Gå til innhold

H310 vs B360 vs Z370


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HardwareUnboxed testet i5 8400 på Z370, siden det ikke fantes andre hovedkort når i5 8400 ble lansert. Så da testet han like godt med 3200MHz minne til 8400'en også, for å se ytelsen så likt for likt som mulig mot 8600K og 8700K. Han testet også med 2666MHz, siden det er det som vil være maks hastighet på B og H hovedkort. Og med 3200MHz RAM fikk man i flere spill vesentlig bedre ytelse med 3200MHz vs 2666MHz selv med en så "svak" CPU som 8400. Men dette var jo med et GTX1080Ti. Så om det vil ha like mye effekt med et RX570, er nok heller tvilsomt.

 

Jeg ville sagt at om vennen din har en plan om at maskinen skal vare så lenge som mulig, og eventuelt bare oppgradere skjermkortet om ~3 års tid. Så gir det mening med Z hovedkort og 3200MHz RAM selv til 8400. Men om det er bruk og kast etter 2 år. Så har det nok mindre for seg..

 

Ellers har jo H hovedkort potensielt noe for seg i spesielle tilfeller. Avhengig av modell kan man få støtte for USB3.1 G2 i Intel chipset'et, i motsetning til Z370. Også AC Wifi får man på H, og lurer på om ikke det er mulig med støtte for Thunderbolt 3, igjen, i chipset. Litt vanskelig å huske alt hva hvilke modeller har og ikke. Men dette er altså ting som kan være interessant å se nærmer på, avhengig av hvor viktig det er..

 

Edit: Jeg regnet med du mente H370?

 

chipsets.png

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sliter med å finne den jeg også. Trodde det var den første når 8700K "landet", har kikket på et par til, men den er visst godt gjemt den jeg tenker på.. Men GN har også testet litt. Og der ser vi for det meste ~5% ekstra med 3200MHz RAM og 8400 på stock hastighet. Med Project Cars som unntak med litt over 10% høyere avg. fps. jeg mener det var en god del flere eksempler med over 10% høyere fps når HWU testet. For etter GNs gjennomgang var det jo lite argument for et Z370 med 3200MHz RAM.

 

Men det er jo en ting til med Z370 hovedkort som GN ikke testet. Man kan uansett ikke overklokke i5 8400. Men på Z370 med MCE, så kan man låse alle kjernene til 4GHz i det minste. Og det vil jo gi ekstra ytelse det også i spill og applikasjoner som kan utnytte flere tråder. På et B eller H hovedkort ville jo da 8400 klokket seg ned og gitt lavere ytelse. Hvor mye vet jeg ikke, har ikke sett noen som har testet akkurat dette..

 

Som du er inne på er jo 2600 et alternativ i nesten samme prisklasse. Du kan også se på disse "Battle box" pakkene tror jeg AMD kaller dem. Da får man 1600/RAM/HK og et 4GB RX580 mener jeg. Det kan tenkes å gi bra valuta for pengene..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg nevnte battle box fordi jeg trodde jeg så en hos Komplett i helgen. Men det må ha vært en oppgraderings pakke eller PC i deler pakke.

 

Må også komme med en spesifisering: Jeg mente tidligere i dag at det ikke var mulig å kjøre med MCE på 8400 selv med Z370 HK. Men på GN videoen jeg linket til over sa Steve Burke at de valgte å kjøre uten på Gigabyte HK'et deres, såvidt jeg forstod ihvertfall, og som altså er grunnen til at jeg nevnte det som et potensielt argument for 8400 på Z370 hovedkort. Steven Walton hos HWU sier til sammenlikning at han ikke fikk velge MCE på sitt Asrock Z370 HK. Dette førte til beskjeder fra brukere i kommentarfeltet som hevdet at det er mulig på Asus HK. Uansett, om MCE muligheten er et argument for å velge 8400, bør det avklares med sikkerhet først. Slik det står nå tør jeg ikke garantere at det fungerer..

 

Det finnes jo et kriterium som kan gjøre det vesentlig enklere å velge: streaming. Om det er aktuelt, så er 8400 i praksis fullstendig ute..

Lenke til kommentar

Fant den til slutt, jeg husket helt feil når tid Steven lagde den.. Men det var det jeg syntes å huske at det var et par spill som virkelig trivdes mye bedre med 3200MHz RAM. Men som sagt igjen; dette var med GTX1080Ti. Steven selv mente at forskjellen mellom R5 1600 og i5 8400 ville være omtrent intetsigende med GTX1070 og lavere. Jeg antar han har prøvd..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

HardwareUnboxed testet i5 8400 på Z370, siden det ikke fantes andre hovedkort når i5 8400 ble lansert. Så da testet han like godt med 3200MHz minne til 8400'en også, for å se ytelsen så likt for likt som mulig mot 8600K og 8700K. Han testet også med 2666MHz, siden det er det som vil være maks hastighet på B og H hovedkort. Og med 3200MHz RAM fikk man i flere spill vesentlig bedre ytelse med 3200MHz vs 2666MHz selv med en så "svak" CPU som 8400. Men dette var jo med et GTX1080Ti. Så om det vil ha like mye effekt med et RX570, er nok heller tvilsomt.

