Gå til innhold

Lanserer «smartbatteri» til røykvarsleren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Roost-batteriet er jo ikke godkjent for bruk på det europeiske markedet!

Jeg har i 2 år ventet på at Roost skal begynne å selge dette i Europa, men foreløpig ikke.

 

Produktet ligger i nettbutikken til Sikkerheten-selv.no, men "ikke på lager".

I november 2017 sier nettbutikken: "Nei, pr. i dag har vi ingen mer informasjon om når denne eventuelt blir klar for det europeiske markedet."

 

Så hvordan kan SMN begynne å selge dette produktet til sine kunder da?

Lenke til kommentar

Det å ha en app til røykvarsleren er jo forsåvidt veldig smart, men dette "smartbatteriet" virker ikke veldig smart. Røykvarslere bør byttes hver 8-10 år.

 

Disse batteriene koster $ 35 ( I Norge ca 500). Nytt batteri-modul koster $15. (I Norge sikkert rundt 200).

 

Og det anbefales idag å bytte batteri en gang i året. Så i løpet av 10 år svir man av 2000,- bare på batterier! Et vanlig 9v batteri koster vel rundt 20 kroner per stk.

 

Det hadde vel vært mye mer fornuftig å heller kjøpe inn røykvarslere med app, som bruker helt vanlige batterier? Så slipper man også dillet med å få tak i disse helt spesielle byttemodulene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"På siden av batteriet sitter det en liten mikrofon som kan høre når røykvarsleren begynner å ule."

 

Ikke noen plass er det oppgitt at man _ikke_ kan hente informasjon fra f.eks. mikrofon, men dette er sakset fra produsentens ToC-side i dag:

"...accessing information through or in connection with the Services is not a substitute for obtaining the information from observing the situation directly."

 

Hva dette innebærer av informasjon vites ikke, men jeg må si meg litt skeptisk til å utstyre huset med såpass mange mikrofoner som er direkte koblet til et amerikansk selskap (og internett generelt sett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det anbefales idag å bytte batteri en gang i året. Så i løpet av 10 år svir man av 2000,- bare på batterier! Et vanlig 9v batteri koster vel rundt 20 kroner per stk.

 

Dette er ikke et vanlig 9v, du trenger ikke bytte det hvert år. Du kan bytte det hvert 3-5. år. 900 på 9 år er ikke så ille...

Lenke til kommentar

 

Og det anbefales idag å bytte batteri en gang i året. Så i løpet av 10 år svir man av 2000,- bare på batterier! Et vanlig 9v batteri koster vel rundt 20 kroner per stk.

Dette er ikke et vanlig 9v, du trenger ikke bytte det hvert år. Du kan bytte det hvert 3-5. år. 900 på 9 år er ikke så ille...

 

 

Produsenten hevder på sine sine sider at dette batteriet faktisk har kortere levetid enn et vanlig batteri.  Og som nevnt så anbefales det å bytte hele varsleren hvert ca 10 år. Og forsikringsbransjen selv har jo vært ute å sagt at folk bytter alt for sjeldent. Da ville det gitt mer mening å gi helt nye røykvarslere med innebygd app og vanlige batterier... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må være mye smartere å lage røykvarslere som har dette innebygd. Hvorfor oppgradere et produkt som bør byttes relativt ofte? 

 

Ser for meg at en smart røykvarsler i tillegg kan måle luftkvalitet, temperatur/fuktighet, støy, babyalarm, tyverisikring, osv osv (for noen som ønsker å utvikle dette  :) )

 

Det her omtalte produktet kunne jo vært erstattet med en slik hvit, rund dings som kunne vært montert på valgfritt sted og ha som hovedmål å lytte etter kraftige sirener. Denne dingsen sender så beskjed videre over trådløsnettet (forutsatt at dette er i drift under en brann). Denne dingsen kunne jo også ha hatt tilleggsfunksjoner...

Lenke til kommentar

Det må være mye smartere å lage røykvarslere som har dette innebygd. Hvorfor oppgradere et produkt som bør byttes relativt ofte? 

 

Ser for meg at en smart røykvarsler i tillegg kan måle luftkvalitet, temperatur/fuktighet, støy, babyalarm, tyverisikring, osv osv (for noen som ønsker å utvikle dette  :) )

 

Det her omtalte produktet kunne jo vært erstattet med en slik hvit, rund dings som kunne vært montert på valgfritt sted og ha som hovedmål å lytte etter kraftige sirener. Denne dingsen sender så beskjed videre over trådløsnettet (forutsatt at dette er i drift under en brann). Denne dingsen kunne jo også ha hatt tilleggsfunksjoner...

