnleggende kunnskap i all kranopplæring tilsier at man ALDRI løfter kranbom og svinger uten at støtteben er satt ned. Støttebein skal som hovedregel også alltid kjøres ut til maks bredde. Mobilkraner og lastebiler som står på hjulene uten støttebein i bakken vil velte på grunn av kranas vekt alene. Hadde vedkommende kranfører sertifikat i gruppe G1, som er kravet til å føre slik maskin i Norge. Hvis transportfirma har overlatt krana til en fører uten formal kompetanse vil de kunne ansvarliggjøres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er BARE kranførers feil. Grunnleggende kunnskap i all kranopplæring tilsier at man ALDRI løfter kranbom og svinger uten at støtteben er satt ned. Støttebein skal som hovedregel også alltid kjøres ut til maks bredde. Mobilkraner og lastebiler som står på hjulene uten støttebein i bakken vil velte på grunn av kranas vekt alene. Hadde vedkommende kranfører sertifikat i gruppe G1, som er kravet til å føre slik maskin i Norge. Hvis transportfirma har overlatt krana til en fører uten formal kompetanse vil de kunne ansvarliggjøres.

 

Mye riktig i det du sier,men den kranen en K 250 er en Kato 25 tonn som kan løfte,og transportere last(eget program for det).Når du nevner ansvar står det i forskrift i maskinførerloven & 555 ,det er fører,og arbeidsgivers ansvar for at arbeidstager har fått nødvendig opplæring i den maskinen han skal føre,må også ha gyldig kompetanse bevis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville tro at en kranfører er kvalifisert for oppgaven, men denne historien viser at kranføreren _ikke_ var kvalifisert.

Jeg har aldri operert en slik kran, men jeg vet absolutt at kranbeina skal stå helt ute være i bakken, hjulene ska løftes og kranen skal stå vannrett før man bruker kranen.

Jeg kan overhodet ikke skjønne at dette er en sak for retten.

Hvis jeg skulle operere en kran og jeg ikke skjønte instruksjonsveiledningen, ville jeg aldri turt å operere kranen og bedt noen andre om å gjøre det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg betalte nesten 20 000 kroner for mitt førerkort. Kjørelæreren sa aldri til meg at jeg ikke burde stå opp gjennom soltaket mens jeg kjørte bilen, men jeg gjorde jo selvfølgelig dette en dag det var fint ettersom det ikke ble eksplisitt advart mot. Nå er jeg halve mannen jeg pleide å være og bitter. Så bitter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vi har en del bygninger som ble ødelagt av tyskerne. Det har ikke blitt erstattet og gjenreist. Det er mye de kan rydde opp i før de i det hele tatt vurderer å kreve erstatning.

Tyskerne bygget og utrolig mye i Norge.

 

Tyskland er og ilagt betaling for 2. verdenskrig.

 

Og dagens tyskere har ingenting med nazi-regimet å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...