Gå til innhold

Ny tv til stuen, ca 50" - OLED, QLED, 100Hz..?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er en stund siden jeg har sett hva som rører seg i TV-verdenen. I stuen har vi et 42" Grundig fra 2010. Dette har fungert greit det, men nå gir det fra seg masse høyfrekvente lyder som gjør oss halvsprø.. så det er på tide å tenke nytt.

 

Grunnet plassering av tv i rommet vil jeg helst ikke ha større enn 49"/50", tror det kan passe fint.

Pris er ikke avgjørende, kan strekke meg litt om det er et godt kjøp - men kanskje rundt 10k.

 

Har prøvd å lese meg opp på OLED, QLED, HDR, 100hz, etc..

OLED er jo i vinden, men tv`en skal stå i et lyst rom. Leste at dette ikke er ideelt, er det bedre å gå for LED/QLED? Hva med 100hz og HDR, er det noe man må ha??

 

Ellers er kravene:

- Bør ha grei smart-tv med Netflix, HBO og NRK. Er lei av å bruke PS3`en som "smartboks"

- Bør ha ok høyttalere, vi har ikke plass til anlegg ved tv. Kan vurdere lydplanke.

 

Bruken er alt mulig fra barne-tv til serier.. men ikke spilling, konsollene står i kjellerstuen :)

 

Hvis noen kan lede meg på rett vei så setter jeg stor pris på det!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • OLED finnes ikke mindre enn 55" blant normale TV-er.
  • Samsung lager flere 49", men med mindre det er QLED er det vanligvis 60Hz-paneler og dårligere på bevegelse enn 55"-motstykkene.
  • HBO Nordic får fortsatt bare på Samsungs smart-TV, skal du ha noe annet merke må du bruke Chromecast, PS3/4, Apple-TV, eller koble til PC.
  • 55" er ofte billigere enn 49" i dagens marked om man sammenligner tilsvarende modeller.

HDR er definitivt fremtiden, utfordringen i dag er at det hvert år kommer nye standarder og krav som tidligere modeller ikke støtter. Alle TV-er kan ta imot HDR10, som brukes av PS4Pro/XboxOne, og Netflix. Du får en forbedring på alle TV-er avhengig av hvor god TV-en er, men for å vise hele potensialet for HDR eksisterer det bare OLED og en håndfull LED-TV-er (Samsungs nye Q9FN-modell for eksempel).

 

 

Jeg vil anbefale UE55MU7005 som en grei modell, da får du en del lysstyrke, grei bildekvalitet, og en god smart-TV.

 

Som et slags mellomsteg i bildekvalitet kan du vurdere Samsungs QE55Q7F (2017), den har samme gode smart-TV som andre Samsung, mindre refleksjoner, og bedre lysstyrke enn MU7005.

 

Et kraftig steg opp i bildekvalitet vil være KD55XE9005, og bedre HDR-opplevelse, men her bør det vurderes en Apple-TV eller lignende ved siden av ettersom Android TV ikke er like velutviklet som Samsungs Tizen.

Lenke til kommentar

 


  • OLED finnes ikke mindre enn 55" blant normale TV-er.
  • Samsung lager flere 49", men med mindre det er QLED er det vanligvis 60Hz-paneler og dårligere på bevegelse enn 55"-motstykkene.
  • HBO Nordic får fortsatt bare på Samsungs smart-TV, skal du ha noe annet merke må du bruke Chromecast, PS3/4, Apple-TV, eller koble til PC.
  • 55" er ofte billigere enn 49" i dagens marked om man sammenligner tilsvarende modeller.

HDR er definitivt fremtiden, utfordringen i dag er at det hvert år kommer nye standarder og krav som tidligere modeller ikke støtter. Alle TV-er kan ta imot HDR10, som brukes av PS4Pro/XboxOne, og Netflix. Du får en forbedring på alle TV-er avhengig av hvor god TV-en er, men for å vise hele potensialet for HDR eksisterer det bare OLED og en håndfull LED-TV-er (Samsungs nye Q9FN-modell for eksempel).


Jeg vil anbefale UE55MU7005 som en grei modell, da får du en del lysstyrke, grei bildekvalitet, og en god smart-TV.

Som et slags mellomsteg i bildekvalitet kan du vurdere Samsungs QE55Q7F (2017), den har samme gode smart-TV som andre Samsung, mindre refleksjoner, og bedre lysstyrke enn MU7005.

Et kraftig steg opp i bildekvalitet vil være KD55XE9005, og bedre HDR-opplevelse, men her bør det vurderes en Apple-TV eller lignende ved siden av ettersom Android TV ikke er like velutviklet som Samsungs Tizen.



Hei Noreng,

lurte på om du kan komme med en forslag når det gjeler en 4K tv? Har en Sony 55" og ønsker eventuelt litt større. Bruker mest til Film/serie via PS4 og selvfølgelig spilling via PS4. Har oxo en pc koblet til men igjen for å se på andre film jeg har lagret på PC'n. Tenkte rundt 8000-10000kr klasse.

 

 

og greit at den er 100hz for det har jeg på min i dag.

Endret av Hårek
Fletter 2 innlegg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...