Gå til innhold

Vurderer programmering - hvor begynner man?


Anbefalte innlegg

Hei folkens ?

 

Har lyst til å lære meg å programmere, men usikker på om det er vits i.

Har lyst til å lage ett enkelt og brukervennlig ERP system, noe jeg regner med at gjerne er å ta seg vann over hodet så det holder. Kunne tenkt meg å gjøre ett enkelt og grafisk grensesnitt, helst basert på enkel bruk fra tablet eller annen touch basert enhet.

Hvilket programmeringsspråk bør jeg begynne å se på hvis jeg skal klare å lage noe slikt?

 

Har omtrent null peiling. Skrev litt basic på 90 tallet, siden har det vært lite og ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ønsker å begynne med grafisk brukergrensesnitt så er det ingen tvil om at html+css+javascript er ein god start. Det fungerer også veldig godt med enkel touch funksjonalitet.

 

Når du begynner å få basicen på plass så ønsker du sikkert å begynne litt meir seriøst, og då er Ruby on Rails ein veldig god start då det er optimalisert for lære seg webutvikling med frontend og backend :-)

Lenke til kommentar

Ruby og Rails er sikkert ikke dumt. Java er allerede nevnt, og det er ikke noe dårlig valg, også om man ikke går for Android. Java-økosystemet er veldig stort, med mange ulike språk, rammeverk og plattformer, så det er nødvendig å gjøre noen videre valg om man går den veien.

 

Grails er en slags Rails-klone på java-plattformen (Groovy), så det er ett alternativ. Play-rammeverket et annet (Scala/Java). JHipster er et scaffolding-verktøy som setter opp en "industrastandard" applikasjon basert på SpringBoot/Rest backend og Angular (Javascript/Typescript) front. Spring Roo er en kodegenerator som gjør det enkelt å bygge applikasjoner ved hjelp av kodegenerering. Spring Boot / Spring Initializer (start.spring.io) setter opp et rammeverksprosjekt for deg basert på de funksjonene du trenger. En bra start med Spring Boot kan være basert på Vaadin GUI, JPA/Hibernate og Postgresql DB. (Om du i tillegg drar inn Viritin, vaadin4spring og crud-ui tilleggene til Vaadin får du ganske mye gratis.) Wildfly har også et scaffolding-verktøy for Swarm, minner egentlig mye om spring boot/initializer, men du kjører altså på JEE/Wildfly (eller hva det heter for tiden) istedenfor Spring. Du kan trekke inn mange av de samme rammeverkene, databasene osv.

 

Uansett - før du tar alt dette i bruk må du lære deg litt om basic programmering og basic database-teori inkl. litt SQL. Ikke prøv å gjøre alt for mye på en gang. Deretter kan du se på noen av verktøyene som genererer prosjekter og kode, for å se hva de gjør. Du vil oppdage at de bruker til dels samme teknologi, og ved å studere dette får du ganske mye innblikk i hvordan du selv kan gjøre tingene. Det er f.eks. sånn med kodegenerering/RAD at du kommer veldig fort ut av startgropa og så merker du at du også har fått med en del begrensninger på kjøpet. Men - begynn med basic, ikke gap over for mye av gangen.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

Uansett - før du tar alt dette i bruk må du lære deg litt om basic programmering og basic database-teori inkl. litt SQL. Ikke prøv å gjøre alt for mye på en gang. Deretter kan du se på noen av verktøyene som genererer prosjekter og kode, for å se hva de gjør. Du vil oppdage at de bruker til dels samme teknologi, og ved å studere dette får du ganske mye innblikk i hvordan du selv kan gjøre tingene. Det er f.eks. sånn med kodegenerering/RAD at du kommer veldig fort ut av startgropa og så merker du at du også har fått med en del begrensninger på kjøpet. Men - begynn med basic, ikke gap over for mye av gangen.

 

Helt enig med quantum på dette. Og når det da først er sagt så vil jeg anbefale deg å legge tanken om et ERP-system til sides (for en stund). Et ERP-system kan sees på som et flerhodet monster.

Vil anbefale deg å begynne med enkle ting som små konsollapplikasjoner som gjør forskjellig småtteri. Bli fortrolig med basis-ting som if og løkker/itereringer m.m.

Om du etterhvert skal lage noe stort, som for eks. ERP-system, så ville jeg også satt meg inn i (gode) design patterns, da dette vil gjøre livet enklere når man skal lage store ting :)

Lenke til kommentar

Hvis man vil bli god på noe, så må man øve på akkurat det. Med andre ord, start direkte på ERP-systemet. Men ikke tro at du blir ferdig på første forsøk. Regn med å skrape alt og begynne på nytt utallige ganger.

 

Konsentrer deg om backend først. GUI tar du til senere.

Mener du virkelig at du vil anbefale en som ikke kan programmering (eller systemutvikling generelt) å starte rett på et ERP-system?

Lenke til kommentar

Ja, i kombinasjon med det du skrev: "Vil anbefale deg å begynne med enkle ting som små konsollapplikasjoner som gjør forskjellig småtteri."

 

Det "forskjellige småtteriet" bør være relevant til å utføre deler av det ERP-systemet han trenger. F.eks utføre utregningene han skal ha i systemet. Ta ting inn og ut av databasen. Osv...

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Enig i at man får mer utbytte av å lage noe man VIL lage, og noe man trenger, enn å følge eksempler og tutorials for å lage noe annet.. men i tilfelle ERP-system, ville jeg lett ganske hardt og lenge etter noe annet jeg kunne tenkes å trenge, som kanskje var litt mindre å bite over.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill, som sagt så er jeg klar over at ERP er svært omfattende og på ingen måte noe å begynne med.

Jeg har likevel en del helt konkrete ideer om hva det skal inneholde og hvordan det skal være i bruk. Dette etter å ha brukt noen systemer som definitivt viser hvordan det ikke bør gjøres.

Tror det kan være riktig at jeg leser meg opp på database og slikt først, uten at dette blir bra vil resten mest sannsynlig bli ræva uansett hvor mye java og lignende jeg klarer å lære meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...