 

Jeg ville sagt at om vennen din har en plan om at maskinen skal vare så lenge som mulig, og eventuelt bare oppgradere skjermkortet om ~3 års tid. Så gir det mening med Z hovedkort og 3200MHz RAM selv til 8400. Men om det er bruk og kast etter 2 år. Så har det nok mindre for seg..

 

Ellers har jo H hovedkort potensielt noe for seg i spesielle tilfeller. Avhengig av modell kan man få støtte for USB3.1 G2 i Intel chipset'et, i motsetning til Z370. Også AC Wifi får man på H, og lurer på om ikke det er mulig med støtte for Thunderbolt 3, igjen, i chipset. Litt vanskelig å huske alt hva hvilke modeller har og ikke. Men dette er altså ting som kan være interessant å se nærmer på, avhengig av hvor viktig det er..

 

Edit: Jeg regnet med du mente H370?

 

chipsets.png

 

Sikker på at B og H ikkje kan kjøre ramhastighet høyere enn 2666mhz?

 

Rart det ikkje funker med XMP ?

Lenke til kommentar

 

HardwareUnboxed testet i5 8400 på Z370, siden det ikke fantes andre hovedkort når i5 8400 ble lansert. Så da testet han like godt med 3200MHz minne til 8400'en også, for å se ytelsen så likt for likt som mulig mot 8600K og 8700K. Han testet også med 2666MHz, siden det er det som vil være maks hastighet på B og H hovedkort. Og med 3200MHz RAM fikk man i flere spill vesentlig bedre ytelse med 3200MHz vs 2666MHz selv med en så "svak" CPU som 8400. Men dette var jo med et GTX1080Ti. Så om det vil ha like mye effekt med et RX570, er nok heller tvilsomt.

 

Jeg ville sagt at om vennen din har en plan om at maskinen skal vare så lenge som mulig, og eventuelt bare oppgradere skjermkortet om ~3 års tid. Så gir det mening med Z hovedkort og 3200MHz RAM selv til 8400. Men om det er bruk og kast etter 2 år. Så har det nok mindre for seg..

 

Ellers har jo H hovedkort potensielt noe for seg i spesielle tilfeller. Avhengig av modell kan man få støtte for USB3.1 G2 i Intel chipset'et, i motsetning til Z370. Også AC Wifi får man på H, og lurer på om ikke det er mulig med støtte for Thunderbolt 3, igjen, i chipset. Litt vanskelig å huske alt hva hvilke modeller har og ikke. Men dette er altså ting som kan være interessant å se nærmer på, avhengig av hvor viktig det er..

 

Edit: Jeg regnet med du mente H370?

 

chipsets.png

 

Sikker på at B og H ikkje kan kjøre ramhastighet høyere enn 2666mhz?

 

Rart det ikkje funker med XMP ?

 

 

Jepp, det er faktisk noe Intel har holdt på med en stund. Jeg trodde RAM brikkene mine var gått til helvete for en stund tilbake. Med en G3258 fikk jeg bare ~1400MHz på 1600MHz brikkene mine. Viste seg at jeg måtte putte G3258 i Z97 HK for å få 1600MHz. Og hos Intels spec sheet ser man at G3258 faktisk støtter maks 1333MHz, så jeg hadde "flaks" som klarte 1400MHz med XMP..

 

Må innrømme jeg synes det er merkelig jeg også. Kanskje kanskje kanskje det er forskjell mellom B360 og H370? Det ville jo gitt litt mening, ellers er det jo ikke mye forskjell mellom dem. Om man kunne klart seg med et H370, og likevel fått kjøre 3200MHz brikker på XMP, og kanskje låst 8400'en på 4GHz med MCE. Så hadde plutselig H370 hatt en funksjon utover de minimale forskjellene som er mellom den og B360 nå. Mener det var B360 både Gamersnexus og Hardwareunboxed brukte for 2666MHz testene når de testet mot 3200MHz..

Lenke til kommentar

 

 

HardwareUnboxed testet i5 8400 på Z370, siden det ikke fantes andre hovedkort når i5 8400 ble lansert. Så da testet han like godt med 3200MHz minne til 8400'en også, for å se ytelsen så likt for likt som mulig mot 8600K og 8700K. Han testet også med 2666MHz, siden det er det som vil være maks hastighet på B og H hovedkort. Og med 3200MHz RAM fikk man i flere spill vesentlig bedre ytelse med 3200MHz vs 2666MHz selv med en så "svak" CPU som 8400. Men dette var jo med et GTX1080Ti. Så om det vil ha like mye effekt med et RX570, er nok heller tvilsomt.

