Gå til innhold

Digitale spillbutikker klages inn til Forbrukertilsynet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det er utrolig naivt.

... journalister som har blitt sponset for å skrive artikler.

Så du mener det er umulig?

Eneste man kan gjøre er å få kjøpe spillet før det kommer ut, spille gjennom det, og deretter klage?

Spiser du hele pizzaen før du klager på at noe var feil?

 

 

Hva er umulig? Hva svarer du egentlig på?

 

Det er nær umulig å forholde seg til deg på forumet når du klipper vekk deler av det du svarer på, og av en eller annen merkelig grunn ikke bruker Svar-funksjonen når du svarer på en kommentar. Dermed får ikke den du svarer noe varsel, men det mistenker jeg at du vet godt selv og at du foretrekker å få siste ordet.

 

Sammenligningen din med en pizza er forøvrig helt bak mål. En pizza er relativt uniform, dvs at det i de fleste tilfeller er det samme på alle bitene. Samme smak, samme konsistens, samme pizza. Regner med at du selv skjønner forskjellen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Valve/Steam har jo 14 dagers angrerett. Man kan kjøpe et spill og spille det i opptil to timer, og få pengene tilbake uten forklaring innenfor 2 uker etter kjøpet.

 

De har angrerett men de informerer ikke om det på korrekt måte (steam nevner det vel ikke i det hele tatt?).

 

Vet for min butikk at hvis vi ikke informere om angreretten på riktig måte til kunden så har kunden 3 måneders angrerett. Hvis kunden ikke har blitt informet i det hele tatt er angreretten på 12 måneder. Hadde vært fint om Steam måtte gjøre det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er umulig? Hva svarer du egentlig på?

 

Jeg svarte på din kommentar om at prøveperioder, demoer, tester, online videoer, osv. Aldri lar deg prøve ut hele spillet.

Som du da mente at man måtte få prøve for å vite om man ville returnere det.

 

Altså vil det være helt umulig for utviklerne å tjene noe som helst. Da alle må få lov til å spille gjennom hele spillet, for så å få pengene tilbake.

 

Jeg bruker forsåvidt svar funksjonen, men synes det blir for mye tull om forum skal fylles med kopier av tidligere kommentarer, da man lett klarer å få med seg hva svarene går ut på om man følger litt med.

Lenke til kommentar

Jeg bruker forsåvidt svar funksjonen, men synes det blir for mye tull om forum skal fylles med kopier av tidligere kommentarer, da man lett klarer å få med seg hva svarene går ut på om man følger litt med.

 

Da må du ikke klippe vekk navnet på den du svarer på... Som du ser tar den delen av sitatet en linje uansett. Bare at det på dine svar står "sitat" og den du svarer får ikke varsel. Som du gjorde igjen nå...  :whistle:

 

Jeg skrev:

 

 

Det er utrolig naivt.

 

Før var det vanligere med demoer, og felles for de fleste demoer var at de viste spillet fra sin beste side. Det er heller ikke tilfeldig at mange spill er på sitt beste de første timene. Ser man på videoer fra utgivere (som ofte er eneste kilde i god tid før release) viser de spillene på best mulig måte. Det er sjelden man blir servert en 2-3 minutter lang video som viser de kjedeligste delene av et spill. Men det er også mye av grunnen til at ihvertfall jeg for lengst har sluttet å kjøpe spill før release. Ikke rent sjelden viser spill seg fra en helt annen side etter release enn inntrykket man fikk av promomaterialet og journalister som har blitt sponset for å skrive artikler.

 

Hvor skriver jeg at man skal få prøve hele spillet for å vite om man vil returnere det? Det er et hav forskjell på 2-3 minutter promovideo og prøve hele spillet. Jeg vil også mene det er stor forskjell på å se en video og spille selv. Det er nok av eksempler på spill der problemet ikke er kvalitet på story, grafikk eller innhold, men problemer ifbm med hvordan spillet oppfører seg. Som f.eks The Crew, som jeg testet under beta og konkluderte med at kjørefølelsen var fullstendig fraværende. Så jeg kjøpte det aldri. Men det så veldig bra ut på video!

 

Hele poenget med sitering er for å slippe situasjoner som du bidrar sterkt med her: å putte ord i munnen på andre.

Et annet poeng er at man slipper å bla seg frem og tilbake for å se hvem som svarer på hva.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 Det er utrolig naivt.

 Før var det vanligere med demoer, og felles for de fleste demoer var at de viste spillet fra sin beste side. Det er heller ikke tilfeldig at mange spill er på sitt beste de første timene.

 

Altså mener du at en demo ikke lar deg teste nok av spillet, selv om du får spilt 4-5 timer. Du må spille de senere delene for å vite om det er et bra spill.