 

Systemet kunne også informert en mamut plassert i hagen om brannen og så starter den slukkingsarbeidet, men i ett prosjekt kan det være kjekt å være oppmerksom på "mission creep".

 

Bedre med ett fungerende produkt som løser ett problem enn en uferdig løsning som skal gjøre alt.

Lenke til kommentar

Og det anbefales idag å bytte batteri en gang i året. Så i løpet av 10 år svir man av 2000,- bare på batterier! Et vanlig 9v batteri koster vel rundt 20 kroner per stk.

 

Det hadde vel vært mye mer fornuftig å heller kjøpe inn røykvarslere med app, som bruker helt vanlige batterier? Så slipper man også dillet med å få tak i disse helt spesielle byttemodulene?

 

Husker du grunnen til at det anbefales å bytte batteri en gang i året? Dette produktet løser nøyaktig den problemstillingen. 

Jeg har kanskje 8-10 brannvarslere i huset. Det er et mareritt når det begynner å pipe en gang hvert tredje minutt eller hva det er, klokka 3:30 om natta. Jeg må stå nøyaktig under den rette brannvarsleren for å finne ut hvor lyden kommer fra. 

 

Jeg er forsåvidt enig i at det kan være økonomisk fordelaktig å vurdere alternativer. Men likevel; 

 

A: Hvis du bruker 2000 kroner over 10 år, er det en merkostnad på 1800 i forhold til vanlige batterier. 

B: Hvis du heller kjøper inn en røykvarsel med app, koster kanskje denne tusen kroner, som da sparer deg for 800 kroner. 

Men du får en mye høyere investeringskostnad nå, som gjør at du forskutterer kostnaden. Det er mulig at det er en økonomisk fordel for deg å betale 2000 over 10 år framfor 1020 i år. Spesielt siden man ikke forplikter seg til å betale disse 2000. Det kan hende det kommer bedre alternativer underveis. 

 

For meg ville det vært en vesentlig investering å bytte ut 8 røykvarslere med smartvarslere, som gjerne også skal være i et system. Og jeg har ingen illusjon om at dette er et ferdig standardisert produktsegment der det man kjøper i år er et relevant system om ti år. Å ha ett smartbatteri liggende til neste gang det begynner å pipe, er derimot en veldig liten investering. Så produktet har helt klart en nisje. 

 

Verre er det at det jeg har lest om dette spesifikke batteriet ikke var spesielt fantastisk.

 

 

 

Produsenten hevder på sine sine sider at dette batteriet faktisk har kortere levetid enn et vanlig batteri.  Og som nevnt så anbefales det å bytte hele varsleren hvert ca 10 år. Og forsikringsbransjen selv har jo vært ute å sagt at folk bytter alt for sjeldent. Da ville det gitt mer mening å gi helt nye røykvarslere med innebygd app og vanlige batterier... 

 

 

Igjen, grunnen til at folk bytter batteri i røykvarselen for sjeldent er løst med dette produktet. Grunnen til at folk ikke bytter batteri, er kort og godt fordi de ikke tenker på det. Dersom røykvarsleren - eller batteriet - sier bedre i fra, blir det mye enklere å holde rede på.

 

 

Det må være mye smartere å lage røykvarslere som har dette innebygd. Hvorfor oppgradere et produkt som bør byttes relativt ofte? 

 

Ser for meg at en smart røykvarsler i tillegg kan måle luftkvalitet, temperatur/fuktighet, støy, babyalarm, tyverisikring, osv osv (for noen som ønsker å utvikle dette  :) )

 

Det her omtalte produktet kunne jo vært erstattet med en slik hvit, rund dings som kunne vært montert på valgfritt sted og ha som hovedmål å lytte etter kraftige sirener. Denne dingsen sender så beskjed videre over trådløsnettet (forutsatt at dette er i drift under en brann). Denne dingsen kunne jo også ha hatt tilleggsfunksjoner...

 

Slike produkter du nevner finnes allerede. De er overraskende lite utbredte. Jeg vet ikke om vi skal skylde på prisen, jeg tror heller det er fordi de er for tett knyttet til en eller annen produsents andre smarthusprodukter. 

 

Slik jeg ser det er det definitivt rom for begge deler. De som vil ha smarte varslere trenger ikke smarte batterier. Men smarte batterier løser problemet med plutselig piping om natta, med en liten investering og uten bytte dersom man ikke ønsker bytte varsler av andre grunner. Slik som at den varsleren man har, er godkjent av forsikringsbransjen og kanskje har et spesielt sikkert produkt, også sammenlignet med smartvarslere. 

 

I mitt tilfelle er det mer at investeringen med å bytte ut alle ville kostet endel penger og noe tid/skruer i taket.

 

 

 

Bedre med ett fungerende produkt som løser ett problem enn en uferdig løsning som skal gjøre alt.

