Gå til innhold

Stortingsflertall: Krever utslippsfrie fjorder fra 2026


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gledelig melding med en bittersur undertone - regjeringa vil altså at dette skal ta *åtte* år, sjøl om det burde være løsbart på 1-2 år. Det er bare å kreve at skipene ikke bruker tungolje nært ved land og gi dem tilgang til landstrøm. Åtte år er vissvass - det er som "I morgon skal eg byrja eit nytt og betre liv, trur eg…"

Lenke til kommentar

Gledelig melding med en bittersur undertone - regjeringa vil altså at dette skal ta *åtte* år, sjøl om det burde være løsbart på 1-2 år. Det er bare å kreve at skipene ikke bruker tungolje nært ved land og gi dem tilgang til landstrøm. Åtte år er vissvass - det er som "I morgon skal eg byrja eit nytt og betre liv, trur eg…"

Det er i praksis allerede forbudt å bruke tungolje i Norske farvann dersom man ikke har scrubbere som renser eksosen. Ellers må man kjøre vanlig marin diesel.
Lenke til kommentar

 

Gledelig melding med en bittersur undertone - regjeringa vil altså at dette skal ta *åtte* år, sjøl om det burde være løsbart på 1-2 år. Det er bare å kreve at skipene ikke bruker tungolje nært ved land og gi dem tilgang til landstrøm. Åtte år er vissvass - det er som "I morgon skal eg byrja eit nytt og betre liv, trur eg…"

Det er i praksis allerede forbudt å bruke tungolje i Norske farvann dersom man ikke har scrubbere som renser eksosen. Ellers må man kjøre vanlig marin diesel.

Sør for 62 breddegrad, lenger nord kan en ha 3,5% svovel i drivstoffet til 2020. Så då kan dei gå til Geiranger på tungolje til 2026? Staten bør sette ei høg avgift på cruisenæringa for å finansiere landstraum, og so stille krav om diesel( maks utslepp, flott om skutene kan gå på t.d. Lng), batteri og landstraum for alle cruiseskip som skal til Norge om t.d fem år. Særkrav for verdensarvfjordane vil berre flytte utsleppa til en anna fjord uten krav.

Lenke til kommentar

 

Altfor lenge til. Bannlys store cruiseskip i eks. Geirangerfjorden fra neste år.

 

Av til lurer jeg hva enkelte tenker med?

Forby alle diesel busser fra neste år :shrug:

Det einaste en hadde oppnådd med å bannlyse cruiseskipa i Geiranger er at dei hadde stoppa ved Hellesylt eller Valldal, og litt meir trafikk til t.d Hjørundfjorden og Stryn.

Ei høgere anløpsavgift langs heile kysten kunne vere meir fornuftig; finansiere landstraum og få ned trykket av cruiseskip litt.

Lenke til kommentar

 

Altfor lenge til. Bannlys store cruiseskip i eks. Geirangerfjorden fra neste år.

Av til lurer jeg hva enkelte tenker med?

Forby alle diesel busser fra neste år :shrug:

 

Cruiseskipturisme gir i dag veldig lite penger i kassa for turistnæringen i Geiranger. Det eneste de egentlig bidrar med i dag er lokal forurensning.

Lenke til kommentar

 

Altfor lenge til. Bannlys store cruiseskip i eks. Geirangerfjorden fra neste år.

Av til lurer jeg hva enkelte tenker med?

Forby alle diesel busser fra neste år :shrug:

Eller bare forby dieselbusser som ikke er EURO-6-godkjente, som har veldig lavt utslipp av det meste…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at vi i norge er ca 5.3mill innbyggere. Men skal redde hele verden om vi forbyr, diesel biler/busser/båtene i geirangerfjorden osv, og setter opp bomprisene på det samme maset.

Er bare en annen grunn for å fylle opp kassene til kommunene.

 

Vedtaket vil

- endre cruiseindustrien i hele verden

- gi helt annen teknologi på 11 Hurtigruteskip

- gi en ny infrastruktur for land-og ladestrøm fra Bergen til Kirkenes

- og selvsagt viktigst- sterkt begrense skadene på våre nasjonalfjorder

 

Rart du minimaliserer dette til at "vi kan ikke redde hele verden".....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er at vi i norge er ca 5.3mill innbyggere. Men skal redde hele verden om vi forbyr, diesel biler/busser/båtene i geirangerfjorden osv, og setter opp bomprisene på det samme maset.

Er bare en annen grunn for å fylle opp kassene til kommunene.

Vedtaket vil

- endre cruiseindustrien i hele verden

- gi helt annen teknologi på 11 Hurtigruteskip

- gi en ny infrastruktur for land-og ladestrøm fra Bergen til Kirkenes

- og selvsagt viktigst- sterkt begrense skadene på våre nasjonalfjorder

 

Rart du minimaliserer dette til at "vi kan ikke redde hele verden".....

 

Jamen bra det. Men noen vil det skal gjøres i morgen :)

Lenke til kommentar

Det visste jeg ikke (2 % av petroleum).

 

Tenkte mer på sløsing av mat, medisinbruk, lakselus, avføring på fjordbunnen som gir et oksygenfattig bunnmiljø, samt den ille bruken av kjemikalier som slippes ut i fjordene, pga. oppdrettslaksen.

Lenke til kommentar

Det visste jeg ikke (2 % av petroleum).

 

Tenkte mer på sløsing av mat, medisinbruk, lakselus, avføring på fjordbunnen som gir et oksygenfattig bunnmiljø, samt den ille bruken av kjemikalier som slippes ut i fjordene, pga. oppdrettslaksen.

Hehe, og transport til polen og andre land og tilbake hit.

Lite sjømat som blir bearbeidet i norge :)

Lenke til kommentar

 

 

Gledelig melding med en bittersur undertone - regjeringa vil altså at dette skal ta *åtte* år, sjøl om det burde være løsbart på 1-2 år. Det er bare å kreve at skipene ikke bruker tungolje nært ved land og gi dem tilgang til landstrøm. Åtte år er vissvass - det er som "I morgon skal eg byrja eit nytt og betre liv, trur eg…"

Det er i praksis allerede forbudt å bruke tungolje i Norske farvann dersom man ikke har scrubbere som renser eksosen. Ellers må man kjøre vanlig marin diesel.

Sør for 62 breddegrad, lenger nord kan en ha 3,5% svovel i drivstoffet til 2020. Så då kan dei gå til Geiranger på tungolje til 2026? Staten bør sette ei høg avgift på cruisenæringa for å finansiere landstraum, og so stille krav om diesel( maks utslepp, flott om skutene kan gå på t.d. Lng), batteri og landstraum for alle cruiseskip som skal til Norge om t.d fem år. Særkrav for verdensarvfjordane vil berre flytte utsleppa til en anna fjord uten krav.

 

 

Takk for presisering, jeg tok det for gitt at Norge som forkjemper for bedre miljø hadde inkludert hele kyststrekningen vår i lavutslippsonen, slik som USA, Nederland, Tyskland, Danmark, Sverige, Polen, Estland, Latvia, Litauen. Men så viser det seg altså at i Nord-Norge er det like dårlige reguleringer som Afrika, Asia osv.

 

I stedet for å lage særregler for cruisebåter kan man da bare skynde seg å få inkludert hele norskekysten her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...