 

Jeg ville sagt at om vennen din har en plan om at maskinen skal vare så lenge som mulig, og eventuelt bare oppgradere skjermkortet om ~3 års tid. Så gir det mening med Z hovedkort og 3200MHz RAM selv til 8400. Men om det er bruk og kast etter 2 år. Så har det nok mindre for seg..

 

Ellers har jo H hovedkort potensielt noe for seg i spesielle tilfeller. Avhengig av modell kan man få støtte for USB3.1 G2 i Intel chipset'et, i motsetning til Z370. Også AC Wifi får man på H, og lurer på om ikke det er mulig med støtte for Thunderbolt 3, igjen, i chipset. Litt vanskelig å huske alt hva hvilke modeller har og ikke. Men dette er altså ting som kan være interessant å se nærmer på, avhengig av hvor viktig det er..

 

Edit: Jeg regnet med du mente H370?

 

chipsets.png

Sikker på at B og H ikkje kan kjøre ramhastighet høyere enn 2666mhz?

 

Rart det ikkje funker med XMP ?

Jepp, det er faktisk noe Intel har holdt på med en stund. Jeg trodde RAM brikkene mine var gått til helvete for en stund tilbake. Med en G3258 fikk jeg bare ~1400MHz på 1600MHz brikkene mine. Viste seg at jeg måtte putte G3258 i Z97 HK for å få 1600MHz. Og hos Intels spec sheet ser man at G3258 faktisk støtter maks 1333MHz, så jeg hadde "flaks" som klarte 1400MHz med XMP..

 

Må innrømme jeg synes det er merkelig jeg også. Kanskje kanskje kanskje det er forskjell mellom B360 og H370? Det ville jo gitt litt mening, ellers er det jo ikke mye forskjell mellom dem. Om man kunne klart seg med et H370, og likevel fått kjøre 3200MHz brikker på XMP, og kanskje låst 8400'en på 4GHz med MCE. Så hadde plutselig H370 hatt en funksjon utover de minimale forskjellene som er mellom den og B360 nå. Mener det var B360 både Gamersnexus og Hardwareunboxed brukte for 2666MHz testene når de testet mot 3200MHz..

Tror ikkje du skal annonsere at det ikkje funker før noen har prøvd det skikkelig. Virker som synsing enda :)

 

Edit: Ser flere skriver at H er "limited" til 2666, men evga sitt h370 står som 2666+. Vanskelig å bli klok på dette, men kan virke som en bios nerf.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Tror ikkje du skal annonsere at det ikkje funker før noen har prøvd det skikkelig. Virker som synsing enda :)

 

 

Jeg er ~99% sikker på at jeg har sett det bekreftet en plass. Men siden jeg allerede "visste" det. Så bet jeg meg ikke merke i hvor det ble bekreftet bekreftet. Så nå finner jeg det selvsagt ikke igjen. :p

 

Men dette var altså ventet, da det hadde gått rykter i tek-pressen lenge før lansering av B360 og H370 om at dette ville være tilfellet.

 

Jeg tenker det ville vært verre å anbefale noen å kjøpe H370 med 3200MHz RAM, enn å advare om at de må sjekke ordentlig først at det faktisk fungerer. For jeg kan umulig gå gjennom tech specs for alle H370 hovedkort på markedet. Mens noen som vurdere å kjøpe et bestemt H370 hovedkort kan fint gå inn på det sin tech spec sheet å sjekke, og eventuelt google det bestemte hovedkortet og se om noen kjører det med raskere enn 2666MHz RAM.

 

Jeg husker det var noen ikke-Z Asrock hovedkort for en stund tilbake som støttet overklokking. Og når intel fant det ut, så ble de tvunget til å slippe en ny BIOS som fjernet det. Så det kan tenkes at det finnes produsenter som har H HK som støtter både MCE og høyere RAM hastigheter som de bare håper skal gå under radaren..

 

Men at Intel forsøker seg på denne crap festen nå som de har nok med å konkurrere med AMD på like fot er litt merkelig..

 

Edit: Toms HW har forresten en litt bedre oversikt over features på de forskjellige chip settene i 300 serien.

 

Edit 2: I begynnelsen av videoen her sier Steve på GN at de originalt testet 8400 med 2666MHz på Z370 fordi de visste at de ikke kom til å støtte raskere RAM enn det på B360 og H370. Litt dumt at han så illustrerer det bare ved å vise tall fra når de re-testet med B360. Men jeg antar at det stemmer for H370 også, siden han spesifiserer det i begynnelsen av videoen..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...