Ser man på videoer fra utgivere (som ofte er eneste kilde i god tid før release) viser de spillene på best mulig måte. Det er sjelden man blir servert en 2-3 minutter lang video som viser de kjedeligste delene av et spill. Men det er også mye av grunnen til at ihvertfall jeg for lengst har sluttet å kjøpe spill før release. Ikke rent sjelden viser spill seg fra en helt annen side etter release enn inntrykket man fikk av promomaterialet og journalister som har blitt sponset for å skrive artikler.

 

Altså går det ikke å se videoer om spillet heller. For alt som lages av tester, trailere, gameplay, etc, det er det utviklerne av spillet som står bak! Du kan ikke være så naiv å stole på at en eller annen ikke er betalt for sine meninger!

 

Derfor sier du altså at du ikke kan gjøre annet enn å spille hele spillet før du vurderer om det var verdt prisen.

Lenke til kommentar

 

 Det er utrolig naivt.

 Før var det vanligere med demoer, og felles for de fleste demoer var at de viste spillet fra sin beste side. Det er heller ikke tilfeldig at mange spill er på sitt beste de første timene.

Altså mener du at en demo ikke lar deg teste nok av spillet, selv om du får spilt 4-5 timer. Du må spille de senere delene for å vite om det er et bra spill.

Ser man på videoer fra utgivere (som ofte er eneste kilde i god tid før release) viser de spillene på best mulig måte. Det er sjelden man blir servert en 2-3 minutter lang video som viser de kjedeligste delene av et spill. Men det er også mye av grunnen til at ihvertfall jeg for lengst har sluttet å kjøpe spill før release. Ikke rent sjelden viser spill seg fra en helt annen side etter release enn inntrykket man fikk av promomaterialet og journalister som har blitt sponset for å skrive artikler.

Altså går det ikke å se videoer om spillet heller. For alt som lages av tester, trailere, gameplay, etc, det er det utviklerne av spillet som står bak! Du kan ikke være så naiv å stole på at en eller annen ikke er betalt for sine meninger!

 

Derfor sier du altså at du ikke kan gjøre annet enn å spille hele spillet før du vurderer om det var verdt prisen.

 

 

Jeg sier ikke at det eneste man kan gjøre er å spile hele spillet. Det er mye mellom svart og hvitt. Jeg svarte deg på følgende kommentar:

 

 

Nå har vi en ting som kalles "tester"

Hvor man kan se en 2-3 minutter lang video som forteller alt om hvordan spillet lever opp til det de lover.

Så kan man kjøpe spillet uten å måtte levere det tilbake fordi man selv ikke orket å følge med.

 

Det er ganske langt unna det å teste demoer, se gameplayvideoer osv. Jeg har ikke noe sted sagt at man skal få spille gjennom hele spillet før man skal bestemme seg for om man vil beholde det. Det er du som legger ord i munnen min.

 

Det jeg skriver er at 2-3 minutter video ikke nødvendigvis er en god representasjon av det endelige spillet. Noen ganger kan det være det, men jeg vil tippe ofte ikke. Det er nok av eksempler på spill som ikke har levd opp til de første videoer. Men samlet sett, gjerne etter release har man som regel nok info i form av omtaler, lets plays og andre videoer til å mene noe om hvorvidt spillet vil være verdt det. Men det er en helt annen diskusjon enn hva artikkelen og din kommentar tar opp.

 

Kan og tenkes jeg misforsto deg helt, og du faktisk mente "tester" som i omtaler, som er kommet etter release. I så fall beklager jeg det, for da er vi kanskje ikke helt uenige likevel. Det jeg er mest skeptisk til de første trailere fra spill, enten de er i form av gameplay eller ei, da de gjerne viser spill i en glorifisert utgave man ikke nødvendigvis får oppleve selv.

Endret av XmasB
Lenke til kommentar

 

Kan og tenkes jeg misforsto deg helt, og du faktisk mente "tester" som i omtaler, som er kommet etter release. I så fall beklager jeg det, for da er vi kanskje ikke helt uenige likevel. Det jeg er mest skeptisk til de første trailere fra spill, enten de er i form av gameplay eller ei, da de gjerne viser spill i en glorifisert utgave man ikke nødvendigvis får oppleve selv.

 

Jeg mente tester som i omtaler ja. Oftest fra tilfeldige personer, og ikke større nettsider.

 

Selvfølgelig skal man være skeptiske til alt som kommer fra de som lager spillet, og folk som har noen tilknytning til det.

Demoer og beta kan gi en smak av hvordan spillet vil være, når det gjelder kontroll.

 

Men det beste er alltid å aldri kjøpe noe man selv er usikker på.

Endret av Lars Isaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...