Gå til innhold

Etter 17 år har danske DAB-signaler fremdeles dårligere lydkvalitet enn FM-båndet


Anbefalte innlegg

 

I Norge er i hvertfall DAB+ ufattelig mye bedre enn FM. Bedre lydkvalitet, mange kanaler og info.

Da kan du ikke hørt på en skikkelig FM tuner er jeg redd!

 

 

Nettopp! Og det er det mange som glemmer: FM er ikke bare for bilene og små "transistor-radioer", men like mange høykvalitets tunere i stereoanlegget hjemme hos folk. Der har man normalt perfekt mottak med tak-antenne, og skikkelig hifi lyd.

Det vil si: Vi hadde...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det er tydeligvis mange her inne, som opplever DAB+ som BEDRE enn FM, og de har jo rett! Fraværet av synsing, knurring, og plystring, gjorde min radioopplevelse LANGT bedre, da jeg begynte å bruke DAB fast, på 2000 tallet.. Men det er selvsagt også feil.. Når vi koder så "hardt" (I Norge også) at diskanten og "lufta" I lyden forsvinner - har vi jo tapt, etter mitt skjønn også. Alternativet, er jo færre kanaler. Ved færre radiokanaler, ville bitrate kunne økes, og oppløstheten i lyden ville være tilbake. Hva ønsker vi oss? En kanal med folkemusikk, og en med jazz- døgnet rundt? Eller bedre lyd på kanalene mange lytter på... Det er jo DET som er avveingen? ?

Lenke til kommentar

Enig TG. Lyden i DAB var bedre enn hva som sendes nå på DAB+. Dette skyldes muligheten DAB+ ga ved å sende flere kanaler på samme båndbredde enn DAB. Dette var en genistrek for de kommersielle kanalene. Plutselig kunne man stappe inn mange flere kanaler på samme båndbredde. Og dette ble selvsagt gjort - for å tjene penger. Bedre lyd måtte vike for "mangfoldet". Bedre med kvantitet enn kvalitet med andre ord.

 

Resultatet er dårlig lyd, både hos NRK, og hos de to kommersielle selskapene P4 gruppen og Bauer Media. Resultatet er mengder med liktlydende mp3-kanaler med grusom lyd.

 

Trist at mange av oss har mistet det flotte radiotilbudet vi hadde på FM. Mine foreldre i 80-årene har nå helt sluttet å lytte på radio. De har DAB+, men med dårlig mottak og vanskelig betjening blir den ikke brukt. Mulig det er en villet utvikling. For meg, mine foreldre, og mange andre jeg kjenner har tvangsinnføringen av DAB gjort at vi har helt sluttet å lytte på radio.

 

I dag er man (om man er tekisk oppegående ) i stand til å lytte på et utall kanaler ved å streame enten via bredbånd, eller via mobil. Det burde derfor være unødvendig å innføre DAB for å gi et mer utfyllende tilbud. Jeg lurer på hvem som egentlig har tjent noe på dette? Ungdommen har sin musikksamling på mobilen, og streamer det de trenger. Jeg tror vi kan si vi har fått et klasseskille, der de som kjører nye moderne biler kan lytte på dab, mens de eldre og de som kjører eldre biler ikke lenger lytter i like stor grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...