Gå til innhold

Frokost til 50 personer


Anbefalte innlegg

Jeg skal handle inn frokost til 50 personer , voksne.(ikke egg og sånt, kun enkelt - ost,skinke osv..).

 

Hvor mange brød?

Melk?

Juice?

Og hva og hvor mye av pålegger?

 

Og i tillegg skal jeg ha brus til kvelden, hvor mange 1,5 litere trengs?

 

Takk for hjelp!!

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette på et sted der du kan bruke dét som blir til overs til noe annet, som blir spist i løpet av en dag eller to, eller blir du sittende med alt selv i ukesvis etterpå? Til din egen familie på 3-5, eller et kjøkken som serverer store grupper etterpå?

 

Grunnen til at jeg spør er at hvis du tar høyde for at alle skal ha hva de vil av alt mulig pålegg, så blir du sittende igjen med en haug med svinn etterpå. Da må du enten kutte ned på mengden av hver type pålegg som alle kan få, ellers må du fokusére på lage for eksempel 2 typer ferdigretter (vet du skrev "ingen egg"), som for eksempel omelett, baguetter, pytt i panne eller lignende, sånn at alle får hva de får.

 

Det blir fort mange tusenlapper også med tanke på mengden.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Ok,dette skal være enkelt,ikke noe flotte greier,men vanlig hverdagsfrokost.

Hvor mange liter melk? Hvor mange brød? Hvor mange skinker,ost... grønt?

Minst mulig til overs. Men restene havner på et skolekjøkken,så det blir nok brukt opp..

Endret av Thiede
Lenke til kommentar

Ok,dette skal være enkelt,ikke noe flotte greier,men vanlig hverdagsfrokost.

Hvor mange liter melk? Hvor mange brød? Hvor mange skinker,ost... grønt?

Minst mulig til overs. Men restene havner på et skolekjøkken,så det blir nok brukt opp..

 

Det er ikke så forbasket enkelt for oss å gi råd skjønner du, fordi hvis du skal kjøpe pålegg til 50 mennesker, og hvis du ikke skal ende opp med å se ut som en idiot, fordi disse 50 menneskene alle elsker salami, så sitter du igjen med 5 kilo av alle andre påleggstyper, og JEG ender opp med å få kjeft av DEG fordi jeg ikke forutså det! Så du må kunne svare på enkle spørsmål, og ta en smule ansvar for hva du har tatt på deg hvis du vil ha hjelp! Hvis du gir F, så ikke forvent å få F tilbake.

 

Ok, hvis restene havner på skolekjøkken, så har jeg et lite svar. Men du får ta deg av finutregningene. Skrev denne i går kveld, så det er copy/paste. Du får kutte opp eller ned i % som du føler for:

 

---------------------

 

Lag buffétløsning.

 

Hvilket budsjett har du? Jeg for min del ville hatt store personlige problemer med å servere folk pålegg som servelat, kokt skinke og salami, men jeg antar at du har fått en oppgave, så jeg skriver dem ned.

 

Prisutregning UTEN smør, reker, egg, stek og majones: 9 artikler = 50 / 9 = Du vil trenge ca 5.5 kg av hver påleggstype. Jeg regner kun ut prisen på disse og hever ut i fet tekst. Hvis du vil gjøre det annerledes, står du fritt til det.

 

1 brød, hvis du skjærer i brødmaskin i butikk, mener jeg gir ca 30 skiver. 50 personer, 2 brødskiver hver, pluss "svinn" ^^ (ekstra sultne gjester) = 4 brød = 50 x 2 skiver hver + "svinn" = 120 skiver. 30 kr per brød = 120. Jeg ville hatt 25% loff og 75% grovbrød, men du velger selv. Det vanlige er vel 50/50.

 

Hvis du skal ha knekkebrød også, ville jeg hatt dét i tillegg til brødet, siden man aldri vet hvem som vil ha hva. Kanskje ingen velger knekkebrød. Ville hatt 4 pakker vanlig Wasa husman = 40 kr (doble pakker). Tror det er ca 15 knekkebrød i hver pakke. Dobbeltsjekk i butikk. 40

 

Pålegg = Beregn 200 gram pålegg til hver person, pluss "svinn", så sier vi 12 kg pålegg totalt. Husker ikke eksakt vekt og pris per påleggspakke siden det er lenge siden jeg kjøpte, så regner bare antatt mengde og pris. Du får ta finregninga selv. Men det burde være temmelig nøyaktig.

 

Bremykt bordsmør = 500 gram/pk = Ca 30 gram smør per pers = 30 x 50 = 1.5 kg smør = 50 kr/kg = 75

 

Salami = 500 gram/pk = 200 kr/kg x 5.5 = 1100

 

Kokt skinke = 150 kr/kg x 5.5 = 825

 

Hamburgerrygg = 150 kr/kg x 5.5 = 825

 

Servelat = 120 kr/kg x 5.5 = 660

 

Et alternativ til alle disse ferdigproduktene, er å kjøpe bogstek eller skinkestek av svin, og steke disse ferdig dagen før. Dette kjøttet er utrolig mørt og velsmakende. Du får svor du kan gi med som en ekstra bonus også. På toppen av alt, er det billigere å kjøpe enn pålegg = Ca 50 kr/kg. "Negativen" (som hobbykokk ser jeg det som en bonus), er at du må steke og skjære opp 10 stk ^^ og kanskje du ikke har kapasitét til det. Det krever jo en viss utførelse også. Et alternativ er å kutte ut noe av ferdigproduktene og hatt noen skiver av stek.

 

Andre alternativer jeg kommer på, hvis du vil lage noe selv, er fiskepudding/kabarét, med erter, gulrot og mais i.

 

Ost av ditt valg. Ferdig skivet koster mye mer, men du sparer 20 minutter jobb i forhold til å stå og skjære skivene sjøl. De ser mer estetisk pene ut også, kan man vel legge til. 70 kr/kg x

 

Du skriver ingen egg, men det er veldig næringsrikt og mange ville nok foretrukket å ha valget. Det er ikke så hinsides dyrt med tanke på næring og valgmuligheten. = Ca 40 kr/kg for First Price. 12 egg per pakke = 3 pakker = Ca 1 kg per pakke = 120 kr. Kan bare ha hele kokte egg liggende, la folk dele dem selv.

 

Reker i lake kan kjøpes, men er dyrt. Ta de for all del ut av laken og skyll dem. Husker ikke eksakt pris, men du vil nok trenger 2-3 slike bøtter, som koster, tror det er ca 70 kr/stk. Ditt valg. Mange foretrekker det. Det er litt risiko dog, siden de fort blir gamle. Men du får mye kvalitetsmat hvis det blir liggende til overs. Kan lage baguetter med egg, reker, majones, salat og tomat og selge hvis du får mye til overs.

 

Majones ville jeg hatt stående = Ca 300 gram/pk = 100 kr/kg

 

Salatblader/Isbergsalat = 10 kr/stk x 5 stk = 50

 

Tomater = 1 tomat veier ca 100 gram = 30 kr/kg x 5.5 = 165

 

Agurk (skjæres i skiver) = 40 kr/kg x 5.5 = 220

 

Paprika = 40 kr/kg x 5.5 = 220

 

 

120 + 40 + 75 + 1100 + 825 + 825 + 660 + 50 + 165 + 220 + 220 = 4300 kr total.

 

Da har du i hvert fall noe å jobbe med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...