 

 

Ja, og både dette produktet og de eventuelle smartvarslerne som nevnes, har klart definerte bruksområder som har verdi uavhengig av hverandre. Noen bør kanskje investere i nye varslere, men dette er en lavere investering og kan også bruke til andre ting enn røykvarslere. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har kanskje 8-10 brannvarslere i huset. Det er et mareritt når det begynner å pipe en gang hvert tredje minutt eller hva det er, klokka 3:30 om natta. Jeg må stå nøyaktig under den rette brannvarsleren for å finne ut hvor lyden kommer fra. 

 

Jeg er forsåvidt enig i at det kan være økonomisk fordelaktig å vurdere alternativer. Men likevel; 

 

A: Hvis du bruker 2000 kroner over 10 år, er det en merkostnad på 1800 i forhold til vanlige batterier. 

B: Hvis du heller kjøper inn en røykvarsel med app, koster kanskje denne tusen kroner, som da sparer deg for 800 kroner. 

Men du får en mye høyere investeringskostnad nå, som gjør at du forskutterer kostnaden. Det er mulig at det er en økonomisk fordel for deg å betale 2000 over 10 år framfor 1020 i år. Spesielt siden man ikke forplikter seg til å betale disse 2000. Det kan hende det kommer bedre alternativer underveis. 

 

For meg ville det vært en vesentlig investering å bytte ut 8 røykvarslere med smartvarslere, som gjerne også skal være i et system. Og jeg har ingen illusjon om at dette er et ferdig standardisert produktsegment der det man kjøper i år er et relevant system om ti år. Å ha ett smartbatteri liggende til neste gang det begynner å pipe, er derimot en veldig liten investering. Så produktet har helt klart en nisje. 

 

Verre er det at det jeg har lest om dette spesifikke batteriet ikke var spesielt fantastisk.

Vi har også flere seriekoblede røykvarslere, og jeg skulle gjerne sett at de var både smartere og av høyere kvalitet. Vi er 2 boenheter, og det er litt styr hvis folk er borte og alarmen går.

 

Hadde først en serie der enhetene feilet en etter en. De begynte bare å ule i tide og utide. Batteribytte og renblåsing hjalp ikke. Det var også en som som alt for ofte gikk av på ene soverommet, og alltid midt på natta. Det ble forsøkt å bytte og sette andre enheter der, men det samme. Må være noe som forstyrret der uten at vi fant ut av det.

 

Vi byttet alle til en nye type, og disse ser ut til å fungere greit så langt. Hadde vært veldig flott hvis de var smarte, med hvert sitt navn, der man fikk beskjed om batteritilstand og hvem varsler og hvorfor. Gjerne med et forvarsel om at "her bygger det seg opp noe, er det matlaging på gang?". Blir fortsatt litt for mange falske alarmer.

Lenke til kommentar

Jeg har også slitt med trådløst kommuniserende røykvarslere. Etter min mening trenger vi systemer som overvåker batteristatus og lar seg lese av og styre den via åpent og trådløst grensesnitt a la aksesspunkters https-løsning. Det er viktig at grensesnittet er åpent så man i framtida kan bytte ut en defekt enhet med en av et annet merke uten å måtte bytte alt. Det bør også være gode web-app løsninger som lar deg se hvor i plantegningen alarmen har gått. Videre bør den kunne kommunisere med røykvarslere i nærliggende leiligheter etter en forhåndsdefinert forsinkelse (for å unngå at hele blokka evakuerer straks risen svir seg, ulv-ulv og falske alarmer osv.) Åpent grensesnitt gir også muligheten for styring av dørlåser, dørpumper, varsling av brannvesen osv.

 

Altså mye av det samme som profesjonelle brannalarmsystemer gir, men uten kostbar og stygg kabling, samt mye bedre skalerbarhet og integrasjon med andre ting.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte røyk-/termiske varslere for nesten 4.000 kr for 2 år siden. Det er da i utgangspunktet 8 år til de skal skiftes ut. Smarte varslere vil koste meg rundt 10.000 kr. Da vil jeg mye heller sette et smart batteri i de varslerne jeg har. Jeg hadde egentlig greid meg med batteri i en av dem - man får gratis batterier hos f.eks Gjensidige, så da er det ingen kostnad knyttet til å bytte dem hver desember. Men jeg kunne gjerne tenkt meg et varsel når alarmen går og vi ikke er hjemme. Da er det nok med smartbatteri i en av varslerne.

 

Dessverre vil ikke Roost-batteriet være mulig å kjøpe, det er bare tilgjengelig for SMN's kunder:

"we are not planning to sell retail in Norway in the near term. Our products will be available only through SpareBank1 (to their customers) at this time."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...